Tullausta koskevat viestit voi saada nyt Suomi.fi-viestit-palveluun

Lokakuusta alkaen Tullin henkilöasiakkaat voivat vastaanottaa viestejä Suomi.fi-viestit-palvelussa. Tullaus on nopeampaa ja ekologisempaa, kun paperipostin määrä vähenee ja Tullin viestit voi saada suoraan puhelimeen.

Tulli on ottanut käyttöönsä Suomi.fi-viestit henkilöasiakkailleen 5.10.2024. Tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa kansalaisilla on mahdollisuus saada paperi- tai sähköpostin sijaan aloitettua tullausta koskevat viestit julkishallinnon organisaatioiden yhteiseen Suomi.fi-verkkopalveluun.

– Suomi.fi-viestien ansiosta asiointi on turvallisempaa, nopeampaa ja ekologisempaa, koska paperipostia voidaan vähentää, Tullin asiakaspalvelupäällikkö Minna Gustafsson sanoo.

Suomi.fi-viestien käyttöönoton lisäksi asiakkaan on annettava suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon tullauksen yhteydessä.

– Jos asiakas on ottanut käyttöönsä Suomi.fi-viestit, mutta ei anna suostumusta sähköiseen tiedoksiantoon, Tullin viestit tulevat paperipostina, Gustafsson sanoo.

Paperiposti voi hidastaa tullausta yllättävänkin paljon.

– Kuljetusyritys voi palauttaa paketin takaisin lähettäjälle, jos tieto tavaran tullauksesta ei ole saapunut riittävän ajoissa, Gustafsson sanoo.

Tullin viestit voi saada ilmoituksina puhelimeen

Ilmoitukset Suomi.fi-viesteistä voi saada myös suoraan älypuhelimeen, kun asiakas lataa Suomi.fi-mobiilipalvelun. Tullilta tuleva viesti voi olla esimerkiksi tullausta koskeva korjauspyyntö, lisäselvityspyyntö tai päätös.

– Suomi.fi-viestit-palvelun käyttöönottamisen etu on lisäksi se, että asiakkaat saavat myös muiden viranomaisten lähettämät viestit samaan paikkaan, Gustafsson sanoo.

Suomi.fi-viestit voi ottaa käyttöön Suomi.fi-palvelun Viestit-osiossa. Viestejä voi lukea tunnistautumalla Suomi.fi-verkkopalveluun tai mobiilisovellukseen verkkopankkitunnuksilla, varmennekortilla tai mobiilivarmenteella.

Suomi.fi-viestit-palvelun käytössä neuvoo Kansalaisneuvonta.

Ota käyttöön Suomi.fi-viestit (Suomi.fi)

Tulli paljasti törkeän säännöstelyrikoksen – kansainvälisistä verkkokaupoista ostettua elektroniikkaa epäillään viedyn välivarastoinnin kautta Venäjälle17.10.2024 08:17:00 EEST | Tiedote

Tullilla on tutkinnassa rikoskokonaisuus, jossa Itä-Suomessa toimineen yrityksen epäillään vieneen Venäjälle pakotteiden alaista elektroniikka useammassa otteessa. Suomeen lentorahtina saapuneet tavarat yritettiin viedä yrityksen Itä-Suomessa sijainneen välivaraston kautta maantierahtina Venäjälle vuonna 2022. Pakotteiden alaisten tavaroiden arvo on ollut noin 700 000 euroa.

Kaksikäyttötuotteiden lakiuudistus toi myös tuotteisiin liittyvät teknologiat ja ohjelmistot valvonnan piiriin18.9.2024 10:57:39 EEST | Tiedote

Kaksikäyttötuotteiden eli niiden tuotteiden, joita voidaan käyttää sekä siviili- että sotilastarkoituksiin, vientivalvontaan on tullut muutoksia. Tullin toimivaltuuksien laajentumisen myötä kaksikäyttötuotteiden valvonta kattaa jatkossa fyysisten tavaroiden lisäksi myös erilaiset kaksikäyttötuotteisiin liittyvät tekniset palvelut, ohjelmistot ja teknologiat. Uudistuneen lainsäädännön myötä Tulli painottaa vientiyritysten kasvanutta vastuuta siinä, ettei kaksikäyttötuotteita päädy vääriin tarkoituksiin.