SDP:n Lindtman: SDP aloittaa taistelun hoitotakuun puolesta jokaisella hyvinvointialueella

SDP ei hyväksy hallituksen suunnitelmia romuttaa hoitotakuuta ja heikentää suomalaisten hoitoon pääsyä. SDP:n valtuustoryhmät kaikilla hyvinvointialueilla ovat esittäneet tai tulevat esittämään, että 14 vuorokauden hoitotakuuta ei romuteta.

Kuva: Jukka-Pekka Flander / SDP

– Meidän valtuutettumme jokaisella hyvinvointialueella ovat päättäneet lähteä taisteluun hoitotakuun säilyttämisen puolesta, koska oikeistohallitus haluaa heikentää suomalaisten hoitoon pääsyä, kertoo SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman

Kahden viikon hoitotakuu on nopeuttanut hoitoon pääsyä merkittävästi. Nykyisellään jo noin yhdeksän kymmenestä pääsee hoitoon kahden viikon määräajassa. Hoitotakuun romuttaminen tulee tarkoittamaan pidempiä hoitojonoja ja pahenevia sairauksia, kun jatkossa hoitoon pääsyä voi joutua odottamaan jopa kolme kuukautta.

– SDP haluaa pitää huolta siitä, että suomalaiset voivat luottaa pääsevänsä nopeasti hoitoon myös jatkossa asuinpaikasta riippumatta, Lindtman sanoo.

– Hallituksen toimilla hoitoon pääsy ei ole parantunut lainkaan. Ministeri Juuso on vierittänyt vastuuta asiasta hyvinvointialueille. Kun hallitus ei hoitoon pääsyä turvaa, vastaavat SDP:n aluevaltuustoryhmät huutoon. Myös niillä alueilla, joilla hoitotakuun säilyttämisestä on jo linjattu, SDP:n aluevaltuutetut tulevat varmistamaan, että tämä linjaus pitää, SDP:n aluevaltuustoryhmien puheenjohtajat lupaavat.

Hoitotakuun romuttaminen lisää kustannuksia

Hallituksen päätös vesittää hoitotakuuta ei helpota hyvinvointialueiden tilannetta, sillä hallitus leikkaa samalla myös hyvinvointialueiden rahoitusta, toteaa Varsinais-Suomen SDP:n puheenjohtaja, aluehallituksen 2. varapuheenjohtaja Niina Alho

– Hyvinvointialueet eivät säästä euroakaan, jos ihmisiä pidetään jonoissa kolme kuukautta kahden viikon sijasta. Päinvastoin kustannukset kasvavat, kun sairaudet pääsevät pahenemaan jonoissa ja niiden hoitaminen on kalliimpaa, Alho arvostelee.

Satakunnan SDP:n ja Satakunnan aluehallituksen puheenjohtaja Harri Lehtonen sanoo, että myös asiantuntijat ovat pitäneet kahden viikon hoitotakuun säilyttämistä keskeisenä tekijänä perusterveydenhuollon toimivuuden ja terveyserojen kaventamisen kannalta.

– Nopea hoitoon pääsy on tärkeää, jotta ongelmiin voidaan puuttua ajoissa. Vaarana on myös päivystysten kuormittuminen, jos ihmiset hakeutuvat päivystyksiin, koska kiireettömään hoitoon ei pääse kohtuullisessa ajassa, Lehtonen huomauttaa.

Hoitotakuun romuttamisessa on pohjimmiltaan kyse arvovalinnasta, muistuttaa aluevaltuutettu Sami Virtanen Kymenlaakson hyvinvointialueelta. Samalla kun hallitus heikentää hoitoon pääsyä ja hyvinvointialueiden rahoitusta, kaataa se puoli miljardia yksityisen terveysbisneksen tukemiseen.

– SDP:n mielestä tämä ei ole vastuullista politiikkaa. Toivottavasti mahdollisimman moni valtuustoryhmä lähtee kannattamaan aloitettamme, jotta saamme hoitotakuun säilytettyä hallituksen lyhytnäköisistä päätöksistä huolimatta, Virtanen päättää.

SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman

Pirja Vitikka-Koponen, Keski-Uusimaa

Antti LindtmanSDP:n puheenjohtaja

Yhteydenotot:
puoluejohdon erityisavustaja Mikko Valtonen, p. 040 867 8250, mikko.valtonen@sdp.fi

antti.lindtman@eduskunta.fi

09 478 988 (vaihde)

Muut kielet

SDP:n Niina Malm: Kokoomuksella on ulkopolitiikan värisuora, mutta todellisuudessa valta on luovutettu perussuomalaisille5.10.2024 19:15:48 EEST | Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm peräänkuuluttaa pääministeri Orpolta johtajuutta. Yhtenäinen ulko- ja turvallisuuspoliittinen linja ovat aina olleet Suomen elinehto. Viime aikaiset irtiotot niin perussuomalaisten kuin kristillisdemokraattien ministerien toimesta herättävät aidon huolen siitä, onko pääministeri Orpolla todellista johtajuutta omasta hallituksestaan, sanoo Malm.