SDP:s Lindtman: SDP inleder kampen för vårdgarantin på varje välfärdsområde

SDP accepterar inte regeringens planer på att riva ner vårdgarantin och försämra finländarnas tillgång till vård. SDP:s fullmäktigegrupper i alla välfärdsområden har föreslagit eller kommer att föreslå att vårdgarantin på 14 dagar inte ska slopas.

Kuva: Jukka-Pekka Flander / SDP

– Våra fullmäktigeledamöter i varje välfärdsområde har beslutat att inleda kampen för att bevara vårdgarantin, eftersom högerregeringen vill försämra finländarnas tillgång till vård, säger SDP:s partiordförande Antti Lindtman

14 dagars vårdgaranti har förbättrat tillgången till vård. För närvarande får cirka nio av tio vård inom två veckor. Att riva ner vårdgarantin kommer att leda till längre vårdköer och allvarligare sjukdomar, när det i framtiden kan ta upp till tre månader att få vård.

– SDP vill se till att finländarna även i framtiden kan lita på att få vård snabbt, oavsett var man bor, säger Lindtman.

– Regeringens åtgärder har inte förbättrat tillgången till vård överhuvudtaget. Minister Juuso har skjutit över ansvaret på välfärdsområdena. Eftersom regeringen inte garanterar tillgången till vård, kommer SDP:s fullmäktigegrupper att reagera. Även i de områden där beslut om att bevara vårdgarantin redan har fattats kommer SDP:s fullmäktigeledamöter att säkerställa att denna linje håller, lovar SDP:s gruppledare i välfärdsområdena.

Att riva ner vårdgarantin ökar kostnaderna

Regeringens beslut att riva ner vårdgarantin förbättrar inte situationen i välfärdsområdena, eftersom regeringen samtidigt skär ner på välfärdsområdenas finansiering, säger Niina Alho, ordförande för SDP i Egentliga Finland och andra vice ordförande i välfärdsområdesstyrelsen.

– Välfärdsområdena sparar inte en enda euro genom att hålla människor i köer i tre månader istället för två veckor. Tvärtom ökar kostnaderna när sjukdomarna förvärras i köerna och behandlingen av dem blir dyrare, kritiserar Alho.

Harri Lehtonen, ordförande för SDP i Satakunta och Satakunta välfärdsområdesstyrelse, säger att även experter har betonat att bevarandet av två veckors vårdgarantin är en central faktor för primärvårdens funktionalitet och för att minska hälsoskillnaderna.

– Snabb tillgång till vård är viktigt för att kunna ingripa i problemen i tid. Det finns också en risk  att akutmottagningarna överbelastas om människor söker sig dit eftersom de inte kan få icke-brådskande vård inom rimlig tid, påpekar Lehtonen.

Att riva ner vårdgarantin handlar i grund och botten om värderingar, påminner fullmäktigeledamoten Sami Virtanen från Kymmenedalens välfärdsområde. Samtidigt som regeringen försämrar tillgången till vård och välfärdsområdenas finansiering, kanaliserar den en halv miljard till att stödja privata vårdföretag.

– Enligt SDP är detta inte ansvarsfull politik. Vi hoppas att så många fullmäktigegrupper som möjligt stöder vårt initiativ så att vi kan bevara vårdgarantin, trots regeringens kortsiktiga beslut, avslutar Virtanen.

SDP:s partiordförande Antti Lindtman

Pirja Vitikka-Koponen, Mellersta Nyland

Antti Lindtman, SDP:n puheenjohtaja

Yhteydenotot:
puoluejohdon erityisavustaja Mikko Valtonen, p. 040 867 8250, mikko.valtonen@sdp.fi

Andra språk

Följ SDP

Senaste pressmeddelandena från SDP

SDP:n Niina Malm: Kokoomuksella on ulkopolitiikan värisuora, mutta todellisuudessa valta on luovutettu perussuomalaisille5.10.2024 19:15:48 EEST | Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm peräänkuuluttaa pääministeri Orpolta johtajuutta. Yhtenäinen ulko- ja turvallisuuspoliittinen linja ovat aina olleet Suomen elinehto. Viime aikaiset irtiotot niin perussuomalaisten kuin kristillisdemokraattien ministerien toimesta herättävät aidon huolen siitä, onko pääministeri Orpolla todellista johtajuutta omasta hallituksestaan, sanoo Malm.