WSOY:n kirjailija Martta Kaukonen ehdolla saksalaisen rikoskirjallisuuspalkinnon saajaksi

Kirjailija Martta Kaukonen on ehdolla saksalaisen Viktor Crime Award -palkinnon saajaksi  vuonna 2021 ilmestyneestä esikoistrilleristään Terapiassa. Palkinto jaetaan Euroopan suurimmilla kansainvälisillä dekkarifestivaaleilla ”Mord am Hell”. Festivaalit järjestetään 1. marraskuuta Gelsenkirchenissä Saksassa.

Kirjailija Martta Kaukonen. Kuva: Otto Virtanen

Martta Kaukosen psykologinen trilleri Terapiassa (2021) ihastutti lukijat ja kriitikot niin Suomessa kuin maailmalla ja sen käännösoikeudet on myyty jo viiteentoista maahan, muun muassa Englantiin ja Yhdysvaltoihin. Kaukosen toinen romaani Sinun varjossasi ilmestyi vuonna 2022 ja kolmas, Hengissä, viime vuonna. Terapiassa-trillerin tv-sarjaoikeudet on ostanut amerikkalais-saksalainen tuotantoyhtiö Legendary Tobis. Se suunnittelee tekevänsä teoksen pohjalta saksankielisen sarjan nimeltä Therapiert.

Kaukosen kirjallisuusagentti Elina Ahlbäck on riemuissaan suomalaisen kirjallisuuden menestyksestä Saksassa ja Martta Kaukosen esikoistrillerin saamasta palkintoehdokkuudesta.

”Kyseessä on Saksan merkittävimpiin rikoskirjallisuuden palkintoihin kuuluva Viktor Crime Award, joka jaetaan Euroopan suurimmilla kansainvälisillä dekkarifestivaaleilla. Der Spiegel-lehden Bestseller-listallekin noussut Martta Kaukonen on ehdokkuudellaan todella maailmanluokan kirjailijoiden seurassa. Raadissa ovat palkinnon perustaja, Saksan menestynein jännityskirjailija, Sebastian Fitzek sekä mm. bestseller-kirjailija Romy Hausmann (Lapsikulta, Verenpuna) ja jännityskirja- ja dekkarikriitikko Margarete von Schwarzkopf.”

Ehdokkaita palkinnon saajaksi kansainvälisessä kategoriassa on kaikkiaan kolme. Muut ehdokkaat ovat Lucy Goacher (Abgrund) ja Gillian McAllister (Going Back). Viktor Crime Award jaetaan nyt kolmannen kerran.