Hyvä Ikä 2024 ja Fysioterapia & Kuntoutus 2024 -tapahtumat kiinnostivat kävijöitä

Helsingin Messukeskuksessa 2.–3.10.2024 pidetyt tapahtumat Hyvä Ikä 2024 ja Fysioterapia & Kuntoutus 2024 esittelivät alan uutuuksia ja ajankohtaista tietoa kuntoutuksen ja vanhustyön ammattilaisille sekä ikääntyville ja heidän läheisilleen.

Villa Manuksen osastolla esiteltiin mm. spastisen käden hyvää hoitoa.
Yläraajojen tuentaan ja kuntoutukseen erikoistunut Villa Manus oli mukana Fysioterapia & Kuntoutus -tapahtumassa. Alpertti Rieskjärvi

Hyvä Ikä ja Fysioterapia & Kuntoutus –tapahtumissa vieraili 4180 kävijää. Kävijämäärä kasvoi 36% edellisestä kerrasta. Saman aikaisesti järjestettiin myös Sairaanhoitajapäivät ja tapahtumissa vieraili yhteensä yli 7400 kävijää.

Ikääntyvä väestö on monimuotoista, ja identiteettiin kuuluvien erojen kunnioittaminen on yhä tärkeämpää. Sosiaali- ja terveysministeriön erityisasiantuntija Seija Viljamaa esitteli ministeriön laatusuosituksia aktiivisen ja toimintakykyisen ikääntymisen ja kestävien palvelujen turvaamiseksi vuosille 2024–2027.

– Laatusuosituksissa tähdennetään palveluprosessin joustavuutta, ja palvelut pitää toteuttaa sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävästi. Tietoa tulee tarjota asiakkaalle yhden yhteydenoton periaatteella. Teknologia luo edellytyksiä hyvinvointiin, mutta helppokäyttöisyyden varmistaminen onnistuu vain, kun käyttäjät otetaan mukaan suunnitteluun. Ennaltaehkäisevä näkökulma ja ikäystävällisyys ovat tärkeitä myös esimerkiksi tulevaisuuden asumisratkaisuissa, Viljamaa totesi.

Muistisairaiden hoivan tarve kasvaa

Muistisairaiden määrän kasvu vaikuttaa paitsi läheisiin ja ammattilaisiin myös koko palvelurakenteeseen.

– Käsillä on hoivakriisi. Hoidon tarve tuplaantuu vuoteen 2040 mennessä, päivittäin lähes 100 muistisairasta saa diagnoosin, avun ja palvelun tarve kasvaa ja vastuu siirtyy omaisille. Silti omaisten antamaa hoivaa ei läheskään aina huomioida sosiaali- ja terveyspalveluissa, työpaikoilla tai sosiaalisissa käytännöissä, totesi Jyväskylän yliopiston tutkijatohtori Ulla Halonen.

Resurssien puute, vallitsevat asenteet ja tietämättömyys herättävät kysymyksen, kuka jatkossa hoitaa muistisairaat. Halosen mukaan tarvitaan myös keskustelua siitä, mistä kaikesta ikäihmisen tulee selvitä.

– Omaishoidon ja muun tuen ulkopuolelle jää suuri joukko muistisairaasta huolehtivia, kun palvelutarpeen arviointi on puutteellinen ja kriteerit ovat tiukat. Muistisairaan lisäksi on kuultava aina myös omaisia, hän jatkoi.

Perhehoitoa myös ikäihmisille

Ikäihmisten perhehoidolla tarkoitetaan ikääntyneen hoivan ja huolenpidon järjestämistä perhehoitajan tai hoidettavan kodissa. Hoidosta vastaa aina sama, tuttu hoitaja ja palvelun järjestämisestä hyvinvointialue. Halukkaita hoitajia on paljonkin, mutta sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset eivät vielä osaa ohjata ikääntyviä perhehoitoon.

– Juuri nyt kaivataan muutosta palvelurakenteisiin, kertoo Messukeskuksessa Sairaanhoitopäivillä Vuoden 2024 Ihmisen parhaaksi -tunnustuksen saanut Perhehoitoliiton kehittämispäällikkö Sanna Kosonen.

Kososen mukaan hoivamalli toimii jo hyvin Etelä-Savon hyvinvointialueella, ja Perhehoitoliitossa pyritäänkin aktiivisesti kasvattamaan tietoisuutta. Esimerkiksi Helsingissä on parhaillaan käynnistymässä pilottihankkeita, joissa kootaan alueellisia toimintaohjeita.

Mieli voi kuntoutua liikunnan avulla

Lähes kaksi kolmasosaa suomalaisista liikkuu terveytensä kannalta liian vähän, ja joka viides suomalainen kokee mielenterveyden ongelmia elämässään. Mielenterveyden ongelmista kärsiviä ei kuitenkaan auta se, että heitä vain velvoitetaan liikkumaan enemmän.

– Suomen palvelujärjestelmä on pahasti ruuhkautunut, ja liikunnallinen kuntoutus voi olla yksi käsillä olevan mielenterveyskriisin ratkaisuista. Liikunta ennaltaehkäisee ja hoitaa masennusta ja myös säästää yhteiskunnan kustannuksia. Mutta liikunnallisen elämäntavan löytämiseen tarvitaan terveydenhuollon ammattilaisen apua ja tukea, totesi fysioterapeutti, TfM Juho Korpi Suomen Fysioterapeutit ry:stä.

Cecilia Löfgren on Vuoden Fysioterapeutti

Suomen Fysioterapeutit ry ja Tempur Sealy Suomi Oy palkitsevat vuosittain fysioterapia-alan innovatiivisen esikuvan ja vaikuttajan. Tänä vuonna Vuoden Fysioterapeutti -tittelin sai Cecilia Löfgren, joka on vienyt neurologisen kuntoutuksen osaamista muun muassa Intiaan ja Bangladeshiin.

Seuraavan kerran Hyvä Ikä ja Fysioterapia & Kuntoutus järjestetään 10.–11.9.2026 Helsingin Messukeskuksessa.

Kuvia tapahtumasta vapaasti median käyttöön: https://mediabank.messukeskus.com

fysioterapiamessut.fi #fysioterapiamessut #fysiokuntoutus

hyvaika.fi #hyvaika

Juho Korpi, Suomen Fysioterapeutit ry
Ulla Halonen
Seija Viljamaa, STM
Alpertti Rieskjärvi

Mediakutsu: kuntoutuksen ja vanhustyön tapahtumat 2.-3.10. Helsingin Messukeskuksessa19.9.2024 10:47:34 EEST | Tiedote

Hyvä median edustaja, kuntoutuksen ja vanhustyön messutapahtumat Fysioterapia ja Kuntoutus 2024 ja Hyvä Ikä 2024 tarjoavat näkökulmia kuntoutuksen ammattilaisille ja vanhusten parissa työskenteleville 2.–3.10.2024. Samaan aikaan Messukeskuksessa järjestetään myös Sairaanhoitajapäivät. Kokonaisuus esittelee alan uusimmat laitteet, välineet ja palvelut. Löydät kiinnostavaa ohjelmaa, inspiroivia puheenvuoroja ja asiantuntijatapaamisia tulevaisuuden ratkaisujen äärellä. Tervetuloa!