SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar: Perussuomalaiset ministerit kävelevät taas pääministerin yli

HS:n mediatietojen mukaan perussuomalaiset pyrkivät vähentämään kiintiöpakolaisten ottamista muslimimaista ja ottamaan heitä sen sijaan kristillisistä maista. SDP:n 1. varapuheenjohtaja Nasima Razmyar pitää ministerin toimesta tapahtuvaa poliittista ohjausta ja uskonnollista profilointia kiintiöpakolaisten kohdalla moraalittomana.

Valokuva: Jukka-Pekka Flander / SDP

Razmyar näkee ministeri Rantasen ja ministeri Ranteen toiminnan olevan jatkoa muiden perussuomalaisten ministereiden toiminnalle hallituksessa, joka käytännössä tarkoittaa perussuomalaisten oman maahanmuutto- ja vähemmistövihamielisen politiikan jalkauttamista hallituksen esityksiin ministeriötasolla kaikin mahdollisin keinoin.

– Ilmeisesti molemmat ministerit, ensin Rantanen ja sitten Ranne, ovat ohjeistaneet virkamiehiä tavalla, jotta kiintiöpakolaisia ei otettaisi enää esimerkiksi Afganistanista. Ottaen huomioon Afganistanin naisten tilanteen, tämä on täysin sydämetöntä, kuvailee Razmyar.

– Tämä on ihmisten hädän käyttämistä oman sisäpoliittisen ja rasistisen agendan ajamiseksi. On äärimmäisen kyseenalaista ministeriltä puuttua pakolaispäätöksiin, oli kyse kiintiöpakolaisista tai turvapaikanhakijoista. Suomessa vallitsevan käytännön mukaisesti ministerit säätävät lait ja virkamiehet vastaavat operatiivisesta työstä. Yleensä YK:n pakolaisjärjestö UNHCR esittää kiintiöpakolaiseksi otettavia henkilöitä, jonka pohjalta Suomen viranomaiset tekevät päätöksen, sanoo Razmyar.

– Perussuomalaisten pelikirjan mukaista on, että ihmiset pöyristyvät ja sen avulla he saavat näkyvyyttä, mutta viime kädessä myös kokoomus ja RKP vastaavat Suomen pakolaispolitiikasta ja sen inhimillisyydestä, toteaa Razmyar.

Razmyar sanoo hallituksen esityksen eteneminen olevan loppupeleissä hallitusta johtavan pääministeri Orpon asia.

– Kyse on pääministerin arvovallasta. Hallitusohjelmassa on sovittu pakolaiskiintiön kohdentamisesta maassaan vainottuihin kulttuurisiin ja etnisiin ryhmiin ja leireillä erityisen huonossa asemassa oleviin – tämä esitys ei vastaa kirjausta. Kannatuslaskussa makaavilta perussuomalaisilta tämänkaltaiset esitykset ovat vain ja ainoastaan omille äänestäjille viestimistä. Eikä tähän ole näköpiirissä mitään muutosta, sanoo Razmyar.

Kokoomus antoi jo hallitusneuvotteluissa perussuomalaisille periksi ja myöntyi leikkaamaan Suomen pakolaiskiintiön alle puoleen entisestä. RKP olisi halunnut jopa kasvattaa kiintiötä, mutta joutuu nyt perustelemaan tukeaan täysin päinvastaisille esityksille hallituksessa.

– Perussuomalaiset ministerit ajavat taas edellä ja pääministeri juoksee perässä – varsinkin huomattuaan, ettei sooloilusta tule seuraamuksia. Nähtiinhän se tänäänkin Tavion luottamusäänestyksessä, muistuttaa Razmyar.

– Vuonna 2010 hallituspuolueen edustaja Päivi Räsänen (kd.) ehdotti, että Suomen tulisi ottaa vastaan mieluummin vainottuja kristittyjä, mutta ehdotus torpattiin saman tien säälimättömänä ja jopa perustuslain vastaisena. Sama on edessä varmasti nytkin. Pidän itsestäänselvyytenä, ettei tällaista esitystä päästetä läpi, päättää Razmyar.

Kuva: Jukka-Pekka Flander
Kuva: Jukka-Pekka Flander

09 478 988 (vaihde)

SDP:n Näkkäläjärvi ja Järvi Progressiivisen Allianssin johtokuntaan7.10.2024 10:31:53 EEST | Tiedote

Edistyksellisiä puolueita yhteen kokoava Progressiivinen Allianssi (Progressive Alliance, PA) kokoontui viikonloppuna Santiagossa Chilessä. Kokouksessa Progressiivisen Allianssin johtokunnan jäseniksi valittiin äänestyksellä SDP:n puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi ja poliittisen osaston päällikkö Miia Järvi. Progressiivinen Allianssi on vuonna 2013 perustettu keskustavasemmistolaisten sosialidemokraattisten puolueiden maailmanlaajuinen verkosto. SDP on yksi järjestön perustajajäsenistä.

SDP:n Niina Malm: Kokoomuksella on ulkopolitiikan värisuora, mutta todellisuudessa valta on luovutettu perussuomalaisille5.10.2024 19:15:48 EEST | Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm peräänkuuluttaa pääministeri Orpolta johtajuutta. Yhtenäinen ulko- ja turvallisuuspoliittinen linja ovat aina olleet Suomen elinehto. Viime aikaiset irtiotot niin perussuomalaisten kuin kristillisdemokraattien ministerien toimesta herättävät aidon huolen siitä, onko pääministeri Orpolla todellista johtajuutta omasta hallituksestaan, sanoo Malm.