Espoon kaupunki - Esbo stad

Espoo selvittää lähijunaliikenteen varikon sijoittamista Näkinmetsään

Jaa

Espoon kaupunkirata ja lähijunaliikenteen kehittäminen rantaradan varrella edellyttävät uuden lähijunaliikenteen varikon rakentamista. Espoon kaupunki esittää asemakaavoituksen käynnistämistä Kauklahden ja Mikkelän välissä sijaitsevassa Näkinmetsässä. Kaavoituksessa selvitetään, voidaanko alueelle toteuttaa lähijunaliikenteen maanalainen kalliovarikko. Espoon kaupunginhallitus käsittelee esitystä kokouksessaan maanantaina 7. lokakuuta.

Ilmakuvassa näkyy junaraiteet, raiteiden vieressä oleva rakennustyömaa, puita ja pientaloja.
Espoon kaupunkiradan rakennustyöt näkyvät maastossa. Toteutuessaan uusi maanalainen kalliovarikko sijoittuisi kuvan oikeaan yläkulmaan. Joonas Salminen

Kalliovarikon sijoittaminen Näkinmetsään edellyttää asemakaavoituksen käynnistämistä alueella. Kaavoituksen käynnistäminen on sidoksissa joulukuussa 2023 tehtyyn kaupunginhallituksen päätöksen, jonka mukaan Espoon kaupunki selvittää yhteistyössä Kirkkonummen kunnan kanssa vaihtoehtoja varikon sijoittamiselle. Kaavoituksella selvitetään, voidaanko varikko sijoittaa alueelle. Varikon toteuttamisesta päätetään vasta myöhemmin selvitysten valmistuttua.

Maanalainen varikko mahdollistaa virkistysalueen säilyttämisen

Varikon sijainti linkittyy voimassa olevaan Uusimaa 2050 -maakuntakaavaan. Lähijunavarikon sijainti on maakuntakaavassa osoitettu Espoon ja Kirkkonummen rajalle.

Kauklahden ja Mikkelän välissä sijaitseva Näkinmetsä on osoitettu Espoon pohjois- ja keskiosien yleiskaavassa virkistysalueeksi. Varikon sijoittuminen kallion sisään mahdollistaa metsäisen alueen ja ekologisen yhteyden säilymisen.

Kesällä 2024 nähtävillä olleessa Yleiskaava 2060:n luonnoksessa varikon rakentamiselle on esitetty selvitystarvemerkintä Näkinmetsän lisäksi myös Mankkiin. Voimassa olevassa yleiskaavassa Mankin alue on osoitettu maa- ja metsätalouskäyttöön. Näkinmetsässä voimassa oleva yleiskaava tukee varikon toteuttamista alueelle.

Keskeinen sijainti tukee Näkinmetsän valintaa – myös Kirkkonummi tekee oman selvityksensä

Espoon kaupunki on eri vaihtoehtoja selvittäessään huomioinut varikon toiminalliset ja liikenteelliset tarpeet. Maanalainen kalliovarikko tarjoaa sekä sijaintinsa että toteutustapansa perusteella sekä selkeitä etuja että huomioitavia riskejä. Kallioon rakentaminen on kallista, mutta keskeinen sijainti on Näkinmetsän etu. Lisäksi kallion sisällä tehtävä varastointi ja huolto ovat säältä ja ilkivallalta suojassa.

Espoon kaupunki ja ulkopuoliset asiantuntijat ovat tehneet selvityksiä lähijunavarikon toteuttamistarpeesta ja vaihtoehtoisista sijainneista 2020-luvun aikana.

Selvitystyön myötä vaihtoehtojen määrä on karsiutunut ja syksyllä 2023 toteutuskelpoisimmiksi vaihtoehdoiksi arvioitiin Näkinmetsä ja Mankki Espoossa sekä Luoma ja Vuohimäki Kirkkonummella.

Kirkkonummen puolella olevia vaihtoehtoja arvioidaan tarkemmin Kirkkonummella käynnissä olevassa vaihtoehtoja vertailevassa selvitystyössä. Myös Kirkkonummen on tarkoitus aloittaa asemakaavoitus omalla alueellaan.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Ilmakuvassa näkyy junaraiteet, raiteiden vieressä oleva rakennustyömaa, puita ja pientaloja.
Espoon kaupunkiradan rakennustyöt näkyvät maastossa. Toteutuessaan uusi maanalainen kalliovarikko sijoittuisi kuvan oikeaan yläkulmaan.
Joonas Salminen
Lataa

Linkit

Verkostomainen viiden kaupunkikeskuksen Espoo on vastuullinen ja inhimillinen edelläkävijäkaupunki, jossa kaikkien on hyvä asua, oppia, tehdä työtä ja yrittää ja jossa espoolainen voi aidosti vaikuttaa.

Facebook

Twitter

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad

Espoo tarkentanut näkymää rakennuskannan ilmastopäästöjen kehityksestä – rakennusmateriaalien päästöt korostuvat tulevaisuudessa13.12.2024 15:02:58 EET | Tiedote

Espoon uusi skenaariotyö syventää kaupungin ymmärrystä rakentamisen päästöjen kehityksestä aina vuoteen 2060 asti. Tämän hetken tiedon mukaan rakennuskannan ilmastopäästöissä energialla on merkittävin osuus 2030 asti, jonka jälkeen suurin osa päästöistä syntyy materiaalien valmistuksesta. Skenaariotyön tulokset auttavat tarkentamaan kuvaa rakentamisen ilmastotyön kehitystarpeista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye