Startup-yhteisö ehdottaa uudenlaista verokannustinta, jotta suomalaisia pääomia saataisiin kanavoitua kasvuhakuisiin yrityksiin

Petteri Orpon hallitus etsii keinoja Suomen talouskasvun vauhdittamiseksi. Suomen startup-yhteisö ehdottaa listaamattomien kasvuyritysten osakkeita koskevaan verotukseen muutosta, joka kannustaisi sijoittajia etsimään kohteiksi kasvuhakuisia, innovatiivisia yrityksiä tai näihin sijoittavia rahastoja. Tavoitteena on houkutella pääomia uusien yritysten kasvuun ja lisätä kotimaista omistajuutta.

Viime viikolla tiedotettiin pääministeri Petteri Orpon (kok) nimittäneen työeläkevakuutusyhtiö Varman toimitusjohtaja Risto Murto johtamaan työryhmää, jonka tarkoituksena on miettiä keinoja Suomen talouskasvun vauhdittamiseksi. Startup-yhteisö kiittää Murtoa viimeaikaisista kannanotoista, joissa on korostettu tuottavuuden kasvun merkitystä sekä sitä, että tuottavuuskasvuun tarvitaan niin pääomaa kuin yrityksiä, jotka investoivat ja haluavat kasvaa.

Tähän vastauksena Suomen startup-yhteisö ehdottaa järjestelmää, jossa listaamattomiin teknologiakasvuyrityksiin sijoittamalla saisi verovapautuksen pääomatuloverosta, mikäli osakkeista saadut myyntivoitot uudelleensijoittaa vastaaviin listaamattomiin kasvuyhtiöihin määräajan puitteissa. Tämä kannustaisi pidempiaikaiseen sijoittamiseen sekä kasvattaisi sijoituksissa kiertävän pääoman määrää.

Mallia voitaisiin hakea Yhdysvalloissa käytössä olevasta niin kutsutusta QSBS-järjestelmästä (Qualified Small Business Stock). Järjestelmä on keskittynyt teollisuus- ja teknologiayrityksiin, joilla on mahdollisuus kasvaa nopeasti, ja se rajaa pois esimerkiksi finanssi- ja vakuutustoimintaan keskittyneet yritykset.

Tutkimustulosten mukaan järjestelmä on lisännyt uusien yritysten syntyä jopa 12 prosentilla. Positiivisia vaikutuksia on havaittu etenkin sellaisilla toimialoilla, joilla startup-yrityksiä on paljon”, Suomen startup-yhteisön pääekonomisti Youssef Zad sanoo.

Vaihtoehtoisesti rajatummassa järjestelmässä voittoja verotettaisiin vasta, kun sijoittajat ottavat voittonsa pysyvästi pois sijoituksista. Mahdollistamalla tämä, sijoittajat voisivat uudelleensijoittaa voittonsa. Kyseessä olisi samankaltainen järjestely kuin nyt osakesäästötilijärjestelmässä.

“Startup-yhteisön näkemyksen mukaan kyseessä ei ole pientä rikkaiden piiriä koskeva verohyöty, jollaiseksi tällaiset Suomessa helposti tulkitaan, vaan järjestelmä hyödyttäisi jokaista suomalaista”, Suomen startup-yhteisön toimitusjohtaja Riikka Pakarinen toteaa uudesta ehdotuksesta.

Startup-yhteisö valmis avoimeen keskusteluun sellaisista verokannustimista, joilla saavutetaan mahdollisimman laajaa hyötyä

Ehdotuksen kustannukset yhteiskunnalle olisivat lyhyellä aikavälillä todennäköisesti melko maltilliset. Pitkällä aikavälillä järjestelmällä olisi mahdollisuus lisätä startup- ja kasvuyrityksen määrää merkittävästi. Se loisi uutta sijoitustoimintaa, jota ei tällä hetkellä tapahdu. Ehdotettu järjestelmä voisi mahdollisesti tuoda merkittäviä lisäpääomia kasvuyrityksiin.

Mikäli uusilta ehdotuksilta talouskasvun vauhdittamiseksi vaaditaan kustannusneutraaliutta, voisi selvittää yritysten verokannustimien nykytilaa ja vaikutuksia talouskasvuun, ja olisiko ehdotuksemme lyhyen aikavälin kustannukset mahdollista rahoittaa kiristämällä verotusta muualta. Esimerkiksi valtiovarainministeriö on ehdottanut listaamattomien osakeyhtiöiden osinkojärjestelmään muutoksia. Myös Helsingin Sanomat nosti aiheen esille tällä viikolla pääkirjoituksessaan

“Tavoitteena on etsiä keinoja talouskasvun vauhdittamiseksi. Olemme startup-yhteisössä valmiita avoimeen keskusteluun siitä, millaisilla kannustimilla ohjattaisiin pääomia kasvuun siten, että saavutamme mahdollisimman laajaa hyötyä”, Pakarinen sanoo.

Pääomat ja pääomasijoittajat ovat Suomessa pieniä

Suomalaisten startup-kasvuyritysten nostamat pääomat ovat pieniä. Pääomasijoittajat ry:n ja Ruotsin innovaatiotoimisto Vinnovan mukaan vuonna 2023 ruotsalaiset yritykset nostivat noin viisi kertaa suomalaisia enemmän pääomia. Myös suomalaiset pääomasijoittajat ovat pieniä. Vaikka sijoitukset suomalaisiin startup-yrityksiin ovat Tesin tuottotutkimuksen mukaan olleet yli 20% ja kansainvälisesti hyviä, ei yksityinen pääoma ohjaudu Suomessa kasvuyrityksiin. Myös Risto Murto on korostanut asiaa.

Eurooppalaiset yritykset nostavat huomattavasti vähemmän kasvupääomaa amerikkalaisiin verrattuna. EIB:n tutkimuksen mukaan Piilaakson startup-yrityksen nostivat kasvuvaiheensa aikana noin 1,5-kertaisen määrän pääomaa verrattuna eurooppalaisiin yhtiöihin. Vähäinen pääoma ja pääoman allokointi ovat esimerkiksi Mario Draghin tuoreen raportin mukaan pääsyitä, miksi Eurooppa on hävinnyt teknologiassa Yhdysvalloille.