Lidl panostaa ilmastotyöhön ja tavoittelee nettonollaa 2050 mennessä
Lidl panostaa kunnianhimoiseen ilmastotyöhön toimitusketjuissaan ja sitoutuu nettonolla-tavoitteeseen vuoteen 2050 mennessä. Lidlin vahva sitoutuminen kestävään liiketoimintaan ja ilmastotyöhön on osa ketjun kansainvälistä ilmastostrategiaa. Kansainvälisesti Lidl on jo pystynyt vähentämään kasvihuonepäästöjään 52 prosentilla vuoteen 2019 verrattuna.

Lidl on sitoutunut nettonollaan vuoteen 2050 mennessä kaikissa toimintayksiköissään ja toimitusketjuissaan. Tämä tarkoittaa, että yhtiö vähentää kasvihuonekaasupäästöjään mahdollisimman lähelle nollaa vuoteen 2050 mennessä. Nettonollatavoitteeseen sisältyvät omien päästöjen lisäksi scope 3 -luokkaan kuuluvat epäsuorat päästöt eli arvoketjun alku- ja loppupään päästöt. Yli 90 prosenttia Lidlin kokonaispäästöistä syntyy toimitusketjuissa.
Päästöjä vähennetään yhdessä tavarantoimittajien kanssa
Nettonollaan päästäkseen Lidl laajentaa ilmastostrategiaansa ja lisää konkreettisia tavoitteita epäsuoriin päästöihin liittyen: yhtiö pyrkii 2022–2034 vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään maataloudessa, metsätaloudessa ja muussa maankäytössä 42,4 prosenttia (nk. FLAG-päästöt). Lidl on myös sitoutunut vähentämään 35 prosenttia päästöistään energia- ja teollisuussektorilla (nk. E+I-päästöt) samalla ajanjaksolla.
Tavoitteeseen päästäkseen Lidl tekee jatkossa entistä tiiviimpää yhteistyötä tavarantoimittajiensa ja muiden liikekumppaneidensa kanssa. Lidlin suurimmat tavarantoimittajat, jotka vastaavat 75 prosentista tuotteisiin liittyvistä scope 3 -päästöistä, ovat sitoutuneet asettamaan Science Based Targets Initiativen (SBTi) mukaiset päästötavoitteet vuoteen 2026 mennessä. SBTi on maailmanlaajuinen aloite, joka tukee yrityksiä asettamaan tieteeseen perustuvia tavoitteita kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Lidl tukee ja kouluttaa tavarantoimittajiaan tavoitteiden asettamisessa ja saavuttamisessa.
Ilmastotyö etenee suunnitellusti
Lidl on jo onnistunut vähentämään oman toiminnan CO2-päästöjä 52 prosentilla vuoteen 2019 verrattuna. Erityisesti päästöjen alasajoa on vauhdittanut uusiutuvan energian käyttö: maaliskuusta 2022 alkaen Lidl on kansainvälisesti käyttänyt kaikissa omissa toimipisteissään ainoastaan vihreää sähköä. Suomessa Lidlin toimipisteissä on käytetty pelkästään vihreää sähköä vuodesta 2020.
Myös monia muita päästöjen vähentämiseen tähtääviä toimenpiteitä on toteutettu onnistuneesti:
- Suomessa Lidl ei myy lentorahtina kuljetettuja hedelmiä tai vihanneksia. Vuonna 2023 tehdyllä linjauksella säästetään vuosittain lähes puoli miljoonaa kiloa CO2-päästöjä.
- Vuonna 2023 Lidl laski pysyvästi oman Vemondo-tuotemerkin kasviproteiinien hinnat samalle tasolle kuin vastaavat eläinperäiset proteiinit ovat. Tämä on merkittävä toimi kasvipohjaisen ruokavalion arkipäiväistämisessä.
- Logistiikassa tavoitellaan merkittäviä päästövähennyksiä siirtymällä fossiilisista polttoaineista uusiutuviin. Tällä hetkellä yli 10 prosenttia Lidlin kuljetuskilometreistä Suomessa tehdään biokaasulla.
- Suomessa Lidl on järjestänyt elintarvikeyriksille maksutonta ilmastokoulutusta, jonka tavoitteena on ollut kannustaa yrityksiä asettamaan omat tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet.
- Sähköautojen latauspisteitä on asennettu Lidl-myymälöiden yhteyteen vuodesta 2016 lähtien. Suomessa sähköauton lataaminen on mahdollista lähes joka toisen Lidl-myymälän yhteydessä.
– Lidlissä teemme joka päivä valintoja ja päätöksiä, joilla vaikutetaan planeettamme tulevaisuuteen. Haluamme tarjota asiakkaillemme edullisia tuotteita, jotka ovat linjassa ilmastotavoitteidemme kanssa, sanoo Lidlin toimitusjohtaja Conor Boyle.
–Ilmastonmuutos on yksi aikamme isoimmista haasteista. Kunnianhimoisilla tavoitteilla ja päättäväisillä toimenpiteillä otamme haasteen vastaan, sillä haluamme tehdä oman osamme ja olla osa ratkaisua.
Tieteeseen perustuvat tavoitteet
Lidlin emoyhtiö Schwarz Group liittyi Science Based Targets -aloitteeseen vuonna 2020 ja sitoutui Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteeseen hillitä maapallon lämpeneminen 1,5 asteeseen. Lidlin ilmastostrategia ja konkreettiset ilmastoteot ovat osa emoyhtiön ilmastotavoitteita.
Lisätietoa verkkosivulla: lidl.fi/vastuullisuus
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Pääsiäinen on perinteiden ruokajuhla: hittimaku pistaasi kivunnut perinteisten makujen rinnalle17.4.2025 11:32:35 EEST | Tiedote
Pääsiäinen on merkittävä ruokajuhla, johon suomalaisilla on perinteensä. Suklaa on tärkein herkku, ja sitä syö suomalaisista pääsiäisenä yli 85 prosenttia. Mämmi jakaa mielipiteitä, ja se kuuluu reilun puolen pääsiäispöytään. Perinneherkkujen rinnalle on viime vuosina noussut hittimauksi pistaasi. Suomalaiset viettävät pääsiäistä pääasiassa kotona. Noin puolet nauttivat pääsiäisenä juhla-aterian kotona tai ravintolassa, kun taas toinen puolisko ei vietä pääsiäisenä erityisemmin ruokajuhlaa.
Takaisinveto: suklaassa salmonellariski4.4.2025 19:36:48 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä erän Way To Go -merkin maitosuklaata maussa mantelikaramelli & merisuola. Takaisinveto koskee vain tuotteita, joiden parasta ennen -päiväys on 19.2.2026. Takaisinveto tehdään, koska kyseisen erän tuotteissa on salmonellariski.
Takaisinveto: Feta-kanasalaatin auringonkukansiemenissä salmonellariski4.4.2025 16:16:56 EEST | Tiedote
Ruokavirasto on ilmoittanut eri toimijoiden takaisinvedoista, joissa auringonkukansiemeniä tai niitä sisältäviä tuotteita on otettu pois myynnistä. Tuotteissa ainesosana käytettyjen auringonkukansiementen raaka-aine-erästä on todettu salmonellaa muualla EU:ssa. Lidl vetää takaisin eriä Chef Select feta-kanasalaattia, joissa on käytetty raaka-aineena samaa auringonkukansiemenien erää. Takaisinveto koskee salaatteja, joiden viimeinen käyttöpäivä on 4.4.–10.4.2025.
Takaisinveto: Riisipuuro saattaa sisältää gluteenia31.3.2025 16:13:25 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä eriä Kartanon riisipuuroa. Erät saattavat sisältää gluteenia yli sallitun rajan, jonka mukaan tuotetta saa markkinoida gluteenittomana. Tuote voi näin ollen olla vaarallinen keliaakikoille tai gluteeniyliherkille. Muille tuote on turvallinen. Takaisinveto koskee eriä, joissa viimeinen käyttöpäivä on aikavälillä 31.3.–23.4.2025.
Takaisinveto: BBQ-maustetuissa siankamarasnackseissa salmonellaepäily31.3.2025 15:13:24 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä Sol & Mar -merkin BBQ-maustettuja Chicharricos siankamarasnackseja salmonellaepäilyn vuoksi. Kyseessä on huoneenlämmössä säilytettävät tuote. Takaisinveto koskee erää parasta ennen -päivämäärällä 4.8.2025. Tuotetta on myyty Lidlissä Espanja-teemaviikolla 13.3. alkaen. Teemaviikolla on ollut myynnissä myös maustamattomia friteerattuja siankamarasnackseja, joita takaisinveto ei koske.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme