Hyvinvointialue hyödyntää tekoälyä kielenkäännöksissä – tekoäly parantaa tuottavuutta ja lisää monikielisen sisällön määrää
Hyvinvointialue on ottanut käyttöön tekoälypohjaisia ratkaisuja käännöstyössä. Diplomityöntekijä Miia Martikaisen tutkimuksen mukaan käännösten tuottaminen tekoälyavusteisesti oli jopa 37 % nopeampaa verrattuna ilman tekoälyä tuotettuun käännökseen, ja noin joka kahdeksas tekoälyn kääntämä virke ei vaatinut lainkaan kääntäjän jälkieditointia.
Tutkittu tieto tukee tekoälyn vastuullista käyttöä
Hyvinvointialueella kiinnitetään erityistä huomiota tekoälyn vastuulliseen käyttöön, ja siksi tekoälykokeilujen vaikuttavuus todennetaan tutkimuksen kautta. Miia Martikaisen tutkimus osoittaa, että tekoäly voi merkittävästi parantaa käännöstyön sujuvuutta ja tuottavuutta. Tutkimuksessa tarkasteltiin kielenkääntäjien työn muutoksia tekoälyn käyttöönoton myötä, ja tulokset ovat lupaavia, vaikka otanta on vielä rajallinen.
Tavoitteena oli selvittää tekoälyratkaisun vaikutuksia kielenkäännösten tuottavuuteen sekä arvioida tekoälyratkaisun tuottaman konekäännöksen laatua ja käyttäjäkokemusta.
– Tutkimus pyrittiin toteuttamaan mahdollisimman todenmukaisissa olosuhteissa. Näin saimme tietoa siitä, mitä hyötyjä tekoälyratkaisu tuo arkisessa käytössä ja millaisia haasteita käyttöönotossa mahdollisesti on tullut vastaan, Martikainen kuvaa.
Vastuullisen käytön kannalta on tärkeää, että ihminen osaa kouluttaa ja käyttää tekoälyä.
– Tekoäly on monessa asiassa tosi hyödyllinen, mutta pohjatyö täytyy tehdä huolella, että saadaan maksimaalinen hyöty, todetaan tutkimuksen käyttäjähaastatteluissa.
Käännöstyön tehokkuus ja tasalaatuisuus kasvaa tekoälyn myötä
Tutkimuksen mukaan tekoälykäännöksen tarkistaminen ja muokkaaminen oli keskimäärin 37 % nopeampaa kuin tyhjästä aloitettu käännös. Noin joka kahdeksas tekoälyn kääntämä virke ei vaatinut lainkaan kääntäjän jälkieditointia.
– Käännöstiimi tunnisti, että tekoälymallia voidaan edelleen kehittää vastaamaan paremmin hyvinvointialueen tarpeita. Siihen nähden tulokset ovat lupaavia, sillä jo tämänhetkisellä versiolla tunnistettiin huomattavaa potentiaalia nopeuttaa käännöstehtäviä, Martikainen luonnehtii.
Tekoälyn käyttö käännöstyössä osoittautui tutkimustulosten perusteella erittäin rohkaisevaksi, ja teknologian kehittyessä odotetaan entistä suurempia parannuksia käännösten laatuun ja tuotannon tehokkuuteen. Lisäksi tekoälyosaamisen kehittäminen nousee keskeiseen rooliin, jotta voidaan täysimääräisesti hyödyntää teknologian tarjoamat mahdollisuudet ja varmistaa kääntäjien valmius muuttuviin vaatimuksiin.
Tekoäly tukee sujuvaa kaksikielisyyttä
Tekoälyn rooli käännöstyössä kasvaa jatkossa, ja käännöstyö muuttuu kohti koneen tekemän käännöksen tarkastamista ja laadun parantamista.
Kaksikielisyys on tärkeä arvo hyvinvointialueella, ja siksi se on ottanut käyttöön koko henkilöstölle käännössovelluksen suomi-ruotsi-käännöksiä varten. Käännössovellus parantaa kielellisten oikeuksien toteutumista, ja käännökset valmistuvat aiempaa nopeammin. Tekoälykääntäjän ansiosta erityisesti sisäisen ruotsinkielisen ohjeistuksen ja viestinnän saatavuus on parantunut.
Työntekijöiden palautteen mukaan tekoälykääntäjä nopeuttaa ja sujuvoittaa työtä.
