Uudenmaan ELY-keskus

NTM-centralen i Nyland och Peab Asfalt testar mer ekologiskt lignin i asfalten för att ersätta bitumen

Dela

Peab Asfalt har redan i några år testat att delvis ersätta bindemedlet bitumen i asfalten med växtbaserat lignin. Det nyaste testområdet tillsammans med NTM-centralen i Nyland är en väg i Vanda som är livligare trafikerad än i tidigare tester.

Maskiner lägger en vägsträcka med lignin på Ripubyvägen i Vanda.
En 500 meter lång provsträcka med lignin gjordes på Ripubyvägen i Vanda förra veckan. Peab

I ett ligninförsök undersöks möjligheten att ersätta en del av den bitumen som används som bindemedel vid framställning av asfalt med lignin, där råvaran kommer från skogsindustrins sidoströmmar.

På Ripubyvägen i Vanda gjordes en 500 meter lång provsträcka med lignin samt två referensdelar, varav den ena med ren asfaltmassa och den andra med asfaltkross. Med hjälp av pilotprojektet testas asfaltens funktionsduglighet och hållbarhet även i vinterförhållanden. Vägsträckan kommer att följas upp i flera år. Särskilt viktigt är ligninets funktion som bindemedel samt att asfalten kan återvinnas.

"Lignin har testats i laboratorieförhållanden och på testplatser sedan 2020", berättar direktör Leo Kaariniemi från Peab Asfalt.

Det viktigaste för NTM-centralen i Nyland är beläggningarnas livscykel och råmaterialens återvinningsbarhet.

"Vi är intresserade av nya miljövänliga lösningar som gör det möjligt att minska användningen av fossila råvaror samt minska koldioxidutsläppen från beläggningen. Vi tror att koldioxidutsläppen kommer att ha större betydelse för beläggningarna i framtiden och redan nu måste man söka lösningar för att minska utsläppen", konstaterar Niklas Nevalainen, projektchef vid NTM-centralen.

Ett villkor är att användningen av lignin inte förkortar beläggningens livslängd utan eventuellt till och med förlänger den.

”För närvarande är kostnaderna för användning av lignin något högre. Om man vill öka användningen måste kostnaderna sjunka. Naturligtvis måste man först säkerställa att det lämpar sig som råvara för beläggningar, vilket detta försök syftar till", summerar Nevalainen.

Nyckelord

Kontakter

Niklas Nevalainen, projektchef för underhåll, NTM-centralen, fornamn.efternamn(at)ely-keskus.fi, tfn +358295 021234

Leo Kaariniemi, direktör, Research and Development, Peab Asfalt, leo.kaariniemi(at)peabasfalt.fi, tfn +358 40527 3243

Bilder

Maskiner lägger en vägsträcka med lignin på Ripubyvägen i Vanda.
En 500 meter lång provsträcka med lignin gjordes på Ripubyvägen i Vanda förra veckan.
Peab
Ladda ned bild
En hand i en skyddshandske håller i mörkt material, lignin, utomhus.
Fibenols lignin använder sidoströmmar från skogsindustrin som råmaterial.
Peab
Ladda ned bild
Arbetare asfalterar en vägsträcka.
Den testade vägsträckan kommer att följas up i flera år.
Peab
Ladda ned bild

Om

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Logo.

Andra språk

Följ Uudenmaan ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus

Renoveringen av broarna i Ohkolanlaakso framskrider på motorvägen Helsingfors–Lahtis i Mäntsälä7.4.2025 10:39:00 EEST | Pressmeddelande

Renoveringen av bron i Ohkolanlaakso i riktning mot Helsingfors blir klar i maj, varefter arbetet fortsätter på bron mot Lahtis. Under reparationsarbetet dirigeras trafiken till en omväg på bron mot Helsingfors, där två körfiler är i bruk i båda riktningarna. Vid byggplatsen sänks hastighetsbegränsningen till 50 kilometer i timmen. Reparationsarbetet slutförs i september. Samtidigt grundrenoveras viadukten i Landsvägsbyn i Tusby. Under arbetet stängs den ena körfilen och trafiken dirigeras med trafikljus. Gång- och cykeltrafiken över bron dirigeras till en omväg och på Brännbergsvägen byggs ett tillfälligt övergångsställe. Reparationsarbetet på viadukten i Landsvägsbyn slutförs i augusti. Byggherre är NTM-centralen i Nyland. WSP Finland Oy ansvarar för tillsynen över entreprenaden och Destia Oy ansvarar för genomförandet av arbetet.

Ohkolanlaakson siltojen peruskorjaus etenee Helsinki-Lahti moottoritiellä Mäntsälässä7.4.2025 10:39:00 EEST | Tiedote

Ohkolanlaakson Helsinkiin päin menevän sillan peruskorjaus valmistuu toukokuussa, minkä jälkeen työt jatkuvat Lahteen päin menevällä sillalla. Korjaustöiden ajaksi liikenne ohjataan kiertotielle Helsinkiin menevälle sillalle, jossa käytössä on kaksi ajokaistaa kumpaankin suuntaan. Työmaan kohdalla nopeusrajoitus lasketaan 50 kilometriin tunnissa. Korjaustyöt saadaan päätökseen syyskuussa. Samaan aikaan peruskorjataan Maantiekylän risteyssilta Tuusulassa. Työn ajaksi toinen ajokaista suljetaan ja liikennettä ohjataan liikennevaloilla. Sillan yli kulkeva kevyt liikenne ohjataan kiertotielle ja Kulomäen tielle rakennetaan väliaikainen suojatie. Maantiekylän risteyssillan korjaustyöt valmistuvat elokuussa. Työn rakennuttaja toimii Uudenmaan ELY-keskus. Urakan valvonnasta vastaa WSP Finland Oy, ja työn toteutuksesta vastaa Destia Oy.

Broreparationer inleds på motorvägen Helsingfors–Lahtis i Kervo och på bron över Tusby å7.4.2025 10:24:00 EEST | Pressmeddelande

En grundliga renovering av viadukterna i Koivula på motorvägen Helsingfors–Lahtis i Kervo inleds i april 2025. Arbetet genomförs samtidigt på båda broarna så att två körfiler i båda riktningarna är i bruk för trafik i begränsad utsträckning. Nattetid dirigeras trafiken tillfälligt till en fil. Hastighetsbegränsningen vid byggplatsen är 50 kilometer i timmen. Reparationsarbetet slutförs i juli. Den grundliga renoveringen av bron över Tusby å som inleddes på hösten fortsätter med förnyande av ytkonstruktionerna. För trafiken är en körfil i båda riktningarna i bruk och vid byggplatsen är hastighetsbegränsningen 30 kilometer i timmen. Reparationsarbetet slutförs i maj. Broarbetena fortsätter med reparationer av Saviontaipale överfart i Kervo i juni och på Laukkoski bro i Borgnäs i juli. Byggherre är NTM-centralen i Nyland. WSP Finland Oy ansvarar för tillsynen över entreprenaden och MPV Infrarakenne Oy ansvarar för genomförandet av arbetet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye