Inka Hopsu: Vientivetoinen palkkamalli pitää kuopata

Vihreiden eduskuntaryhmän vpj Inka Hopsu vaati puoluekokouspuheessaan Espoossa, että aloja epätasa-arvoisesti kohteleva vientivetoinen palkkamalli pitää kuopata. Julkisen sektorin aloja vaivaa kova työvoimapula. Kevan 2023 selvityksen mukaan pelkästään Uudellamaalla on 6000 sairaanhoitajan ja 4000 varhaiskasvatuksen opettajan vaje.

kansanedustaja Inka Hopsu

– Pienipalkkaiset, naisvaltaiset, etenkin julkisen sektorin alat, kuten hoiva-, opetus- ja kasvatusala kärsivät jo valmiiksi henkilöstöpulasta. Esimerkiksi varhaiskasvatuksenopettajia puuttuu valtakunnallisesti 6000. Miten hallitus aikoo tätä henkilöstöpulaa ratkoa, jos alat sidotaan palkkakuoppaan. Nyt tarvitaan ratkaisuja, ei kapuloita rattaisiin, Hopsu vaatii.

– Vientivetoinen palkkamalli tekisi alojen välisen palkkaeron kuromisen lähes mahdottomaksi. Suomessa alat ovat kansainvälisesti vertailtuna erittäin sukupuolittuneita ja sitä myötä myös sukupuoltenvälisten palkkaerojen kurominen on ollut hidasta. Palkkaerojen lukitsemisen sijaan niitä pitäisi kuroa umpeen entistä vauhdikkaammin, Hopsu muistuttaa.

Kesällä lausunnoilla ollut vientivetoisen palkkamallin (laki työriitojen sovittelusta) lakiluonnos oli epäselvä ja yleisluontoinen. Mediatietojen mukaan esitys ei ole juuri muuttunut. Sellaisenaan esitys johtaisi tulkintariitoihin ja valtakunnansovittelijan toiminnan laillisuuden jatkuvaan arviointiin.

– Valtakunnansovittelijan rooli ja neuvottelutilanne muodostuisi melkein mahdottomaksi, jos sovittelija ei voisi tarvittaessa poiketa vientialojen korotuksista. Seuraako tästä se, että työriidat pitkittyvät ja tulevat lopulta kansantaloudelle kalliiksi? Hopsu pohtii.

Sotepalveluiden kuormittuneisuuden keskellä suomalaiset pelkäävät jo nyt, saavatko he tarpeen vaatiessa hoivaa. Oppimistulokset ovat laskenet koko 2000-luvun, jolloin paheneva henkilöstöpula vaikeuttaisi osaamistason ja työllisyyden nostoa entisestään.

– Kuinka yhteiskunnan toimivuuden kannalta keskeiset alat säilyvät jatkossa houkuttelevina ja aloille valikoituisi myös jatkossa motivoituneita ja osaavia ihmisiä, jos työkuorma vain kasvaa ja palkkakehitykseenkään ei luvata valoa? Hallituksen pitäisi huomioida uudistustensa kokonaisvaikutukset, Hopsu päättää.

Vihreiden europarlamentaarikko Maria Ohisalo: Tarvitsemme metsiensuojelurahaston suojelun ja ennallistamisen varmistamiseksi28.9.2024 10:50:00 EEST | Tiedote

Vihreiden europarlamentaarikko Maria Ohisalo esittää Vihreiden puoluekokouksessa pitämässään puheessa uuden metsiensuojelurahaston perustamista. Metsiensuojelurahaston kautta suojeltaisiin ja ennallistettaisiin suomalaista metsäluontoa. Ohisalo vaatii puheessaan myös Euroopan komissiolta jo päätettyjen ilmasto- ja luontotoimien toimeenpanon varmistamista sekä tarvittavia lisätoimia myös tällä kaudella.

Sofia Virta: “Valehtelisin jos väittäisin, että minulla ei riittäisi ymmärrystä pääministeri Orpolle”24.9.2024 12:39:41 EEST | Tiedote

EMBARGO KUNNES PUHE ON PIDETTY Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta puhui ryhmäpuheessaan pääministeri Petteri Orpolle ja kysyi, onko tämä todella se johtajuustarina, jonka ministeri Orpo toivoo jättävänsä historiankirjoihin. Virta ei ole eri mieltä hallituksen tavoitteesta tasapainottaa Suomen talous mutta ei hyväksy keinoja, joilla hallitus pyrkii tavoitteeseensa.