FCG Finnish Consulting Group

Selvitys: Oikeustieteellisen aloituspaikkojen lisääminen turvaisi kansalaisten perusoikeudet vastaamalla alue- ja tehtäväkohtaisiin rekrytointihaasteisiin

FCG Finnish Consulting Group toteutti opetus- ja kulttuuriministeriön ja oikeusministeriön toimeksiannoista selvityksen lakimieskoulutuksen kehittämistarpeista. Selvityksen perusteella oikeustieteellisen koulutuksen aloituspaikkojen lisääminen voisi olla yksi suositeltu ratkaisu havaittuihin rekrytointihaasteisiin tietyillä alueilla ja tehtävissä. Selvitys luovutettiin toukokuussa 2024.

Oikeustieteellisen aloituspaikkojen lisääminen turvaisi kansalaisten perusoikeudet vastaamalla alue- ja tehtäväkohtaisiin rekrytointihaasteisiin.

Selvityksen tavoitteena oli kartoittaa lakimieskoulutuksen määrällisiä koulutustarpeita oikeudenhoidon alalla. Selvityksessä tuotettiin kokonaiskuva lakimiesten määrällisestä tarpeesta siten, että oikeudenhoidon alalla voidaan turvata ihmisten perusoikeudet ja juristeja on riittävästi saatavilla.

Keskeisenä teemana oli oikeudenhoidon työnantajien työvoiman saatavuuden kokonaistarkastelu sekä mahdollisten rekrytointivaikeuksien selvittäminen eri alueilla ja työtehtävissä. Osana selvitystä arvioitiin keskeiset toimialan työvoimatarpeeseen vaikuttavat tekijät, kuten esimerkiksi nykyinen työvoimatilanne oikeudenhoidon alan työpaikoissa sekä arvioitiin oikeudenhoidon tehtävien veto- ja pitovoimaa. Osana selvitystä tarkasteltiin myös juristien tulevaa eläköitymistä sekä valmistuneiden oikeustieteen maistereiden määriä suhteessa tulevaan eläköitymiseen.

Selvityksen keskeinen tulos on, että alueelliset erot työvoiman saatavuudessa oikeudenhoidossa kertovat osaltaan tarpeesta koulutuspaikkojen maltilliseen uudelleenarviointiin. Aloituspaikkojen lisääminen oikeustieteellisessä koulutuksessa voi olla perusteltua vastauksena havaittuihin rekrytointihaasteisiin tietyillä alueilla ja tehtävissä.

Selvityksen mukaan oikeudenhoidon alan rekrytointivaikeudet perustelevat pientä, noin 20 aloituspaikan lisäämistä. Mahdollisia aloituspaikkojen lisäyksiä tulisi kohdentaa alueille, joissa on havaittu rekrytointihaasteita. Esimerkiksi Itä-Suomen yliopistosta valmistuneet sijoittuvat tasaisemmin töihin ympäri Suomen. Lisäksi ruotsinkielisten juristien saatavuutta tulisi seurata tulevina vuosina. Suositusta puoltaa myös tuomarien pysyvien virkojen määrän lisääminen ja käräjänotaarien määrän kasvattaminen sekä asessorikoulutuksen laajentaminen.

Lisäksi selvityksessä suositeltiin yliopistojen ja oikeudenhoidon alan työantajien yhteistyön tiivistämistä, harjoittelumahdollisuuksien ja tuomioistuinharjoittelun kehittämistä sekä työelämätaitoja tukevien valinnaisten opintojen lisäämistä, jotta opiskelijat saisivat riittävät valmiudet oikeudenhoidon alan tehtäviin.

Tietoa julkaisijasta

FCG Finnish Consulting Group on suomalainen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Tavoitteenamme on ratkaista ratkaisematon ja kehittää paremmaksi palaset, joista rakentuu hyvä elämä. Uniikki ymmärrys tulevasta syntyy ihmisistämme, asiakkaistamme ja teknologiasta. Tietoon pohjautuva suunnittelu ja vastuullisuuden edelläkävijyys kasvattavat ratkaisukykyämme ja auttavat meitä luomaan parempaa elämää Suomessa ja maailmalla. Päivittäisessä työssämme konsultoimme, koulutamme ja tuotamme ratkaisuja kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi.

Olemme asiantuntijoita esimerkiksi kuntatalouden, sote-palveluiden ja hyvinvointialueiden kehittämisen, rakennetun ympäristön ja uusiutuvan energian saralla.

www.fcg.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi