ELY-keskukset

Uutta tietoa Kokemäenjoen merilohen ennallistamispotentiaalista: Kalateiden rakentaminen ei ELY-keskuksen mukaan parantaisi luontaisen lohikannan tilaa, ellei joen rakennusaste ratkaisevasti laske

Jaa

Lohen luonnonkierron ennallistamisen suurin haaste Kokemäenjoessa on lajille soveltuvan lisääntymis- ja poikastuotantoalueiden vähäinen määrä. ELY-keskuksen arvion mukaan uusien selvityksien tulokset osoittavat, että Kokemäenjoen tilannetta ei merkittävästi parantaisi edes luonnonmukaisten kalateiden rakentaminen voimalaitosten yhteyteen. Merkittävin potentiaali lohen luonnonlisääntymiseen sijaitsee joen alajuoksulla ja Harjunpäänjoessa.

Kaksi kuvaa samasta koskesta vierekkäin. Vasemmalla virtaava joki ja oikealla kivinen koski.
Pirjaskosken itähaara kahdella eri virtaamalla. Marleena Isomaa.

Varsinais-Suomen ELY-keskus on selvittänyt Kokemäenjoen lohen palauttamispotentiaalia Luonnonvarakeskuksen (Luke) ja Eurofins Ahma Oy:ltä tilattujen selvitysten pohjalta. Luke toteutti Varsinais-Suomen ELY-keskuksen Kalatalouspalvelut-yksikön toimeksiannosta Kokemäenjoen merilohta koskevan populaatiomallinnuksen. Mallinnuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Kokemäenjoen lohikannan elvyttämistä voitaisiin parhaiten edistää ja olisiko kalateiden rakentaminen voimalaitosten yhteyteen hyödyllistä lohen luonnollisen lisääntymisen ja poikastuotannon tukemiseksi. Luke arvioi myös jokeen nousevien lohien määrää vuoden 2023 osalta kerättyjen kaikuluotausaineistojen perusteella.

Kokemäenjoen alueen kutu- ja poikastuotantoalueiden kartoituksen toteutti Eurofins Ahma Oy. Arvioita alueiden kartoituksesta sekä nousulohien määrästä käytettiin pohjatietoina lohen populaatiomallinnuksessa.

Nousulohien määrät maltillisia

Tiedot emokalastosta eli Kokemäenjokeen nousevien lohien määrästä saatiin hyödyntämällä Luken jo olemassa olevia seurantoja. Luke tekee vuosittain Kokemäenjoen alaosan Pämpinkoskessa kaikuluotauksia, joiden tarkoituksena on selvittää ankeriaiden vaellusta joessa. Aineistosta oli mahdollista analysoida myös jokeen nousevien lohien määrä.   

Kaikuluotausaineiston analysoinnin perusteella Kokemäenjokeen arvioitiin nousseen 105–288 suurempaa ja 21–93 pienempää lohta vuonna 2023.

Kokemäenjoella on vain vähän lohelle soveltuvaa poikastuotantoaluetta

Kokemäenjoella lohen luonnonkierron merkittävän onnistumisen este on poikastuotantoalueiden vähyys. Joen pääuoman ja sivujokien kutu- ja poikastuotantoalueet kartoitettiin Porin ja Nokian väliseltä alueelta kesällä 2023. Kartoituksen perusteella pääuomassa on vähintään tyydyttävää poikastuotantoaluetta noin 15 hehtaaria ja sivujoissa noin 13 hehtaaria. Edellä mainittujen tulosten perusteella on arvioitu, että jokialueiden kunnostuksilla pinta-alaa voitaisiin kasvattaa noin 10–20 hehtaarin verran. Kokemäenjoelle on esitetty toteutettavaksi voimalaitosten yhteyteen myös luonnonmukaisia ohitusuomia, jotka voisivat lisätä poikastuotantoalaa noin 11 hehtaarin verran.

Lohelle sopivien poikastuotantoalueiden kokonaispinta-ala on Kokemäenjoella näin ollen hyvin pieni, maksimissaan 59 hehtaaria. Esimerkiksi Pohjois-Suomessa sijaitsevalla Iijoella poikastuotantoalaa arvioitiin olevan yli 800 hehtaaria.

Joen alaosassa parhaat mahdollisuudet lohen luonnonlisääntymiselle

Populaatiomallinnuksessa toteutettiin viisi erilaista skenaariota, joissa tarkasteltiin voimalaitosten yhteyteen rakennettavien luonnonmukaisten ohitusuomien, istutuksien ja lisääntymisaluekunnostusten vaikutusta lohen vaelluspoikastuotantoon sekä jokeen merivaelluksen jälkeen palaavien kutukalojen määriin.

Lohen luonnonlisääntymiselle parhaimmat mahdollisuudet ovat mallinnuksen mukaan Kokemäenjoen pääuomassa Harjavallan alapuolisella osuudella ja Harjunpäänjoessa, mutta näilläkin alueilla poikastuotanto olisi perin vaatimatonta. Poikastuotantoaluetta olisi kunnostusten jälkeen vain vähän, noin 2,8 hehtaaria. Alueella tapahtuva lohen luonnontuotanto olisi kunnostusten jälkeen noin 300-600 vaelluspoikasta vuodessa. Mereen vaeltavien vaelluspoikasten määrää voi kasvattaa lisäämällä Harjavallan alapuolelle istutettavien vaellusikäisten lohien määrää. Tämä nostaisi jonkin verran kalastettavan kannan kokoa, mutta ei vaikuttaisi lohen luonnonlisääntymisen määrään.

Kalateiden rakentaminen ei parantaisi lohikannan tilaa, ellei joen rakennusaste ratkaisevasti laske

Populaatiomallin mukaan Kokemäenjoen luontaisesti lisääntyvään lohikantaan ei tulisi merkittävää parannusta, vaikka jokeen rakennettaisiin molempiin suuntiin toimivat luonnonmukaiset vaellusratkaisut jokaisen voimalaitoksen yhteyteen, alueet kunnostettaisiin ja niille istutettaisiin vuosittain lohenpoikasia. Merelle asti pääsevien vaelluspoikasten määrä olisi laskennallisesti jopa alhaisempi kuin yksinomaan Harjavallan alapuolisella alueella saavutettava poikasmäärä. Tämä johtuu siitä, että nykyisen tutkimustiedon mukaan vaelluskaloista osa menehtyy eri syistä jokaisen voimalaitoksen yhteydessä kalojen vaeltaessa sekä ylä- että alavirtaan.

– Mitä enemmän vaelluskalojen nousu- ja alasvaellusreitillä on ohitettavia voimalaitoksia, sitä pienempi määrä kaloista selviytyy vaellukseltaan ylä- ja alavirtaan. Kokemäenjoella on juuri tällainen tilanne. Poikastuotantoalaa tarvittaisiin siis selvästi enemmän, jos lohen luonnollista elinkiertoa haluttaisiin ennallistaa huomattavissa määrin, kertoo Luken johtava tutkija Pauliina Louhi.

– Lohien kutuun ja poikastuotantoon sopivien alueiden vähyys johtuu Kokemäenjoella siitä, että joen rakennusaste on lähes 100 %, eli melkein koko joen pudotuskorkeus on vesivoiman käytössä eli siellä ei ole koskialueita. Lisäksi Kokemäenjokea myös lyhytaikaissäännöstellään voimakkaasti. Lohikannan laajempiin elvytystoimiin ei ole realistisia mahdollisuuksia, ellei joen rakennusasteeseen ja säännöstelyyn tule ratkaisevaa muutosta. Kansallinen kalatiestrategiakaan ei edellä mainituista syistä tue kalateiden rakentamista Kokemäenjokeen, toteaa kalastusbiologi Leena Rannikko Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta.

Kalatiehankkeet ovat vaativia vesirakentamishankkeita, joiden suunnitteluun ja toteutukseen tarvitaan monipuolista osaamista. Tämä sitoo runsaasti ja usein pitkäaikaisesti toteuttajien resursseja. Koska resurssit kalateiden rakentamiseen ovat rajalliset, on ne kohdennettava kokonaisuuden kannalta hyödyllisimpiin kohteisiin. Priorisoinnin tärkeimpinä perusteina ovat kalakantojen uhanalaisuus ja alkuperäisyys, poikastuotantopotentiaali ja sosioekonominen merkitys.

Lisätietoa: Leena Rannikko, Kalastusbiologi, Varsinais-Suomen ELY-keskus
leena.rannikko@ely-keskus.fi, p. 0295 022 649

Lisätietoa populaatiomallinnuksen toteuttamisesta: Pauliina Louhi, Johtava tutkija, Luonnonvarakeskus
pauliina.louhi@luke.fi , p. 0295 322 189

Avainsanat

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset

Hailuodon liikennejärjestelyt normaalin lauttaliikenteen estyessä jäätilanteen vuoksi lauttaväylällä19.12.2024 14:12:09 EET | Tiedote

Hailuodon lauttaliikenne saattaa keskeytyä talven aikana lauttaväylällä jääolosuhteista johtuen. Jääolosuhteiden ennustaminen on vaikeaa, mutta mahdolliseen poikkeustilanteeseen on tärkeä varautua ennakolta. ELY-keskus on selvittänyt vaihtoehtoisia tapoja järjestää liikenne poikkeustilanteessa. Palvelutaso olisi merkittävästi normaalitilannetta heikompi, mihin saaren ja mantereen välillä kulkevien on hyvä varautua. Lähiviikkojen liikenne näyttää toistaiseksi kuitenkin sujuvan normaalisti ja säistä riippuu, joudutaanko poikkeusjärjestelyyn turvautumaan lainkaan. ELY-keskus seuraa jäätilanteen kehittymistä.

Kontaktpunktsmyndigheten för förnybar energi har uppdaterat handboken för sökande18.12.2024 10:00:00 EET | Pressmeddelande

En reviderad version av handboken om tillståndsförfaranden och andra administrativa förfaranden i samband med produktionsanläggningar för förnybar energi har publicerats 26.11.2024. Den första versionen som gavs ut år 2021 har uppdaterats i stor utsträckning med avsikt ändringar i lagstiftningen och praxis. Den svenskspråkiga uppdaterade versionen av handboken kommer ut i början av år 2025.

Hailuodon lauttaliikenteessä on varauduttava hankaliin talvikuukausiin17.12.2024 13:30:04 EET | Tiedote

Hailuodon kiinteä yhteys -hankkeessa rakennetulla työpenkereellä on ollut vaikutuksia virtausolosuhteisiin Perämerellä. Muuttuneet virtausolosuhteet ja jäämassojen patoutuminen pengertien eteläpuoliselle merialueelle sekä lauttaväylälle vaikeuttavat merkittävästi lauttaliikennettä. Lisäksi ne käytännössä estävät Hailuodon ja Oulunsalon välisen jäätien turvallisen toteuttamisen tänä talvena. Hailuotolaisten onkin syytä varautua merkittäviin liikenteen poikkeusjärjestelyihin. Parhaillaan selvitetään Hailuodon liikenteen vaihtoehtoisia toteutusmalleja tilanteeseen, jossa lauttaliikenne varsinaisella lauttaväylällä on kokonaan keskeytynyt. Asiasta tiedotetaan lisää lähipäivinä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye