Uusi ennätys pohjoismaisten HVDC-linkkien kautta siirretyssä energiassa vuonna 2023

Tilasto pohjoismaisten HVDC-yhteyksien siirroista, käytettävyydestä ja häiriöistä vuodelta 2023 on julkaistu.

Kuvan lähteenä mainittava Fingrid Oyj.

Vuonna 2023 tehtiin uusi ennätys siirretyn energian ja käyttöasteen osalta. Siirretty energia oli 76 TWh, käytettävyys 90 % ja käyttöaste 64 %. Häiriöiden, tehon rajoitusten ja suunniteltujen keskeytysten vaikutukset pysyivät keskimääräisellä tasolla.

Tarkempaa tietoa löytyy raportista ENTSO‐E HVDC Utilisation and unavailability Statistics 2023. Tilasto on katsottavissa täältä.

Markku Piironen, asiantuntija, Fingrid Oyj
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Määritelmät:

Käytettävyysprosentti kertoo kuinka suuri osuus linkin teknisestä kapasiteetista (TWh) oli käytettävissä siirtoon.

Käyttöasteprosentti kertoo kuinka suuri osuus teknisestä kapasiteetista (TWh) käytettiin siirtoon.

Muut kielet