Kokoomuksen Sammallahti: Hallituksen Ara-reformit ovat välttämättömiä

Kokoomuksen uusimaalainen kansanedustaja Tere Sammallahti kiittää hallitusta kunnianhimoisesta valtion tukeman asuntotuotannon uudistamisesta. Hallitus on muun muassa päättänyt valtion tukemien vuokra-asuntojen asukasvalinnan tulorajojen käyttöönotosta, asumisoikeustuotannon valtiontuen lopettamisestä sekä valtion asuntorahaston ja erillisen Ara-viraston lakkauttamisesta.

Tere Sammallahti. Kuvaaja: Kimmo Falck.

Hallitus antoi tällä viikolla eduskunnalle esityksen, jossa ehdotetaan Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen lakkauttamista ja Aran lakisääteisten tehtävien siirtämistä ympäristöministeriöön perustettavaan Valtion tukeman asuntorakentamisen keskukseen.

”On oikeudenmukaista, että miljardisäästöjen keskellä säästöt kohdistetaan myös julkiseen hallintoon. Yksi säästötoimi on erillisen Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen lopettaminen. Tarvittavat asuntopolitiikan tehtävät voidaan aivan hyvin hoitaa ministeriössä, eikä kahta osin päällekkäistä organisaatiota tarvita. Rakennusalan ammattilaisena pidän tervetulleena, että kankeista prosesseistaan tunnettua Ara-virastoa ei enää jatkossa ole. Uudistus antaa mahdollisuuden tuulettaa toimintatapoja,” Sammallahti linjaa.

Talouspoliittinen ministerivaliokunta linjasi kesäkuussa myös, että Valtion asuntorahasto sulautetaan valtion talousarvioon, ja valtion tukemaa asuntotuotantoa rahoitetaan suoraan talousarviosta vuoden 2026 alusta lähtien. Taustalla on se, että Valtion asuntorahaston keskeinen tulonlähde, maksetut aravalainat, ehtyvät lähitulevaisuudessa.

”Koska aravalainakanta on kohta maksettu takaisin, vaihtoehtoina asuntorahaston lopettamiselle olisivat olleet rahaston pääomittaminen tai sulauttaminen talousarvioon, jolloin tuet ovat läpinäkyvämpiä. Näistä hallitus valitsi ainoan vastuullisen vaihtoehdon” toteaa Sammallahti.

Hallitus uudistaa valtion tukemaa asuntotuotantoa lukuisin eri tavoin. Tavoitteena on järjestelmän nykyaikaistaminen, veronmaksajan kukkarolle tulevien kustannusten karsiminen ja taloudellisen riskin parempi hallinta. Hallitusohjelman mukaisesti valtion tukemaa asuntotuotantoa vähennetään hallitusti ja asunnot kohdennetaan erityisesti pienituloisille ja erityisryhmille. Valtiosihteeri Mika Nykäsen johtama työryhmä valmistelee vuoden loppuun mennessä lisäehdotuksia järjestelmän uudistamiseksi.

”Olen erittäin tyytyväinen, että vuosien pysähtyneisyyden jälkeen asuntopolitiikassa vihdoin tapahtuu! Asuminen on erittäin keskeinen kysymys ihmisen arjessa, mutta myös julkisen talouden kestävyyden kannalta. Veronmaksajan kustannukset ja riskit kasvavat jokaisen rakennettavan ara-asunnon myötä, sillä näihin liittyy korkotuen ja valtiontakauksen lisäksi kunnan tukielementtejä, kuten alennettu tonttivuokra. Siksi pidän erittäin tervetulleena tätä uuden ajan asuntopolitiikkaa, jossa rakenteita ravistellaan rohkeasti ja tukitoimet kohdistetaan eniten tarvitseville”, Sammallahti sanoo.

”Vaikka itsenäisen Ara-viraston lopettamisella ei olekaan suoraa vaikutusta asuntopolitiikan sisältöihin, näen sillä tärkeän symbolisen merkityksen. Nyt käsillä on uuden, terveemmän ja tehokkaamman asuntopoliittisen ajan alku Suomessa”, päättää Sammallahti.

Kokoomuksen Keto-Huovinen: Oikeusprosessien pitkiin käsittelyaikoihin puututaan vihdoin24.9.2024 17:02:23 EEST | Tiedote

Orpon hallitus panostaa taloudellisestikin vaikeina aikoina oikeusvaltioon ja sisäiseen turvallisuuteen. Eduskunnan käsittelyssä parhaillaan oleva budjettiesitys vuodelle 2025 tuo oikeudenhoitoon merkittävän määrärahalisäyksen, yhteensä 35 miljoonaa euroa. Kokoomuksen kansanedustaja Pihla Keto-Huovinen on tyytyväinen siitä, että panostuksen myötä tuomioistuinten käsittelyajat kääntyvät laskuun.