Tutkimus paljastaa, miten aivot käsittelevät musiikillisia rajoja ja miten muusikkous vaikuttaa prosessointiin
Jyväskylän yliopiston tutkijat ovat saaneet uutta tietoa siitä, miten aivot käsittelevät musiikillisia rajoja eli kohtia, joissa yksi fraasi päättyy ja toinen alkaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös sitä, vaikuttaako muusikkona oleminen tähän prosessiin.
Analysoimalla musiikkia kuuntelevien muusikoiden ja ei-muusikoiden fMRI-kuvia tutkijat havaitsivat merkittäviä eroja näiden ryhmien välillä aivojen toiminnassa musiikillisissa rajakohdissa. Tutkimusta johtivat tutkijatohtori Iballa Burunat, professori Daniel Levitin ja professori Petri Toiviainen, jotka ovat kaikki sekä neurotieteilijöitä että muusikoita. Tutkimus on julkaistu Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) -lehdessä.
Rajat helpottavat musiikin ymmärtämistä
Samaan tapaan kuin jaamme puhutun kielen lauseiksi, jotta ymmärrämme sitä, tunnistamme ja prosessoimme myös musiikillisia rajoja ymmärtääksemme sävellyksiä. Kyky havaita ja prosessoida näitä rajoja on ratkaisevan tärkeää, jotta voimme muodostaa yhdenmukaisen käsityksen musiikista ja saada siitä nautintoa samalla kun parannamme valmiuksiamme sen muistamiseksi.
”Ilman selviä segmenttejä musiikista puuttuisi muoto ja se tuntuisi loputtomalta, kaoottiselta äänivirralta. Aivan kuin lukisi tekstiä ilman välimerkkejä tai taukoja lauseiden välillä, mikä vaikeuttaisi kerronnan seuraamista”, tutkijatohtori Burunat havainnollistaa.
”Musiikillisten rajojen prosessointi auttaa meitä ymmärtämään musiikillisia rakenteita ja merkityksiä.”
Rajojen havaitseminen on itse asiassa taito, joka ulottuu musiikin ulkopuolelle: se vaikuttaa siihen, kuinka havaitsemme ja tulkitsemme päivittäisen elämämme eri osa-alueita, kuten puheenymmärrystä, sosiaalisen vuorovaikutuksen ohjaamista sekä monimutkaisten ohjeiden seuraamista eli kaikkia tehtäviä, joihin liittyy tiedon jakaminen pienempiin osiin sen ymmärtämiseksi.
"Musiikki ei tässä suhteessa ole mitenkään erilaista: kun kuuntelemme musiikkia, aivomme tunnistavat jatkuvasti rakenteita ja ennakoivat seuraavaa vaihetta. Tämä kykymme prosessoida musiikillisia rajoja auttaa meitä ymmärtämään musiikillisia rakenteita ja merkityksiä”, Burunat jatkaa.
Tutkimuksen merkittävä piirre on myös sen ainutlaatuinen lähestymistapa fraasien välisten siirtymien tarkasteluun. Tutkimuksessa pyrittiin simuloimaan mahdollisimman tarkasti tosielämän olosuhteita, kun koehenkilöt kuuntelivat aitoa musiikkia eri tyylilajeista. Kuuntelukokeen aikana heiltä ei edellytetty itseraportointia, mikä teki kokemuksesta luonnollisemman ja auttoi saamaan tarkempia tuloksia.
Aivotoiminnassa selkeät vastineet musiikillisille rajoille
”Havaitsimme tutkimuksessamme selkeitä musiikillisiin rajoihin liittyviä aivojen toimintamalleja. Takimmaiset kuuloalueet valmistautuvat muutokseen, kun transitio lähestyy. Transition aikana ja sen jälkeen aivotoiminta siirtyy kuuloalueen etu- ja keskiosaan prosessoimaan uutta tietoa ja aivojen etuosissa tapahtuu huomattava deaktivoituminen”, Burunat selventää.
Kyseinen dynaaminen käsittely on samanlaista kuin se, kuinka jäsentelemme lauseita. Kuten kielen prosessoinnissa, musiikilliset fraasit aktivoivat syntaktiseen käsittelyyn ja sääntöjen havaitsemiseen osallistuvia aivoalueita.
Muusikot ja ei-muusikot prosessoivat musiikkia eri tavoin
Tutkimuksessa havaittiin myös, että muusikot ja ei-muusikot käyttävät näitä kahta aivoaluetta hieman eri tavoin. Muusikot luottavat pääosin äänten prosessointiin erikoistuneeseen piiriin, samalla kun ei-muusikot käyttävät laajempaa ja yleisempää verkostoa musiikillisten rajojen kartoittamiseen. Tämä osoittaa ihmisen aivojen poikkeuksellisen sopeutumiskyvyn siinä suhteessa, miten asiantuntemus voi muokata ja kehittää tapaa, jolla aivot käsittelevät ääniä.
