Odlingen av rybs och raps ska ökas och effektiviseras med hjälp av ett nytt projekt
Den finländska livsmedelsindustrin har redan länge önskat mer inhemsk rybs och raps på marknaden. Efterfrågan skulle räcka till även om produktionen tredubblades från den nuvarande nivån. Odlingen av rybs och raps skulle kunna bidra till att öka den ekonomiska lönsamheten för gårdar. Dessutom skulle det gynna miljön.
Pyhäjärvi-institutet har inlett ett nytt utvecklingsprojekt för att öka odlingssäkerheten och -mängden för rybs och raps. NTM-centralen i Egentliga Finland har beviljat projektet EU:s landsbygdsfinansiering. Projektets totala finansiering är 567 000 euro, varav stödets andel är 80 procent. Projektets privata finansiering har erhållits från olika aktörer inom branschen. Det var lätt att hitta motivation för finansiering av projektet, eftersom behovet av inhemsk rybs och raps är stort. Självförsörjningsgraden för oljeväxter varierar mellan 20 och 30 procent, vilket innebär att största delen av råvarorna för närvarande måste importeras från utlandet.
Projektet genomförs i fem landskap: Egentliga Finland, Nyland och Södra Österbotten, där det redan produceras mycket rybs och raps, samt Mellersta Finland och Södra Savolax, där det finns särskild potential för produktion. För närvarande växer största delen av Finlands rybs och raps i Egentliga Finland. Den totala skördearealen i Finland är cirka 40 000 hektar, varav nästan 10 000 hektar finns i Egentliga Finland. Rybs är i allmänhet något lättare att odla och övervintrar bättre. Raps är något mer krävande, men skördepotentialen är större om man lyckas. Båda används på samma sätt.
Fler odlare behövs
Pyhäjärvi-institutets utvecklingschef Sauli Jaakkola som koordinerar projektet kan genast komma på flera skäl till varför det lönar sig för nya jordbrukare att inkludera rybs eller raps i växtföljden.
– Ekonomin är det bästa lockmedlet. Om rybs eller raps lyckas ens medelmåttigt är det mer lönsamt än spannmålsodling. Dessutom är den en bra förgröda som gör växtföljden mångsidigare. På spannmålsgårdarna klarar man sig med samma utrustning. Dessutom är det en blommande växt som ökar den biologiska mångfalden och resiliensen, vilket alltid ligger i jordbrukarens intresse.
För närvarande är dock många jordbrukare tveksamma inför att börja odla på grund av odlingens utmaningar.
– De största utmaningarna är växtskyddet och bristen på kompetens. Det finns redan mycket information och lösningar, och i detta projekt försöker vi sprida dessa vidare. Dessutom producerar projektet ny kunskap, till exempel med hjälp av olika gårdsförsök.
I sommar testade man sådd av höstrybs i skyddssäd på 10 hektar i Somero, där det såddes mellan rader av korn. Nu har kornet tröskats och försöket verkar ha lyckats.
– Kornskörden var bra, och rybsplantorna klarade korntröskningen fint. Nu väntar vi och ser hur det övervintrar, och nästa år får vi se slutresultaten, berättar Jaakkola.
Om försöket lyckas underlättar det odlingen av rybs på många gårdar. I allmänhet bör höstrybs sås redan innan åkrarna är skördade. Om skörden av den föregående grödan fördröjs måste höstrybs eller höstraps sås för sent, varvid det uppstår problem med övervintringen.
I Pemar testas å sin sida sådd av både höst- och vårraps samtidigt, och i Södra Österbotten har man undersökt hur tidpunkten för gödsling och skörd påverkar oljehalten i växterna.
Målet är högre skördenivåer och säkrare odling
Den genomsnittliga skördenivån för rybs och raps i höst- och vårform är cirka 1 400 kilogram per hektar, även om det finns stor variation i skördenivåerna. Odlingens framgångspotential kan påverkas bland annat genom alternativa växtskyddsmetoder, skötsel av markens bördighet, sortkännedom och optimering av näringsförsörjningen.
– Utmaningarna är alltså kända, och i detta projekt är målet att hitta praktiska lösningar på dem. Förhoppningsvis kan vi åstadkomma en förändring!
RypsiRapsi-forumet som stöd
År 2023 grundades RypsiRapsi-forumet i Finland: en utvecklingsgrupp för oljeväxtproduktion, vars mål är att främja odlingen av rybs och raps och dess lönsamhet i Finland.
– Forumet ger långsiktighet till utvecklingen, och med hjälp av det har vi samlat in information om utmaningarna med till exempel odling av rybs och raps. Forumet förenar jordbrukare, industri, forskning och rådgivning. Genom forumet hade vi redan goda kontakter med jordbrukare när detta projekt startade, berättar Jaakkola.
Pyhäjärvi-institutets projekt för att öka odlingssäkerheten och -mängden för rybs och raps pågår till slutet av år 2026. Projektets delgenomförare är Nylands Svenska Lantbrukssällskap och ProAgria Centralförbund.
Tilläggsuppgifter:
Pyhäjärvi-institutet, Sauli Jaakkola
tfn 044 045 6423, e-postt: sauli.jaakkola@pji.fi
Nyckelord
Kontakter
Johanna MattilaVarsinais-Suomen ELY-keskus, maaseutyksikkö, kehittämispäällikkö
Tel:02 9502 3092johanna.mattila@ely-keskus.fiBilder
Länkar
NTM-centralen i Egentliga Finland
NTM-centralerna främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens verkställighets- och utvecklingsuppgifter i regionerna. Uppgifterna indelas i tre delområden: näringar, arbetskraft och kompetens; trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser.
Andra språk
Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus
ELY-keskus selvittää Turun kehätien Kauselan eritasoliittymän liikenneturvallisuuden ja sujuvuuden parantamista18.12.2024 14:00:06 EET | Tiedote
E18/kt 40 Turun kehätiellä on tunnistettu ajoittaisia toimivuusongelmia Kauselan eritasoliittymän kohdalla. Toimivuusongelmia esiintyy erityisesti arki-iltapäivisin kehätieltä Hämeentielle suuntautuvan liikenteen osalta. ELY-keskus on asettanut kehätielle ennen ruuhkautuvaa ramppia liikenteen ruuhkautumisesta varoittavan liikennemerkin sekä käynnistänyt liikenteellisen toimivuustarkastelun eritasoliittymästä. ELY-keskus tekee toimivuustarkastelun tulosten pohjalta päätöksiä jatkotoimenpiteistä eritasoliittymän turvallisuuden ja sujuvuuden parantamiseksi.
Arvonlisäveron korotus nostaa Seutu+ lippujen asiakashintoja 1.1.202518.12.2024 13:10:20 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ja Satakunnan seudullisen Seutu+ joukkoliikenteen kerta-, sarja- ja kausilippujen hinnat nousevat 1.1.2025, koska henkilöliikenteen arvonlisävero nousee vuodenvaihteessa 10 prosentista 14 prosenttiin. Hinnat nousevat keskimäärin 4 prosenttia.
Viime päivinä on ollut poikkeuksellisen hankalat keliolosuhteet - tienhoitotoimista huolimatta ei aina saada tavoiteltua laatutasoa18.12.2024 12:35:01 EET | Tiedote
Viime päivinä on ollut poikkeuksellisen hankalat keliolosuhteet. Lumen päälle satoi vettä ja sen jälkeen tiet jäätyivät taas uudelleen. Suurimmat ongelmat ovat olleet vähäliikenteisillä teillä, joiden liukkaudentorjuntaa hoidetaan hiekoittamalla. Nopeissa kelimuutoksissa kaikkia teitä ei ehditä hoitaa heti kuntoon ja liukkaudentorjuntatoimenpiteiden hyödyt ovat jääneet lyhytaikaisiksi. Hoitotoimet ovat olleet käynnissä lähes tauotta, mutta siitä huolimatta aina ei olla saavutettu tavoiteltavaa laatutasoa. Myös tienkäyttäjiltä on tullut runsaasti palautetta teiden liukkaudesta etenkin vähäliikenteisiltä teiltä.
Liikenneturvallisuustarkastus valtatielle 8: Parannustoimia Turku–Merikarvia välillä16.12.2024 09:15:00 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on julkaissut valtatien 8 Turku–Merikarvia välin liikenneturvallisuustarkastuksen tulokset. Tarkastuksessa kartoitettiin tieosuuden nykytilaa ja analysoitiin viiden viime vuoden aikana tapahtuneita onnettomuuksia. Tulosten perusteella on laadittu listaus toimenpiteistä, joilla tieosuuden liikenneturvallisuutta voidaan parantaa. Työ tukee tieliikenneturvallisuuden nollavisiota sekä Suomen tavoitetta puolittaa tieliikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten määrä vuoteen 2030 mennessä.
Valmistunut tutkimus talvihoidosta jalankulku- ja pyöräväylällä: talvihoidon optimoinnilla voidaan rajallisesti lisätä lihasvoimin liikkumista talvisin3.12.2024 09:15:00 EET | Tiedote
Talvihoidon tehostaminen sekä jalankulku- ja pyöräilyolosuhteiden parantaminen kasvattavat merkittävästi tienkäyttäjien tyytyväisyyttä ja lisäävät hieman lihasvoimin liikkumista talvisin valmistuneen tutkimuksen mukaan. Kuitenkin sää- ja keliolosuhteet näkyvät voimakkaasti kävelyn ja pyöräilyn määrässä talvisin ja liikenneympäristön parantamisella ja talvihoidon optimoinnilla voidaan vaikuttaa vain rajallisesti lihasvoimin liikkumiseen talvisin. Tulokset perustuvat Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Väyläviraston yhteistyössä tekemään tutkimukseen liikenneympäristön, sään, kelin ja kunnossapidon vaikutuksista jalankulkuun ja pyöräilyyn talvella. Tutkimuskohteena oli seututien 110 (Uudenmaantie) jalankulku- ja pyöräilyväylät Turun ja Kaarinan välillä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum