Aino ja Alvar Aallon Italian häämatkan tunnelmissa kirjamessuilla

Helsingin kirjamessuilla 2024 juhlistetaan Aino ja Alvar Aallon häämatkaa Italiaan sata vuotta sitten. Alvar Aalto -säätiön ohjelmassa on mm. Italia-aiheisia keskusteluja non-stop-työpajoja, jotka tarjoavat elämyksiä kaikenikäisille. Tutustu houkuttelevaan kirjavalikoimaan ja osallistu inspiroiviin keskusteluihin osastolla 6E81.

Aino ja Alvar Aalto Palazzo Strozzissa, Firenzessä vuonna 1949.
Aino ja Alvar Aalto Palazzo Strozzissa, Firenzessä vuonna 1949. Kuva ©  Alvar Aalto -säätiö.

Helsingin kirjamessuilla 24.–27.10.2024 juhlistetaan arkkitehtipariskunta Aino ja Alvar Aallon Italian yhteyksiä ja häämatkaa lokakuussa 1924. Alvar Aalto -säätiön sunnuntain 27.10. lavaohjelma on omistettu kokonaan Italia-teemalle.

Arkkitehtuurin pelikenttä odottaa tulevaisuuden tekijöitä: non-stop-työpaja koululaisille on avoinna Alvar Aalto -säätiön osastolla 6E81 päivittäin. Alvar Aalto -muistipelejä voivat kokeilla kaikenikäiset.  Tutustu Alvar Aalto -säätiön uniikkiin kirjatuotantoon: Alvar Aallon arkkitehtuuria -sarjaan, josta on ilmestynyt 27 osaa – tuorein Alajärvi (2024) sekä Alvar Aalto monografia -sarjaan rakastetuista, maailmankuuluista arkkitehtuurikohteista. Löydä omat Aalto-suosikkisi 2024 kirjamessuilta!

Rakkaudesta Italiaan ja Ravintola Savoy

Sunnuntaina 27.10.2024 Alvar Aalto -säätiön lavaohjelman fokuksessa on Aino ja Alvar Aallon häämatka Italiaan sata vuotta sitten. Aallot solmivat Italiassa tärkeitä yhteyksiä paikallisiin avantgarde-arkkitehteihin. Italialainen rakennuskulttuuri ja -historia vaikuttivat suuresti Aaltojen omaan arkkitehtoniseen ilmaisuun. Vuonna 2024 arkkitehti Aino Aallon syntymästä on kulunut 130 vuotta. Keskustelussa kumpuaa esiin Aino Aallon sisustussuunnittelun taidonnäyte Ravintola Savoy, ja välimerellinen ruokakulttuuri.

Keskustelijat ovat Mirkku Kullberg (Paimion parantola -säätiön toimitusjohtaja ja Alvar Aalto -säätiön hallituksen puheenjohtaja), Tommi Lindh (Alvar Aalto -säätiön toimitusjohtaja), sekä Helena Puolakka (chef, keittiömestari) ja Saku Tuominen (ravintoloitsija, tietokirjailija) Ravintola Savoysta. Keskustelun juontaa keittiömestari, Food Designer Linnea Vihonen. (Näytöskeittiö, 12–12.30)

Iltapäivä jatkuu Italia-teemalla. Alvar Aalto -säätiön toimitusjohtaja Tommi Lindh kertoo Aaltojen matkoista ja arkkitehtitoimiston Italian yhteyksistä yhdessä Aalto-tutkija Antonello Alicin kanssa. Arkkitehtuurihistorian professori Antonello Alici (Polytechnic University of Marche, Ancona) avaa englanninkielisessä osuudessaan ikimuistoista häämatkaa Italiaan 1924 (Kruununhaka-lava, 13–13.30)

Arkkitehtuurin pelikenttä kutsuu

Kaupunkia kaikille – nonstop-työpaja nuorille tarjoaa innostavia näkökulmia kaupunkisuunnitteluun. Miten rakennetaan toimiva kaupunki, jossa rakennukset ja luonto keskustelevat keskenään? Työpajassa pääsee suunnittelemaan kaupunkiympäristöä, jossa on viheralueita, vesistöjä ja rakennuksia. Valmiin kaupunkirakennelman kautta pohditaan, millainen on hyvä kaupunki ja ympäristö.

Arkkitehtuurin ja muotoilun keskustelukorttien avulla opitaan havainnoimaan ja puhumaan arjen muotoilusta ja laadukkaasta ympäristöstä, kaverin kanssa tai ryhmässä. Keskustelukortit soveltuvat erityisesti ala- ja yläkoululaisille. Koulujen opetusmateriaalina toimivien keskustelukorttien suunnittelusta vastaavat Archinfo, Alvar Aalto -säätiö sekä Arkkitehtuuri- ja designmuseo. Pelipöydässä, myös myynnissä on tarjolla Alvar Aalto -muistipelejä, jotka soveltuvat n. 1–100+ vuotiaille.

Tervetuloa Helsingin kirjamessuille ja Alvar Aalto -säätiön osastolle 6E81 24.–27.10.2024!

huolehtii maailmankuulun arkkitehdin ja muotoilijan, Alvar Aallon aineellisen ja henkisen perinnön jatkumisesta ja edistää toiminnallaan Aallon töiden sekä suunnittelun taustalla vaikuttaneiden ajatusten tunnettuutta. Säätiön museokohteet Jyväskylässä ja Helsingissä ovat arkkitehtuurin ja muotoilun ystävien kansainvälisiä kohtauspaikkoja. Jyväskylässä 1966 perustettu Alvar Aalto -museo on tänä päivänä osa Aalto2-museokeskusta. Säätiö on Alvar Aallon arkkitehtuuri- ja muotoiluperinnön valtakunnallinen vastuumuseo sekä kansainvälinen Aalto-informaation keskus, jonka laajat kokoelmat ovat perustana museon ja säätiön näyttelyille ja julkaisuille.

Pohjoismaiden suurin kirjallisuustapahtuma Helsingin Kirjamessut valmistautuu 2025 vietettävään 25-juhlavuoteensa – jo 2024 tarjolla on ennätysmäärä ohjelmaa. Lavoille nousee yli 1 500 kirjailijaa, vaikuttajaa, taiteilijaa ja päättäjää. Neljän päivän aikana kuullaan lähes 1 000 keskustelua, haastattelua ja kirjaesittelyä. Helsingin Kirjamessujen teemana on tänä vuonna Tulevaisuus.

Nina Heikkonen
Ohjelmapäällikkö, Alvar Aalto -säätiö

Aila Svenskberg
Tapahtumaviestintä, toimittaja, Alvar Aalto -säätiö
+358 40 659 1930
aila.svenskberg@alvaraalto.fi
press@alvaraalto.fi

Valtakunnallinen SAMASSA TILASSA -seminaari kokoaa yhteen arkkitehtuuri- ja muotoiluoppimisen ystävät 1.11.202424.9.2024 14:52:13 EEST | Tiedote

Ihminen haluaa viihtyä ympäristössään. Arkkitehtuuri- ja muotoilukasvatus tarjoaa aineksia oman olemassaolon pohtimiseen sekä hyvinvointiimme vaikuttavien tekijöiden ymmärtämiseen. Arkkitehtuuri ja muotoilu kuuluvat arkeemme. Suunnitellun ympäristön havainnointi, siitä keskusteleminen tai vain nauttiminen kuuluvat kaikille. Mihin sinä kiinnität huomiota omassa ympäristössäsi? Oletko oman lähiympäristösi asiantuntija?

Alvar Aalto -viikko kutsuu kulttuurielämyksiin Aallon arkkitehtuurin keskelle15.8.2024 12:47:16 EEST | Tiedote

Järjestyksessään kahdeksas Alvar Aalto -viikko järjestetään Alajärvellä 30.8.–8.9.2024. Monipuolisen tapahtumaviikon teemana on ”Inhimillisyys, harmonia ja orgaaninen elämä”, jonka näyttämönä toimivat paikkakunnan lukuisat Aalto-kohteet. Ohjelmaan kuuluu muun muassa konsertteja, näyttelyjä, työpajoja ja luentoja Aallon arkkitehtuurin ympäröimänä. Tapahtumat tarjoavat elämyksiä Aallon tuotannon jo tunteville, kuin myös siihen ensi kertaa tutustuvillekin.