Startup-yhteisö työperäisen maahanmuuton ehtojen kiristämisestä: Työvoiman saatavuutta heikentävät uudistukset ovat myrkkyä Suomen talouskasvulle

Hallituksen suunnitteleman työperäisen maahanmuuton tiukennuksen ehdot ovat liian tiukat Suomen startup-yhteisön mielestä. Sääntelyehdotus ei anna riittävän pitkää suoja-aikaa etsiä uutta työpaikka.

Suomen startup-yhteisö pitää kolme kuukauden määräaikaa liian lyhyenä aikana etsiä uutta työpaikkaa työntekijän oleskeluluvalla Suomeen tulleelle maahanmuuttajalle. Myös kuusi kuukautta saattaa olla liian lyhyt aika erityisasiantuntijan luvalla Suomeen tulleelle työntekijälle.

Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisemien tietojen mukaan keskimääräinen työttömyysjakson kesto Suomessa on noin 28 viikkoa, mikä tarkoittaa yli kuutta kuukautta, Suomen startup-yhteisön pääekonomisti Youssef Zad huomauttaa.

“Mikäli ulkomaalaisten työttömyysjaksot ovat yhtä pitkiä kuin keskimääräinen työttömyysjakso Suomessa, voi käydä helposti niin, että osa henkilöistä karkotetaan Suomesta. Nämä henkilöt saattavat olla tärkeitä Suomen työmarkkinoille ja julkiselle taloudelle. Suomen julkinen talous on ollut alijäämäinen vuodesta 2008 lähtien, jonka vuoksi tarvitsemme uutta kasvua ja lisää työvoimaa Suomeen. Kaikki sellaiset uudistukset, jotka saattavat heikentää työvoiman saatavuutta ovat myrkkyä Suomen talouskasvulle”, Zad sanoo.

Startup-yhteisön lausunnossa hallituksen esitykseksi korostetaan myös, että ehdotettu lakimuutos johdetaan osittain EU:n yhdistelmälupadirektiivistä, joka asettaa käytännössä minimiehdot, joista jäsenmaat voivat poiketa ylöspäin. Kolmen ja kuuden kuukauden suoja-ajoiksi olisi pitänyt säätää esimerkiksi kuuden ja yhdeksän kuukauden rajat, joiden aikana työperustaista oleskelulupaa ei peruutettaisi työttömyyden sattuessa.

Startup-yhteisö katsoo, että Suomen olisi poikettava ylöspäin EU:n minimiehdoista, koska talouskasvu ja julkisen velan kehitys ovat olleet muita EU-maita heikompia kuluvan vuosikymmenen aikana.

“Suomen tulisi käyttää kaikki mahdollisuudet luodakseen etulyöntiasemaa muihin maihin. Nyt jos muissa EU-maissa säädetään Suomea suotuisammat ehdot työperäisille maahanmuuttajille, on riskinä että Suomi nähdään hieman vähemmän houkuttelevana ympäristönä tulla töihin. Tämä voi puolestaan näkyä aiempaa heikompana työvoiman tarjontana, joka puolestaan saattaa heikentää talouskasvua”, Suomen startup-yhteisön toimitusjohtaja Riikka Pakarinen sanoo.