SDP:n Niina Malm: Kokoomuksella on ulkopolitiikan värisuora, mutta todellisuudessa valta on luovutettu perussuomalaisille

SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm peräänkuuluttaa pääministeri Orpolta johtajuutta. Yhtenäinen ulko- ja turvallisuuspoliittinen linja ovat aina olleet Suomen elinehto. Viime aikaiset irtiotot niin perussuomalaisten kuin kristillisdemokraattien ministerien toimesta herättävät aidon huolen siitä, onko pääministeri Orpolla todellista johtajuutta omasta hallituksestaan, sanoo Malm.

Kuva: Jukka-Pekka Flander / SDP

– Kokoomuksella on niin sanottu värisuora ulkopolitiikassa: tasavallan presidentti, ulkoministeri, puolustusministeri ja pian myös EU-komissaari tulevat kaikki kokoomuksesta. Siksi on suorastaan pöyristyttävää, että pääministeri antaa johtamansa hallituksen ministereiden pitää itseään kynnysmattona. Vieläpä ulko- ja turvallisuuspolitiikassa – onko kokoomus ja Petteri Orpo todella valmiita myymään omat periaatteensa tässäkin asiassa ”hyvän hallitusohjelman” nimissä? Missä kulkee raja, jota pääministeri ei salli hallituskumppaneiden ylittää? Malm kysyy.

– Ulkoministeri Valtonen sanoi tänään Ylen Ykkösaamun haastattelussa, että Orpo on tehnyt poikkeuksellisen hyvää johtamistyötä näin haastavina aikoina. On sanottava, ettei tämä johtamistyö näy ainakaan ulospäin. Päinvastoin, johtajuus ulkopolitiikassa tuntuu olevan pääministerillä täysin kadoksissa. Voi vain miettiä, miten Suomi olisi selvinnyt viime hallituskauden isoista kriiseistä, jos johtajuus olisi ollut tätä tasoa.