Lakimuutos muutti työttömyysturvan ehtoja – nuorten ja pätkätyöläisten oltava tarkkana

Ansiopäivärahan saaminen edellyttää jatkossa pidempää työskentelyaikaa.

Työssäoloehdon muutos vaikuttaa erityisesti nuoriin ja niihin, jotka työskentelevät katkonaisissa työsuhteissa.

Syyskuussa voimaan tullut lakimuutos pidensi ansiopäivärahan työssäoloehdon täyttymiseen vaadittavan ajan kuudesta kuukaudesta kahteentoista kuukauteen. Työssäoloehdon täyttäminen on edellytys sille, että henkilö voi saada ansiopäivärahaa.

Uudistuksen myötä työssäoloehtoa kertyy kuukausittain, jos ansiot ovat vähintään 930 euroa, tai osittain, jos palkka jää 465–929 euron välille. Ehtoa voidaan kerätä edelleen 28 kuukauden tarkastelujaksolla, jolloin myös lyhyet määräaikaiset työsuhteet voivat kerryttää tarvittavan työssäoloehdon.

Muutos on merkittävä erityisesti työuran alkuvaiheessa oleville ja katkonaisissa työsuhteissa työskenteleville henkilöille. Heidän on muistettava huolehtia kassajäsenyydestä ajoissa.

”Työttömyyskassan jäsenyyden merkitys korostuu, sillä jäsenyyden on oltava voimassa koko entistä pidemmän työssäoloehdon kerryttämisen ajan, tarvittaessa jopa koko 28 kuukauden tarkastelujakson”, kertoo YTK Työttömyyskassan toimitusjohtaja Auli Hänninen.

Työehtosopimusta pienempi tai palkkatuettu työ ei kelpaa

Jotta työssäoloehto kertyy, maksetusta palkasta pitää olla kaikki lakisääteiset maksut ja verot suoritettu. Lisäksi työssäoloehtoon voidaan lukea vain palkkaa, joka on vähintään työehtosopimuksen tai lain mukainen.

Palkkatuettu työ ei kerrytä työssäoloehtoa. Poikkeuksena palkkatuettu työ kuitenkin kerryttää työssäoloehtoa 10 kuukauden jälkeen yli 60-vuotiailla pitkäaikaistyöttömillä sekä alentuneesti työkykyisillä.

Lisätietoja muutoksesta ja sen vaikutuksista saa YTK Työttömyyskassan verkkosivuilta tai asiakaspalvelusta.

YTK Työttömyyskassa on kaikkien alojen palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa yli puoli miljoonaa palkansaajaa työttömyyden varalta. YTK on Suomen suurin työttömyyskassa. Tehtävämme on järjestää ansioturva jäsenillemme tehokkaasti, helposti ja inhimillisesti. Palvelemme valtakunnallisesti verkossa. Meillä työskentelee yli 200 ansioturvan ammattilaista. www.ytkkassa.fi

YTK Työttömyyskassan jäsenet voivat halutessaan liittyä myös YTK Työelämä ry:hyn. YTK Työelämä ry on Suomen suurimpia yhdistyksiä yli 250 000 jäsenellään. YTK Työelämä tarjoaa jäsenilleen muun muassa Lakikaverin työsuhteen pulmatilanteisiin, vakuutuksia työhön ja vapaa-aikaan sekä tukea työnhakuun ja työkaluja osaamisen kehittämiseen. https://www.ytkpalvelut.fi

Ainutlaatuinen YTK Tutor auttaa opparit ja gradut valmiiksi11.9.2024 07:35:00 EEST | Tiedote

YTK Työelämä on julkaissut täysin uudenlaisen verkkovalmennuksen, joka tarjoaa opiskelijoille konkreettista apua opinnäytetyön tai gradun valmiiksi saattamiseen. Yhteistyössä opiskelijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa kehitetystä YTK Tutorista opiskelija saa apua motivaatioon, aiheen valintaan, kirjoittamiseen ja tekemisen jumeihin. Tutorissa opiskelijat voivat myös saada vertaistukea ja palautetta.