Nämä tutkimustulokset laajentavat käsitystämme siitä, kuinka aivot tulkitsevat musiikkia ja korostavat asiantuntemuksen merkitystä aivojen hermotoiminnan kehittämisessä, sekä avaavat samalla mahdollisuuksia tutkia potentiaalisia musiikkiterapioita kielen ymmärtämiseksi.
Julkaisutiedot:
Burunat, I., Levitin, D., & Toiviainen, P. (2024). Breaking (Musical) Boundaries By Investigating Brain Dynamics Of Event Segmentation During Real-Life Music-Listening. PNAS.
Artikkeli on luettavissa: The Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS): https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2319459121
Mediatiedustelut, otathan yhteyttä:
Dr. Iballa Burunat
Musiikin, mielen, kehon ja aivojen tutkimuksen huippuyksikkö
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Jyväskylän yliopisto
Email: iballa.burunat@jyu.fi
Puhelin: +358 050 4774713
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Reetta KalliolaViestinnän asiantuntija, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
Puh:+358504335652reetta.j.kalliola@jyu.fiKuvat
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu muutti viisivuotiaiden lasten kasvuympäristöä varhaiskasvatuksessa20.12.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Vuosina 2021–2024 toteutetun kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun seurannassa arvioidaan paitsi lasten oppimisvalmiuksien kehittymistä myös kokeilun yhteyksiä esiopetus- ja varhaiskasvatustoiminnan järjestämiseen. Jyväskylän yliopiston tutkijat ovat tarkastelleet varhaiskasvatuksen laadun rakennetekijöitä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun kokeilu- ja verrokkiryhmissä.
Jyväskylän yliopiston tutkimushankkeille 2,5 miljoonan euron EU:n Horisontti Eurooppa -rahoitus19.12.2024 09:15:00 EET | Tiedote
Horisontti Eurooppa (Horizon Europe) on EU:n tutkimuksen ja innovoinnin puiteohjelma vuosille 2021–2027. Ohjelman tavoitteena on luoda Eurooppaan kasvua ja uusia työpaikkoja vahvistamalla EU-alueen tieteellistä osaamista, tukemalla uusien teknologioiden ja innovaatioiden kehitystä ja käyttöönottoa yrityksissä ja etsimällä ratkaisuja suuriin yhteiskunnallisiin haasteisiin Euroopassa. Jyväskylän yliopiston hankkeet saivat ohjelmasta rahoitusta 2,5 miljoonaa euroa. Hankkeet käynnistyvät alkuvuodesta.
Mielen hyvinvointi ja liikkuminen voivat muodostaa positiivisen kehän19.12.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Tuoreen tutkimuksen mukaan taipumus kokea positiivisia tunteita myötävaikutti siihen, että ihmiset olivat koronarajoitusten aikaan fyysisesti aktiivisia tai jopa lisäsivät aktiivisuuttaan. Masennusoireiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen oli päinvastainen. Tulokset viittaavat siihen, että mielen hyvinvointi voi auttaa ylläpitämään liikunnallisesti aktiivista elämäntapaa. Mielen hyvinvointi ja liikkuminen voivatkin muodostaa positiivisen kehän.
ERC-miljoonarahoituksella pyritään luomaan yhtenäistävä matemaattinen teoria Charles Darwinin 1800-luvulla kehittämästä seksuaalivalinnan teoriasta18.12.2024 07:10:00 EET | Tiedote
Euroopan tutkimusneuvosto ERC on myöntänyt Jyväskylän yliopiston bio- ja ympäristötieteiden apulaisprofessori Jussi Lehtoselle merkittävän ERC Consolidator Grant -rahoituksen. Viisivuotinen rahoitus on arvoltaan noin 1,8 miljoonaa euroa. Matemaattiseen evoluutiobiologiaan kuuluva tutkimus keskittyy yhtenäistämään kiisteltyä seksuaalivalinnan tutkimuskenttää kehittämällä yhtenäisen matemaattisen viitekehyksen, joka kattaa kaikki seksuaalivalinnan merkittävät teoriat.
Tiedeilta Tieteen päivillä 2025: Lukeminen on portti ihmisyyteen – lukumotivaation nousu vaatii uusia oivalluksia16.12.2024 13:38:27 EET | Tiedote
Mitä hyötyä lukemisesta on? Mitä se tarjoaa aivoille ja ihmisen hyvinvoinnille? Miksi lukeminen estää ulkopuolisuutta? Tiedeillassa lukumotivaatiota pohditaan lukutaidon ja aivotutkimuksen näkökulmista. Kokemukset kentältä havainnollistavat ratkaisevia onnistumisen kokemuksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme