Ammattiliitto Jytyn Jonna Voima vientimalliesityksestä: ”Toivomme, että kansanedustajat ymmärtävät, mikä on suomalaisen yhteiskunnan etu”

Ammattiliitto Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima on erittäin pettynyt hallituksen päätökseen viedä esitys vientimallilaista eduskunnan käsittelyyn. Vientimalli vaikeuttaa huomattavasti palkkatasa-arvon edistämistä työehtosopimusten avulla.

Hallitus antoi tänään torstaina esityksen vientimallilaista eduskunnalle. Ammattiliitto Jytyn mielestä valtakunnansovittelijan ja sovittelulautakunnan mahdollisuuksia sovintoehdotuksen antamiseen ei pidä rajoittaa lainsäädännöllä.

Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima pitää tilannetta erittäin valitettavana, sillä hän näkee esityksen pahentavan entisestään hyvin tulehtunutta työmarkkinatilannetta. Hän vetoaa kansanedustajiin, jotta lakiesitystä ei hyväksyttäisi.

– Toivomme, että kansanedustajat ymmärtävät, mikä on suomalaisten työntekijöiden ja yhteiskunnan etu. Vientimalli ei hyödytä edes vientialojen työntekijöitä, saati naisvaltaisten alojen ammattilaisia, Voima toteaa.

– Häviäjänä on myös suomalainen sopimuskulttuuri: esitys vaikeuttaa työmarkkinaneuvotteluja ja rapauttaa luottamusta sovittelujärjestelmään. Näin häviäjäksi päätyvät työnantajatkin, Voima lisää.

Voima on pettynyt, ettei palkkatasa-arvon ja samapalkkaisuuden edistäminen ole hallitukselle tärkeää. Siitäkin huolimatta, että se on kertonut tavoitteekseen kaventaa sukupuolten välistä palkkaeroa.

– Vientimalli vaikeuttaa huomattavasti palkkatasa-arvon edistämistä työehtosopimusten avulla. Kunta- ja hyvinvointialan vuoden 2022 sopimusratkaisujen on esimerkiksi arvioitu kaventavan naisten ja miesten palkkaeroa lähes 1,8 prosenttiyksikköä, Voima huomauttaa.

– Esityksen eteenpäinvieminen on surullinen viesti monelle matalapalkka-alalla työskentelevälle, joille juhlapuheissa toivotaan parempia aikoja, mutta joiden palkkakuoppaa käytännön päätökset vain syventävät, Voima sanoo.

Lisätietoja:

Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima, puh. 050 591 2341, jonna.voima@jytyliitto.fi