FiBANin startup-pulssi Q3/2024: Startup-hakemusten kokonaismäärä kasvoi - yritysten arvostukset nousussa

Finnish Business Angels Network ry (FiBAN) on julkaissut uusimmat startup-tilastonsa. FiBAN julkaisee rahoitushakudataa yhteiskunnan ja päättäjien käyttöön alkuvaiheen startup-kentästä. Lisäksi FiBAN julkaisee sijoitustilastoja ja tutkimusdataa enkelisijoittajien tekemistä sijoituksista. Vuosittain lähes 1000 yritystä hakee FiBANin kautta rahoitusta.

Datacrunch.io -startup pitchaamassa FiBANin enkelisijoittajille Pitch Finland -tapahtumassa. Kuva: FiBAN ry, Wasim Al-Nasser.

Startup-hakemuksien määrä kasvoi 162%

FiBAN vastaanotti vuoden kolmannella neljänneksellä yhteensä 126 hakemusta, mikä edustaa 16 % kasvua toiseen vuosineljännekseen verrattuna. Hakemusmäärä on myös merkittävästi suurempi verrattuna vuoden 2023 kolmanteen neljännekseen, jonka aikana hakemuksia saapui 82 kappaletta.

Valtaosa yrityksistä hakee rahoitusta varhaisessa vaiheessa, ja erityisesti idea-vaiheen hakemukset kasvoivat 162 % edellisvuoteen verrattuna.

"Alkuvaiheen startupit hakevat rahoitusta yhä aiemmin. Hakijamäärät kertovat hyvää signaalia ekosysteemin toipumisesta - yrityksiä uskalletaan perustaa. Dealroom.co datan mukaan Suomessa alkuvaiheen VC-rahoituksen määrä startupeille on vähentynyt selkeästi viimeisen vuoden aikana, jonka vuoksi enkelisijoittajilla on entistä tärkeämpi asema alkuvaiheen yritysten rahoittamisessa tässä taloustilanteessa," sanoo FiBANin Data Engineer Ivan Helin.

Liiketoimintamallit muuttuvat – B2B2B kasvaa, kuluttajavetoiset mallit laskussa

Vuoden 2024 aikana B2B2B-yritysten hakemukset ovat kasvaneet merkittävästi - jopa ovat 79 % edellisvuoteen verrattuna. Kuluttajavetoisten yritysten kohdalla nähtiin roimaa laskua ja ne ovat vähentyneet 36 %.

“Startupit ovat pieniä tiimejä, joiden pitää toimia tehokkaasti, eikä resursseja voida laittaa myyntiin. Samaan aikaan etabloituneet toimijat eivät voi laittaa resurssejaan tuotekehitykseen, mutta heiltä löytyy vahvat myyntikoneistot. Startupit kehittävät tuotteet ja suuret yritykset tekevät myynnin,” FiBANin Deal Flow Manager Miikka Miettinen arvioi  B2B2B-yritysten suosiota.

FiBANin kautta rahoitusta hakevien yritysten mediaaniarvostus oli Q3/2024 aikana 2,5 miljoonaa euroa, hieman korkeampi kuin viime vuosien keskiarvo, joka oli noin 2 miljoonaa euroa. Toimialakohtaiset erot ovat kuitenkin suuria. Esimerkiksi hyvinvointi- ja verkkokauppayritysten arvostukset kaksinkertaistuivat viime vuoden tasosta, kun taas puhtaan teknologian ja viihteen aloilla arvostukset laskivat noin 50 %. Suosituimpien sektoreiden eli ohjelmistoalan arvostukset nousivat 25% ja data-analytiikan 20 % edellisvuoden vertailukauteen.

AI hallitsee hankevirrassa

Erityisesti tekoälysovellukset (AI) olivat merkittävästi näkyvissä vuoden 2024 kolmannella neljänneksellä, ja AI-kategoriaan kuuluvien startup-hakemusten määrä nousi peräti 154 % vuoden takaiseen nähden. Muita merkittäviä kasvavia teknologioita olivat Big Data (+450 %) ja API-palvelut (+233 %). IoT- ja lohkoketjuteknologioiden hakemukset vähenivät selvästi. Toimialoista eniten hakemuksia tuli ohjelmistoteollisuudesta, joka muodosti yli 31 % kaikista hakemuksista.

"Hakemusten kasvutrendi on ollut selvästi nähtävissä koko vuoden, ja erityisesti tekoälyyn liittyvät hakemukset ovat nousseet esiin. Tekoälyteknologia on ollut selkeä voittaja vuonna 2024 ja lohkoketjuteknologioiden osalta trendi näyttää edelleen laskevan,” toteaa Ivan Helin.

Tiimien diversiteetti laahaa edelleen

Startup-ekosysteemin sukupuoliedustus on pysynyt pitkälti muuttumattomana vuonna 2024. Vuoden kolmannella neljänneksellä hakemuksista 50 % tuli miesten johtamilta tiimeiltä, 5 % naisten johtamilta tiimeiltä ja 43 % sekatiimeiltä. Naistiimien osalta on nähty loivaa laskua edellisvuoteen verrattuna, jolloin miesjohtoisia tiimejä oli 45 %, naisjohtoisia 8 % ja sekatiimejä 46 %.

“Vaikka naisfoundereiden hakijamäärät ovat hieman viime vuoteen verrattuna laskeneet, lasku ei ole kuitenkaan tilastollisesti merkittävää,” FiBANin toimitusjohtaja Tiina Laisi-Puheloinen painottaa.

Ivan HelinData Engineer, FiBAN ry

Ivan vastaan FiBANin datalähteistä sekä data-analyyseistä.

ivan.helin@fiban.org

FiBANin toimitusjohtaja Tiina Laisi-Puheloinen
FiBANin Data Engineer Ivan Helin

Finnish Business Angels Network ry (FiBAN)

• Yli 600 jäsenen aktiivinen enkelisijoittajaverkosto

• Tavoitteena edistää yksityisen pääoman kanavoitumista listaamattomiin kasvuyrityksiin

• FiBANin kautta on sijoitettu 450 miljoonaa lähes 2000 startup-yritykseen viimeisen 10 vuoden aikana

• Yksi Euroopan suurimmista ja aktiivisimmista enkelisijoittajien verkostoista.

• Tarjoaa verkostoja ja sertifioitua enkelikoulutusta jäsenilleen.

Lisätietoja:  www.fiban.org

Enkelisijoittamisesta naisjohtajille -koulutus murtaa sijoittamismyyttejä ja kannustaa naisia kasvuyhtiöihin10.9.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen enkelisijoittajayhdistys FiBAN ry järjestää yhteistyössä Keskuskauppakamarin Mentorointiohjelman kanssa Enkelisijoittamisesta johtajanaisille -koulutuksen 10.9, jossa hälvennetään enkelisijoittamiseen liittyviä ennakkokäsityksiä ja tutkitaan enkelisijoittamisen mahdollisuuksia yhdessä kokeneiden enkelisijoittajien kanssa. Koulutus on osa Keskuskauppakamarin Naisjohtajien mentorointiohjelmaa.

FiBANin STARTUP-PULSSI 1/2024: Startupien rahoitushaku kaksinkertaistunut, kolmannes startupeista tekoälypohjaisia3.7.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Kevään 2024 FiBANin kautta rahoitusta hakeneiden määrä lähes kaksinkertaistui aiempien vuosien keskimääräisestä 250 hakemuksesta yli 450 hakemukseen. Eniten hakemuksia keväällä 2024 saapui ohjelmistoalan startupeilta. Muita trendaavia aloja olivat puolustus ja turvallisuus, data-analytiikka, wellness, entertainment, deep tech ja gaming. Naisten edustus rahoitusta hakeneissa startup-yrityksissä on säilynyt matalalla tasolla. Rahoitusta hakeneista naistiimejä oli vain noin kuusi prosenttia kaikista hakemuksista kun pelkästään miestiimejä oli noin 50% hakijoista.

100 000 euron sijoitus: Suomen suurimman puolustusalan startup-kilpailun voittaja ja finalistit julki8.6.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Riihimäellä 7.6. järjestetyn Pitch Finland DefSec -startup-kisan voittajaksi on valittu Dobbelgänger, joka on kehitetty VTT:n kiihdyttämöohjelmassa. Yritys voitti 100 000 euron sijoituksen enkeli- ja pääomasijoittajista koostuvasta ryhmältä. Dobbelgänger on kehittänyt kevyitä ja helposti koottavia harhautusvälineitä, jotka pystyvät jäljittelemään esimerkiksi lämpö- ja tutkaominaisuuksia.