VisitSalo.fi

Kurpitsaviikot 11.-27.10. entistä laajempana

Rannikon Puutarhan Kurpitsapuisto Salon Halikossa on avoinna tänä vuonna entistä pidemmän ajan alkaen jo perjantaina 11.10., joten kurpitsahumusta voidaan nauttia yli kaksi viikkoa ja kolmen viikonlopun ajan. Kurpitsapuiston ympärille rakentuneiden Kurpitsaviikkojen tapahtumatarjonta on laajentunut entisestään ja Kurpitsapuistoon pääsee viikonloppuisin myös maksuttomalla Kurpitsabussilla.

Morsiuspari Kurpitsapuistossa Kurpitsaviikoilla 2023.
Kurpitsaviikoilla 2023 © Salon kaupunki

Kurpitsapuisto on vuosi vuodelta vetänyt puoleensa yhä enemmän vierailijoita ja houkutellut parin viikon aikana jopa yli 100 000 vierasta. Tapahtuma sai alkunsa vuonna 2018, kun paikallinen kynttilätehdas paloi ja Rannikon Puutarhan yrittäjä Esa Rannikko halusi kannustaa heitä ja ideoi omalle kurpitsapellolleen ensimmäisen Kurpitsapuiston.

– Kurpitsaviikot on hyvän mielen tapahtuma kaiken ikäisille. Tänä vuonna tapahtumaa tehdään entistä enemmän yhdessä kaikkien toimijoiden kanssa ja Kurpitsaviikkojen kokonaisuus antaa varmasti elämyksellisen kävijäkokemuksen. Tapahtuman keskiössä ovat historiallinen miljöö, perinteet ja lukuisat teemaan liittyvät mielenkiintoiset ohjelmat, kertoo Esa Rannikko Rannikon Puutarhalta.

Teemaan liittyviä tapahtumia järjestetään eri puolilla Saloa; valotaideteokset Halikon kirkolla sekä Wiurilan kartanolla talousrakennusten edessä, Mathildedalin Ruukkitehtaiden museo muuttuu Kummitusmuseoksi ja Lehmirannan hostelli Noidan kauhutaloksi. Lisäksi järjestetään erilaisia kierroksia Wiurilan Kummituskierroksista Salon oppaiden järjestämiin kävelykierroksiin Halikon kirkkomaalla ja Rikalanmäen muinaispolulla.

Kurpitsaviikkojen aikana on muun muassa Kekrimarkkinoita, Velhoillallisia, Kekribrunsseja, Kauhukonsertti ja nuorille suunnattu PumpkinTube -tapahtuma. Myös Salon taidemuseo Veturitallin kokoelmanäyttely Truly Yours – Vilpittömästi sinun avautuu Kurpitsaviikkojen aikana.

– Kurpitsapuistoon pääsee myös maksuttomalla Kurpitsabussilla lauantaisin ja sunnuntaisin klo 18-22 välillä. Lähdöt on tasatunnein ja puolelta Salon torilta. Viimeinen bussi lähtee klo 21.30, vinkkaa Karolina Blom, Salon kaupungin tapahtumakoordinaattori.

Kurpitsapuiston ympärille rakennetut Kurpitsaviikot järjestää paikallinen yrittäjäyhdistys Salon Alueen Yrittäjät ry yhteistyössä Salon kaupungin ja lukuisten salolaisten yritysten, yhdistysten ja muiden toimijoiden kanssa.

– On todella hienoa, että tapahtuma on kasvanut. Tänä vuonna mukana onkin ennätysmäärä yrityksiä ja yhdistyksiä, joten Saloon saapuvilla vierailla riittää ohjelmaa useammallekin päivälle, kertoo Stina Siikonen, Salon Alueen Yrittäjät ry:n puheenjohtaja.

Kurpitsapuisto avataan 11.10. klo 18 ja se on avoinna joka päivä klo 10-22.
Kurpitsapuiston osoite: Vanha Turuntie 19, 24800 Halikko.

Tervetuloa Kurpitsaviikoille!

Esa Rannikko, Rannikon Puutarha, 040 082 6360
Stina Siikonen, Salon Alueen Yrittäjät Ry:n puheenjohtaja, 040 768 2924
Karolina Blom, Salon kaupungin tapahtumakoordinaattori, 050 471 3137

Morsiuspari Kurpitsapuistossa Kurpitsaviikoilla 2023.
Kurpitsaviikoilla 2023
Luuranko keinussa Kurpitsapuistossa.