Itärata Oy

Utredning av Östbanan: Finlands spårvidd ska granskas som en del av det europeiska trafiksystemet

Dela

Enligt utredningen av Östbanan är det motiverat att ta i bruk den europeiska spårvidden på Östbanan, om man samtidigt främjar en planmässig utvidgning av spårvidden i Finland och strävar efter att förbättra de internationella trafikförbindelserna.

Den finska spårvidden är av historiska skäl nästan densamma som i Ryssland. TEN-T-förordningen förpliktar Finland att före sommaren 2026 bedöma ibruktagandet av den europeiska spårvidden på 1435 mm för de nya banornas del. BIld: Östbabab AB, plandata OpenRailwayMap)
Den finska spårvidden är av historiska skäl nästan densamma som i Ryssland. TEN-T-förordningen förpliktar Finland att före sommaren 2026 bedöma ibruktagandet av den europeiska spårvidden på 1435 mm för de nya banornas del. BIld: Östbabab AB, plandata OpenRailwayMap)

I utredningen granskades alternativen för genomförande av Östbanan med den europeiska spårvidden och deras inverkan på spårtrafiksystemet, person- och godstrafiken samt den tekniska genomförbarheten. Enligt utredningen skulle den europeiska spårvidden vara ett potentiellt alternativ, särskilt om den möjliggör en direkt förbindelse via Tallinn-tunneln till Rail Baltica. Detta alternativ skulle göra Finlands bannät till en del av det transeuropeiska spårtrafiksystemet och främja framtida tillväxtmöjligheter i Finland. 

– Östbanan är starkt kopplad till den europeiska trafikens TEN-T-nät och reserveringen för Tallinn-tunneln syns i EU:s trafiknät. Förbindelsen till Europa och kopplingen till det enhetliga bannätet är i detta geopolitiska läge en lösning som gynnar hela Finland. Finland borde granska trafikförbindelserna på ett övergripande sätt, skapa en vision för spårtrafiken och fatta strategiska beslut som stöder investeringar, livskraftsfaktorer och säkerhet i hela Finland, konstaterar Petteri Portaankorva, verkställande direktör för Östbanan.  

Utmaningar finns, tilläggsutredningar behövs

Beslutet att genomföra Östbanan med den europeiska spårvidden skulle förutsätta noggrannare utredningar om bland annat ändringsbehoven på de nuvarande banorna, kostnaderna för dem samt förbindelserna från Östbanan till Flygbanan och Tallinn-tunneln. Ytterligare utredningar behövs också för tekniska osäkerhetsfaktorer i anslutning till genomförbarheten av flera av de bedömda alternativen. Sådana är till exempel konsekvenserna för bangårdar, plattformar för persontrafik samt ökningen av förbindelser med byte.   

– I detta skede av planeringen av Östbanans sträckning finns det ingen betydande skillnad mellan vilken spårvidd banan planeras för. Det väsentliga är att bedöma konsekvenserna av Finlands koppling till det europeiska bannätet, få konkurrens i Finlands spårtrafik och öppna marknaden för nya aktörer, anser Portaankorva. 

Inga betydande kostnadsskillnader som påverkar planeringen och byggandet av den nya banan konstaterades mellan den finländska och den europeiska spårvidden. Kostnaderna för en ändring av spårvidden på de nuvarande banorna har uppskattats i kommunikationsministeriets utredning av spårvidden (2023).  

TEN-T-förordningen ligger bakom 

Det planerade Östbanan godkändes i juli som en del av det utvidgade transeuropeiska TEN-T-nätet (Trans-European Transport Network). TEN-T-förordningen förpliktar Finland att före sommaren 2026 bedöma ibruktagandet av den europeiska spårvidden på 1435 mm för de nya banornas del samt att föreslå befintliga banor som hör till de europeiska trafikkorridorerna och som eventuellt skulle ändras från den spårvidd på 1524 mm som används i Finland till den europeiska spårvidden. 

Utredningen av Östbanan kompletterar kunskapsunderlaget, utifrån vilket Finland fattar beslut om spårvidden. Tidigare har spårviddens inverkan på hela Finland utretts av kommunikationsministeriet (2023) och ministeriet håller som bäst på att inleda en ny utredning om att utvidga banförbindelsen med den europeiska spårvidden från Haparanda till den finska sidan samt det eventuella behovet av nya banförbindelser. Utredningen av Östbanan genomfördes av konsultbolaget WSP. 

Spårvidden har identifierats som ett av de viktigaste strategiska valen i planeringen av Östbanan vid sidan av utnyttjandet av höghastighetsmateriel och möjliggörandet av godstrafik. De val som görs i planeringen har en långtgående inverkan på utvecklingen av internationella spårtrafikkorridorer samt Finlands bannät och spårtrafikmarknaden. 

Mer information: 

Verkställande direktör Petteri Portaankorva, Östbanan Ab
petteri.portaankorva@itarata.fi  
tfn 050 357 7581

Kontakter

Bilder

Den finska spårvidden är av historiska skäl nästan densamma som i Ryssland. TEN-T-förordningen förpliktar Finland att före sommaren 2026 bedöma ibruktagandet av den europeiska spårvidden på 1435 mm för de nya banornas del. BIld: Östbabab AB, plandata OpenRailwayMap)
Den finska spårvidden är av historiska skäl nästan densamma som i Ryssland. TEN-T-förordningen förpliktar Finland att före sommaren 2026 bedöma ibruktagandet av den europeiska spårvidden på 1435 mm för de nya banornas del. BIld: Östbabab AB, plandata OpenRailwayMap)
Ladda ned bild
Itärata Ab illustrationsbild, Kouvola bangård
Itärata Ab illustrationsbild, Kouvola bangård
Ladda ned bild
Järnvägens TEN-T kärnnät (tjock grön), utvidgat kärnnät (lila) samt det omfattande nätet (tunn grön)
Järnvägens TEN-T kärnnät (tjock grön), utvidgat kärnnät (lila) samt det omfattande nätet (tunn grön)
Ladda ned bild
Den europeiska spårvidden vara ett potentiellt alternativ, särskilt om den möjliggör en direkt förbindelse via Tallinn-tunneln till Rail Baltica. Bild: Östbanan Ab
Den europeiska spårvidden vara ett potentiellt alternativ, särskilt om den möjliggör en direkt förbindelse via Tallinn-tunneln till Rail Baltica. Bild: Östbanan Ab
Ladda ned bild

Dokument

Östbanan Ab:s uppgift är att planera en snabb förbindelse från huvudstadsregionen via Borgå till Kouvola samt möjliggöra mer direkta och snabbare förbindelser till östra Finland. Östbanan betjänar cirka två miljoner människor i sju län. Östbanan Ab ägs av finska staten (51%), representerad av Transport- och kommunikationsministeriet, och 24 kommuner eller städer. Östbanan är en del av det transeuropeiska utvidgade TEN-T-stomnätet. För mer information: www.itarata.fi/sv/hemsida/

Andra språk

Följ Itärata Oy

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Itärata Oy

Östbanans MKB-process framskrider till nästa skede27.11.2024 10:15:48 EET | Pressmeddelande

Programfasen för förfarandet vid miljökonsekvensbedömning av Östbanan (MKB) håller på att avslutas. I nästa skede ger NTM-centralen i Nyland, i egenskap av kontaktmyndighet, ett utlåtande om programmet. I utlåtandet ingår också åsikter från allmänheten och utlåtanden som begärts av olika myndigheter. Turnén med informationstillfällen för allmänheten som ordnades under hösten visade sig vara en viktig del av programfasen.

Utredning av Östbanan: Närtåg till Borgå centrum – de effektivaste förbindelserna via Kervo och Nickby24.9.2024 14:15:52 EEST | Pressmeddelande

I närtågsutredningen av Östbanan granskades fyra stationsalternativ i Borgå, mellanstationer i Kervo och Nickby samt fortsatt närtågstrafik till Lovisa. Utredningen genomfördes som en del av miljökonsekvensbedömningen och den preliminära generalplanen för Östbanan. Med tanke på helheten verkar den mest kostnadseffektiva lösningen vara att alla tåg stannar i Kungsporten och att sträckningen fortsätter till Kalevagatan i Borgå, eller att ett underjordiskt stickspår byggs från Kungsporten till Borgå centrum. Östbanan möjliggör närtågstrafik mellan Helsingfors och Borgå.

Itäradan selvitys: Lähijunat Porvoon keskustaan – tehokkaimmat yhteydet Keravan ja Nikkilän kautta24.9.2024 14:15:52 EEST | Tiedote

Itäradan lähijunaselvityksessä tarkasteltiin neljää asemavaihtoehtoa Porvoossa, väliasemia Keravalla ja Nikkilässä sekä lähijunaliikenteen jatkamista Loviisaan. Selvitys on tehty osana Itäradan ympäristövaikutusten arviointia ja alustavaa yleissuunnitelmaa. Kokonaisuuden kannalta kustannustehokkain ratkaisu vaikuttaa olevan vaihtoehto, jossa kaikki junat pysähtyvät Kuninkaanportissa ja linjausta jatketaan Porvoon Kalevankadulle tai Kuninkaanportista toteutetaan maanalainen pistoraide Porvoon keskustaan. Itärata mahdollistaa Helsingin ja Porvoon välisen lähijunaliikenteen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye