Hakaniemen ja Nihdin yhdistävä Merihaansilta avataan jalankulkijoille ja pyöräilijöille kesällä 2025
Hakaniemen ja Kalasataman eteläkärjen eli Nihdin yhdistävä uusi Merihaansilta avataan jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käyttöön jo kesän 2025 aikana. Tarkka päivämäärä voidaan kertoa keväällä tai alkukesällä 2025, rakennustöiden edettyä pidemmälle.
Useat asukasyhdistykset ovat toivoneet Merihaansillan avautuvan jalankulkijoille ja pyöräilijöille mahdollisimman pian. Kruunusillat-allianssin tavoitteena on edistää kaiken liikenteen sujuvuutta ja minimoida rakentamisen aiheuttamia haittoja, joten sillan avaaminen on myös hankkeen omien tavoitteiden mukaista.
Muutamia erikoisuuksia
Merihaansillan rakentamiseen liittyy muutama erikoisuus. Matala, laiturimainen rakenne on tavallaan jo itsessään erikoista. Silta rakennetaan betonilaattasiltana, eikä palkkisiltana, mikä olisi yleisempi sillanrakennustapa.
Merihaan ja Kalasataman Sompasaaren välinen laivaväylä on lakkautettu (1.8.2023) ja Merihaansillan alituskorkeus on sen valmistuttua 2,5 metriä. Sillan Nihdin puoleiseen reunaan on tehty ajoneuvonosturien avulla avattava osuus. Aukko voidaan avata vain poikkeustapauksissa, sillä sen avaaminen katkaisee raitiotieliikenteen. Sen tarkoitus on mahdollistaa lähinnä pysyväisluonteiset siirrot.
Sillan suunnittelussa ja rakentamisessa varaudutaan myös Hiilisatamansillan rakentamiseen. Hiilisatamansilta on Hanasaareen menevä haara, joka lähtee Merihaansillan kupeesta.
Hiilisatamansillan rakentamisesta ei ole vielä tehty päätöstä. Se on kytköksissä Hanasaaren alueen muuhun kehitykseen.
Reitti meren yli
Merihaansilta on yksi kolmesta sillasta, jotka muodostavat raitiotieyhteyden Hakaniemestä Laajasaloon.
Kaikki Kruunusillat-raitiotieyhteyden sillat on tarkoitettu raitiovaunuliikenteen lisäksi jalankululle ja pyöräilylle sekä pelastusajoneuvoille.
Kruunusillat pyrkii myös siihen, että Laajasalon ja Korkeasaaren välinen Kruunuvuorensilta ja Korkeasaaren ja Kalasataman Nihdin välinen Finkensilta voidaan avata jalankululle ja pyöräilylle heti, kun se on turvallisesti mahdollista, todennäköisesti vuonna 2026. Tavoite on, että matkustajaliikenne kaikkien kolmen uuden sillan kautta kulkevalla raitiotiellä alkaa vuonna 2027.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Eetu HahtonenKruunusillat-allianssin projektipäällikkö, sillat ja vesirakentaminen
Puh:050 494 4410eetu.hahtonen@yit.fiLinkit
Kruunusillat-raitiotie Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027.
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta. Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, Kaupunkiliikenne Oy, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Finland Oy ja Sitowise Oy.
Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy. www.kruunusillat.fi -
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 1.10.20241.10.2024 19:22:57 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 1. lokakuuta 2024. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 1.10.2024 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Konkurssin vuoksi keskeytyneet katutyöt jatkuvat Helsingissä1.10.2024 10:42:04 EEST | Tiedote
Työt jatkuvat Siltasaarenkadulla, Longinojanpuistossa, Katajanokanlaiturilla ja Marian entisen sairaalan lähistössä.
Fem finalister tävlar om att få planera allaktivitetshus i Havsrastböle30.9.2024 14:43:17 EEST | Pressmeddelande
Juryn har valt ut fem förslag till finalen i arkitekturtävlingen för allaktivitetshuset i Havsrastböle. I tävlingen söker man en plan för om- och utbyggnad av det befintliga kvartershuset. Havsrastböle kapell, som är ett landmärke i området, har hittills hotats av rivning, men alla finalister i tävlingen har föreslagit att det ska renoveras och bli en del av det nya allaktivitetshuset.
Viisi finalistia kilpailee Meri-Rastilan monitoimitalon suunnittelusta30.9.2024 14:43:17 EEST | Tiedote
Tuomaristo on valinnut Meri-Rastilan monitoimitalon arkkitehtuurikilpailun finaaliin viisi ehdotusta. Kilpailussa etsitään suunnitelmaa nykyisen korttelitalon uudistamiselle ja laajentamiselle. Alueen maamerkkiä Merirasti-kappelia on tähän asti uhannut purkaminen, mutta kaikki kilpailun finalistit ovat ehdottaneet, että se korjataan osaksi uutta monitoimitaloa.
Helsinki suunnittelee Metsäläntien tilapäisestä lumenvastaanottopaikasta pysyvää30.9.2024 13:18:50 EEST | Tiedote
Metsäläntien ja Hämeenlinnanväylän läheisyyteen suunnitellaan pysyvää lumenvastaanottopaikkaa ja lumenkuljetuksille tarkoitettua uutta ajoliittymää.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme