Valtakunnalliset lastensuojelupäivät®: Miten lastensuojelu on vaikuttavaa?

Valtakunnallisilla lastensuojelupäivillä® Tampere-talolla 8.–9.10.2024 työskennellään vaikuttavuuden ja vaikuttamisen teemojen parissa. Toimittajat ovat tervetulleita seuraamaan puheenvuoroja. Edellytämme etukäteisilmoittautumista.

Valtakunnallisten lastensuojelupäivien kutsukuva
Valtakunnalliset lastensuojelupäivät Lastensuojelun Keskusliitto /Mira Mallius

Lastensuojelussa kohdataan vuosittain kymmeniä tuhansia lapsia ja nuoria, jotka ovat kohdanneet erilaisia haavoittavia kokemuksia. Vuonna 2023 lastensuojeluilmoitus tehtiin 110 269 lapsesta eli 10,2 prosentista kaikista lapsista. Avohuollon asiakkuudessa oli yhteensä 38 531 lasta, huostassa 11 300 lasta ja kiireellisesti sijoitettuna 4 873 lasta (THL).

On selvää, että lastensuojelun järjestelmänä tulee pyrkiä vaikuttavuuteen, ja että alalla pitkään jatkuneet rakenteelliset ongelmat on korjattava. Lastensuojelussa vaikuttavuus toteutuu, kun lasten, nuorten ja perheiden tarpeisiin vastataan oikea-aikaisesti. Vaikuttava lastensuojelu vaatii aikaa ja resursseja.

Onnistuuko lastensuojelu kuten sen tulisi? Millä eväillä se voi onnistua? Onko lastensuojelussa mahdollista yhtäaikaisesti lisätä vaikuttavuutta ja säästöjä?

Valtakunnalliset lastensuojelupäivät® kokoavat Tampere-talolle 8.–9.10.2024 yli tuhat lasten kanssa työskentelevää ammattilaista pohtimaan yhdessä vaikuttavaa lastensuojelua. Päivät juontavat TikTok-sossut Maija Haapala ja Camilla Jokela. Puheenvuoroja käyttävät muun muassa esittelijäneuvos Tapio Räty, lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen, Itlan toimitusjohtaja Katri Vataja sekä tietokirjailija Saku Tuominen. Päivät avaa sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso.

Kokemusklubilla osallistujat pääsevät pohtimaan lastensuojelun vaikuttavuutta yhdessä lastensuojelun kokemusasiantuntijoiden kanssa. Valtakunnallisilla lastensuojelupäivillä® myönnetään myös Lastensuojelun arjen sankarit -palkinto 2024 sekä kuullaan Amsterdamin lastensuojelun terveiset Hollannin lastensuojelujärjestelmän muutoksista.

Toimittajat ovat tervetulleita osallistumaan tapahtumaan. Edellytämme ilmoittautumista etukäteen. Autamme haastattelujen sopimisessa ja tarjoamme pyydettäessä medialle työskentelytilan.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset:

Juuli Hurskainen, viestinnän ja vaikuttamisen johtaja, juuli.hurskainen@lskl.fi, p. 050 3533 480

Sonia Kuutti, järjestökoordinaattori, tapahtumavastaava, sonia.kuutti@lskl.fi,  p. 040 848 6381

Valtakunnalliset lastensuojelupäivät®

Valtakunnalliset lastensuojelupäivät® on Lastensuojelun Keskusliiton järjestämä kaksipäiväinen koulutustapahtuma. Vuonna 2024 jo 60. kertaa järjestettävät Valtakunnalliset lastensuojelupäivät ® kokoavat yhteen lastensuojelun parissa työskenteleviä ympäri Suomen. Lastensuojelupäivät on yksi alan tärkeimpiä koulutustapahtumia.

Lastensuojelupäivillä käsitellään lasten suojelun sekä lapsi- ja perhepolitiikan ajankohtaisia kysymyksiä monista eri näkökulmista. Päivät on tarkoitettu lasten suojelun ammattilaisille, asiantuntijoille ja opiskelijoille sekä kaikille lasten ja nuorten kanssa työskenteleville.

Lastensuojelun arjen sankari -palkinto 2024 myönnettiin Tasalapa Oy:n lastenkoti Jalavan henkilökunnalle9.10.2024 12:59:36 EEST | Tiedote

Lastensuojelun Keskusliitto ja Huoltaja-säätiö myönsivät 9.10. Valtakunnallisilla lastensuojelupäivillä® Tampere-talolla Lastensuojelun arjen sankari -palkinnon Tasalapa Oy:n lastenkoti Jalavan henkilökunnalle. Kunniamaininnat annettiin Nevalanmäen Perhekodit Oy:n erityisen huolenpidonyksikkö Hiekkalinnan henkilökunnalle, Auta lasta ry:n Järjestövarikko-toimintaa toteuttavalle työparille sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen lastensuojelun kotiin vietävien palveluiden tehostetun perhetyön itä-pohjoisen tiimille.

Älä käännä katsettasi – vihapuhetta tulee torjua niin sanoin kuin teoin9.9.2024 05:30:00 EEST | Tiedote

Vihapuhe ei ole vihaista puhetta, vaan vihaa lietsovaa viestintää. Se on vallankäyttöä, jota ei ole aina helppoa tunnistaa, eikä siihen ole aina helppoa reagoida. 21 järjestöä vetoaa tuoreessa kannanotossa päättäjiin, jotta he eivät kääntäisi katsettaan pois vihapuheesta, vaan pohtisivat, millaista esimerkkiä he lapsille ja nuorille näyttävät. Lastensuojelun Keskusliitto on myös tuottanut kannanottoon liittyvän Älä käännä katsettasi -kampanjan sekä materiaalia, jota voi hyödyntää kuka tahansa, joka haluaa oppia tunnistamaan vihapuheen ja ymmärtämään sen vaikutuksia.