– Ehdottomasti käytän ja tuotan sisältöä paljon enemmän ruotsiksi, palautteissa todetaan
Kannustavien tulosten rohkaisemana tekoälyratkaisujen kehitystyö jatkuu aktiivisesti. ja painopiste on tehokkuudessa ja käyttäjäystävällisyydessä. Ratkaisuja laajennetaan asiakas- ja potilasviestintään lähitulevaisuudessa.
Aikaa vaativampaan asiakastyöhön
Monikielisyys on yksi tekoälyn hyödyntämisen painopisteistä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella. Hyvinvointialue haluaa olla edelläkävijänä varmistamassa, että asukkaat saavat palvelunsa laadukkaasti, nopeasti ja omalla äidinkielellään.
Tekoälyn käyttöönotto nopeuttaa käännösprosessia ja vapauttaa henkilöstön aikaa inhimillistä harkintaa vaativiin tehtäviin. Näin asiantuntijat voivat keskittyä enemmän asiakaspalveluun ja päätöksentekoon, mikä parantaa palvelujen laatua ja saavutettavuutta kaikille asukkaille.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heidi PaalProjektipäällikkö
Tekoäly kääntämisen apuna
Veera VihulaKehittämispäällikkö
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen tekoälyohjelman ohjelmapäällikkö
Johan SanmarkTKI-johtaja
Puh:+358400409564johan.sanmark@luvn.fiLänsi-Uudenmaan hyvinvointialue järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut Espoon, Hangon, Inkoon, Karkkilan, Kauniaisten, Kirkkonummen, Lohjan, Raaseporin, Siuntion ja Vihdin asukkaille.
Twitter: @LUhyvinvointi, @LUpelastus
Facebook: @LansiUudenmaanHyvinvointialue, @LansiUudenmaanPelastuslaitos
LinkedIn: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
YouTube: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Verkkosivut: www.luvn.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde
Välfärdsområdesstyrelsen inleder samarbetsförhandlingar på grund av ändringar i verksamheten10.10.2024 14:53:34 EEST | Tiedote
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade att inleda samarbetsförhandlingar på ekonomiska grunder och produktionsgrunder. Förhandlingarna gäller hela personalen. I samarbetsförhandlingarna strävar man inte efter en minskning av antalet anställda. Däremot kan det i och med förnyandet av tjänsterna ske förändringar i verksamheten, verksamhetsställen, arbetsplatser och uppgifter i en del av organisationen.
Aluehallitus käynnistää yhteistoimintaneuvottelut toiminnan muutosten takia10.10.2024 14:38:08 EEST | Tiedote
Aluehallitus päätti koko henkilöstöä koskevien tuotannollistaloudellisten yhteistoimintaneuvottelujen käynnistämisestä. Yhteistoimintaneuvotteluissa ei tavoitella henkilöstön määrän vähentämistä, vaan palveluja uudistettaessa toiminnassa, toimipisteissä, työntekopaikoissa ja työtehtävissä voi tapahtua osassa organisaatiota muutoksia.
Välfärdsområdet drar nytta av artificiell intelligens i översättningar – förbättrar produktiviteten och ökar mängden flerspråkigt innehåll9.10.2024 10:16:45 EEST | Tiedote
Välfärdsområdet har i översättningsarbetet implementerat lösningar som grundar sig på artificiell intelligens. Enligt resultaten som framgår av Miia Martikainens diplomarbete var det upp till 37 procent snabbare att producera en översättning med stöd av artificiell intelligens jämfört med en översättning som tagits fram utan artificiell intelligens. Ungefär var åttonde mening som var översatt med artificiell intelligens krävde ingen efterredigering av översättaren.
Västra Nylands välfärdsområde föreslås inleda samarbetsförhandlingar på grund av förändringar i verksamheten – ingen minskning av antalet anställda8.10.2024 14:01:00 EEST | Tiedote
I samarbetsförhandlingarna som föreslås för välfärdsområdesstyrelsen den 10 oktober eftersträvar man inte en minskning av antalet anställda.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella esitetään yhteistoimintaneuvotteluja toiminnan muutosten takia – ei henkilöstövähennyksiä8.10.2024 14:00:00 EEST | Tiedote
Aluehallitukselle 10.10. esitettävissä yhteistoimintaneuvotteluissa ei tavoitella henkilöstön määrän vähentämistä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme