Friends & brgrs Oy Ab

Friends & Brgrsin kiitoksenosoitus houkutteli ruoantuottajia jonoksi asti – ilmaisia hampurilaisaterioita tarjoiltiin ennätysmäärä

Keskiviikkona 2. lokakuuta järjestetty Tuottajapäivä keräsi ennätyksellisesti yli 10 000 ruoantuottajaa syömään ilmaiset hampurilaisateriat Friends & Brgrsin ravintoloissa ympäri Suomen. Seitsemättä kertaa järjestetty kiitoksenosoitus tuottajille teki samalla uuden kävijäennätyksensä. Eniten ruuhkaa oli Kokkolassa, Seinäjoella ja Oulussa.

Friends & Brgrsin kotimaisuusaste hampurilaisketjuna on Suomen suurin. Tuotteissa käytetään 95 prosenttisesti paikallisia raaka-aineita ja esimerkiksi kotimaisia perunoita tilataan vuosittain noin 500 000 kiloa. Ilmaisilla hampurilaisilla haluttiin kiittää tärkeästä työstä, jota maataloustuottajat päivittäin tekevät suomalaisen ruoantuotannon eteen.

Kävijöitä riitti tänäkin vuonna runsaasti, sillä päivän aikana ilmaisaterioita tarjoiltiin yhteensä peräti 10 500 kappaletta. Rahallisena satsauksena kyse on noin 163 000 eurosta.

”Päivän ennätyksellinen suosio osoittaa, että konkreettisilla kiitoksenosoituksilla on todella suuri henkinen merkitys haastavassa asemassa olevalle maataloudelle. Päivä oli täynnä tunteellisia kohtaamisia sekä arvostuksen tunnetta molemmin puolin. Ilman näitä tuottajia meillä ei olisi mahdollista hyödyntää kotimaisia raaka-aineita tällä kunnianhimoisella volyymilla tuotteissamme, joten oli hienoa nähdä heitä ravintoloissamme näin sankoin joukoin”, iloitsee Friends & Brgrsin toimitusjohtaja Tuomas Piirtola.

Kokkola jälleen suosituin ravintola

Osassa ravintoloista koettiin hetkittäin pitkiäkin jonoja. Eniten ruoantuottajia vieraili Kokkolan ravintolassa, jossa tarjoiltiin melkein 1 000 ateriaa. Suurinta hampurilaisruuhkaa riitti myös Seinäjoen, Oulun ja Vaasan ravintoloissa, joista jokainen keräsi yli 700 tuottajakävijää perheineen.

”Suosituimpien ravintoloiden jonopiikit sijoittuivat etenkin iltaan. Hetkellisistä ruuhkista huolimatta päivä sujui oikein mallikkaasti. Henkilökunnalla oli varsin keskeinen rooli päivän onnistumisessa. Näin isojen ruokamäärien tekeminen yhtenä päivänä on valtava puristus työntekijöiltä, koska meillä myös hampurilaissämpylät tehdään alusta asti itse leipoen”, kertoo Piirtola.

Jatkoa luvassa ensi vuonna

Pietarsaaresta lähtöisin olevalla ja nykyään 29 ravintolaa kattavalla hampurilaisketjulla on vahvat kotimaista ei-prosessoitua ruokaa korostavat juuret perustamisesta lähtien. Tuottajat huomioivasta päivästä on muodostunut jo perinne, sillä ensimmäiset ilmaiset ateriat tarjottiin vuonna 2018.

Tapa kiittää koskee kaikkia tuottajia perheineen riippumatta siitä, onko tuotannossa lihaa, maitoa, viljaa vai vihanneksia. Myös tulevaisuudessa tullaan satsaamaan kotimaisen elintarviketuotannon, omavaraisuuden ja työllistämisen tärkeydestä muistuttamiseen konkreettisesti.

”Haluamme ehdottomasti jatkaa vuosi vuodelta suositummaksi kasvanutta perinnettä, joten vastaava päivä tullaan järjestämään myös ensi vuonna”, paljastaa Piirtola.

Ravintoloissa vierailleiden tuottajien tunnelmia ja terveisiä päivästä on katsottavissa avoimesta vieraskirjasta: https://www.friendsandbrgrs.fi/tuottajapaiva2024/

Yhteys:

Tuomas Piirtola, CEO, tuomas.piirtola@friendsandbrgrs.com