Största delen av klienterna är nöjda med äldreomsorgen – inom hemvården har dock nöjdheten minskat
Äldre personer är mycket nöjda med den äldreomsorg de får och många enheter inom äldreomsorgen får bra betyg av klienterna. Under de senaste två åren har dock en del av bedömningarna förändrats i en negativ riktning inom hemvården. Dessa resultat framkommer i den uppföljning av klientnöjdheten inom äldreomsorgen som Institutet för hälsa och välfärd (THL) gjort.
Största delen skulle rekommendera den service de fått
I enkäten bedömde klienterna inom äldreomsorgen på skalan 1–10 hur gärna de skulle rekommendera servicen för sina närstående. Inom hemvården gav 57 procent av klienterna och inom serviceboende med heldygnsomsorg 52 procent av klienterna 9 eller 10 poäng, det vill säga de skulle gärna rekommendera den service de fått. Medeltalet i svaren var 8,5 inom hemvården och 8,2 inom serviceboende med heldygnsomsorg. Rekommendationsviljan har inte förändrats nämnvärt sedan 2022.
Trygghetskänslan har försvagats inom hemvården
Enligt enkäten minskade andelen klienter som är helt nöjda med hemvårdens hjälp och service med fyra procentenheter från 2022 till 2024 (58 vs. 54 %) medan andelen klienter som känner sig helt trygga minskade med åtta procentenheter (60 vs. 52 %). Andelen klienter som var helt nöjda med hur deras önskemål beaktas minskade med åtta procentenheter (52 vs. 44 %).
Inom serviceboende med heldygnsomsorg var förändringarna mindre än inom hemvården, men andelen klienter som var helt nöjda med hur deras önskemål beaktas minskade med fyra procentenheter (43 vs. 39 %) mellan 2022 och 2024. I båda tjänsterna var klienterna mest missnöjda med möjligheterna till utomhusvistelse och rekreationsverksamhet.
”Klienterna önskar att vårdarna skulle ha en stund att stanna upp och prata. Upplevelser av otrygghet är ofta förknippade med till exempel ensamhet och långsam tillgång till hjälp”, berättar Pauliina Havakka, specialforskare vid THL.
Hemvården utsätts för tryck
Reformen av servicesystemet kan återspeglas i klienternas upplevelser. Den föregående enkäten gjordes strax innan välfärdsområdena inledde sin verksamhet och årets enkät då välfärdsområdena ordnat tjänsterna i cirka ett år.
”Resultaten kan delvis visa klienternas upplevelser av tjänsterna före reformen och hur de genomförts efter reformen. Överföringen av ansvaret för att ordna tjänster kan ha medfört förändringar till exempel i kriterierna för beviljande av service, klientavgifterna och köpta tjänster som har konkurrensutsatts på nytt”, bedömer THL:s projektkoordinator Suvi Leppäaho.
Antalet klienter inom den offentligt ordnade hemvården har minskat, även om antalet personer som behöver hjälp samtidigt har ökat. Hemvården koncentreras allt mer till äldre personer som behöver mycket hjälp.
”Denna förändring ökar behovet av en uppföljning av klientnöjdheten. Det är viktigt att utreda om klienterna upplever att den hjälp de får är tillräcklig och att de känner sig trygga trots trycket på hemvården”, konstaterar Leppäaho.
Många enheter fick utmärkta betyg av klienterna – tio spetsar har listats på THL:s webbplats
Även om klienternas bedömningar av hemvården försämrades fick många enheter bra betyg i enkäten. De enheter för hemvård och gemenskapsboende samt serviceboende med heldygnsomsorg som fått de bästa betygen i hela landet och områdena finns listade på THL:s webbplats. Vid dessa bästa enheter var klienterna nöjdare än genomsnittet i hela landet till exempel med tillgången till hjälp, tryggheten och beaktandet av önskemål och skulle gärna rekommendera servicen.
En av de tio enheter för serviceboende med heldygnsomsorg som fick de bästa betygen av klienterna var Tupahoiva i Birkaland. Affärsdirektör Auli Härkälä anser att hemligheten bakom de goda betygen är till exempel att klienterna bemöts på ett gott sätt och att respons behandlas direkt.
”Tupahoivas klienter och deras anhöriga beaktas i första hand som människor, inte via deras sjukdom utan som egna personer. Även de anställda arbetar med sin egen person. Respons behandlas omedelbart vid ett gemensamt möte”, sammanfattar hon.
Även hemvården i Kronoby fick höga betyg av klienterna i enkäten. Servicechef Åsa Häyrynen tror att de goda bedömningarna beror på att vårdarna är bekanta.
”Här på landsbygden är många vårdare och invånare bekanta med varandra. Det att klienterna vet vilken vårdare som kommer skapar en särskild trygghet och förtroende för vårdarna”, konstaterar hon.
Enkäten Berätta om din service som genomfördes i början av 2024 besvarades av över 40 000 klienter inom hemvården och serviceboende med heldygnsomsorg.
Mer information
- Tutkimuksesta tiiviisti: Vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyys vuosina 2022 ja 2024 – mikä on muuttunut? (Julkari, på finska)
- Parhaat asiakasarviot saaneet vanhuspalvelujen yksiköt vuonna 2024 (Webbplatsen för enkäten Berätta om din service, på finska)
- Diavisning om resultaten: Klientnöjdheten inom äldreomsorgen 2022 och 2024 (Julkari)
- Neljännes kotihoidon asiakkaista on tyytymätön ulkoilun määrään – osa tarvitsisi enemmän tukea ulkoiluun (Nyhet 16.9.2024, på finska)
Suvi Leppäaho
projektkoordinator
THL
fornamn.efternamn@thl.fi
Pauliina Havakka
specialforskare
THL
fornamn.efternamn@thl.fi
Auli Härkälä
affärsdirektör
Tupahoiva Oy
auli.harkala(at)tupahoiva.com
Åsa Häyrynen
serviceförman
Kronoby hemvård, Österbottens välfärdsområde
asa.hayrynen(at)ovph.fi
tfn 050 3105 035 (på svenska)
Bilder
Andra språk
Följ Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
THL viikolla 48/202421.11.2024 15:29:47 EET | Tiedote
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mediakalenteri ilmestyy joka torstai. Siihen kootaan aina seuraavan viikon infot, tiedotteet, keskeiset tapahtumat, julkaisut ja muita valikoituja ajankohtaisia asioita. Tiedot pohjautuvat torstain 21.11. tilanteeseen, ja niihin voi tulla muutoksia. Tarkemmat tiedot THL:n tapahtumista ja webinaareista tapahtumakalenterissa. https://www.thl.fi/fi/ajankohtaista/tapahtumat/tapahtumakalenteri THL:n viestintä palvelee mediaa arkisin klo 9–16, puh. 029 524 6161, sähköposti: info(at)thl.fi Tiedotteet ma 25.11. Korkeakouluopiskelijoiden elintavat. Miten opiskelijoiden elintavat ovat muuttuneet koronapandemian jälkeen? Kerromme uusia tuloksia esimerkiksi liikunnasta, netinkäytöstä ja tupakka- ja nikotiinituotteiden käytöstä. Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimus (KOTT) toteutettiin keväällä 2024. Tiedotamme elintapatuloksista yhdessä YTHS:n kanssa. Järjestämme myös yhdessä maanantaina valtakunnallisen verkostopäivän opiskelijoiden hy
Antibiotikaresistens kan överraska resenären – undvik trista souvenirer18.11.2024 08:00:00 EET | Pressmeddelande
Antibiotikaresistens är ett snabbt växande hot. Bakterier som är resistenta mot antibiotika är vanliga i världen och sprids lätt med resenärer även till Finland.
Antibioottiresistenssi voi yllättää matkailijan – vältä ikävät tuliaiset18.11.2024 08:00:00 EET | Tiedote
Antibioottiresistenssi on nopeasti kasvava uhka. Antibiooteille vastustuskykyiset bakteerit ovat maailmalla yleisiä ja leviävät helposti matkailijoiden mukana myös Suomeen.
Turkistarhauksen jatko nykymuodossaan muodostaa jatkuvan pandemiariskin15.11.2024 11:59:31 EET | Tiedote
Turkistarhauksen jatkuminen edellyttäisi, että bioturvallisuus- ja tartuntariskejä ehkäisevät hygieniatoimet nostetaan valvotusti vähintään elintarviketuotannon tasolle, THL toteaa eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnalle antamassaan lausunnossa turkistarhauksen aiheuttamasta riskistä ihmisen terveydelle.
THL viikolla 47/202414.11.2024 15:38:40 EET | Tiedote
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mediakalenteri ilmestyy joka torstai. Siihen kootaan aina seuraavan viikon infot, tiedotteet, keskeiset tapahtumat, julkaisut ja muita valikoituja ajankohtaisia asioita. Tiedot pohjautuvat torstain 14.11. tilanteeseen, ja niihin voi tulla muutoksia. Tarkemmat tiedot THL:n tapahtumista ja webinaareista tapahtumakalenterissa. https://www.thl.fi/fi/ajankohtaista/tapahtumat/tapahtumakalenteri THL:n viestintä palvelee mediaa arkisin klo 9–16, puh. 029 524 6161, sähköposti: info(at)thl.fi Tiedotteet ma 18.11. Euroopan antibioottipäivä: Antibioottiresistenssi voi yllättää matkailijan – vältä ikävät tuliaiset näillä vinkeillä. Lisätiedot: elisa.lautala(at)thl.fi, puh. 029 524 7244 Verkkouutiset ma 18.11. Häiriö- ja kriisitilanteisiin varautumisen verkko-opas julkaistaan Suomi.fi-palvelussa. Sisäministeriö järjestää tiedotustilaisuuden julkaisusta ma 18.11. klo 9. Lisätiedot ja ilmoittautuminen (18.11. klo 8.30 mennessä): media.sm@gov.fi to 21.11. Tutki
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum