Yhdysvaltojen presidentinvaalikamppailu huipentuu Ylen kanavilla 6.11.

Vaalien tuloslaskentaa seurataan suorana Ylen Yhdysvaltain vaalien erikoislähetyksissä pitkin päivää.

Hilppa Hyrkäs / Yle, valokuvat AOP

Yhdysvaltojen dramaattinen vaalivuosi huipentuu vaalipäivänä 5.11. Kumman yhdysvaltalaiset valitsevat seuraavaksi presidentiksi, demokraattien varapresidentin Kamala Harrisin vai ex-presidentin, republikaanien Donald Trumpin

Vaalien tuloslaskentaa seurataan suorana Ylen Yhdysvaltain vaalien erikoislähetyksessä, joka alkaa tiistain ja keskiviikon välisenä yönä 6.11. kello 01.55 ja jatkuu aina klo 10 asti. Lähetystä voi seurata Ylen verkkosivuilta, Yle TV1:ssä, Radio Suomessa ja Yle Areenassa.

Susanna Pesonen / Yle

Tuloslähetystä juontavat Ilkka Lahti ja Totti Toivonen. Studiossa vaalitulosta analysoi laaja joukko asiantuntijoita, muun muassa Suomen entinen Yhdysvaltain suurlähettiläs Mikko Hautala, Turun yliopiston John Morton -keskuksen johtaja Benita Heiskanen sekä Ylen ulkomaantoimittaja ja entinen Yhdysvaltain kirjeenvaihtaja Paula Vilén. Tunnelmia eri puolilta Yhdysvaltoja välittävät suorana kirjeenvaihtajat Iida Tikka ja Ilmari Reunamäki sekä toimittajat Juri von Bonsdorff, Mika Mäkeläinen ja Johanna Juntunen

Yleisö voi osallistua lähetykseen Yle Chatin kautta. Kysymyksiä Yhdysvaltojen vaaleista voi lähettää osoitteeseen: chat.yle.fi. Viestejä pääsee kirjoittamaan kirjautumalla Yle Tunnuksella.

Radio Suomen lähetys virittää kuulijat tuloslähetyksen taajuudelle klo 1.55. alkaen aina aamukahdeksaan asti. Studiossa lähetystä luotsaavat Sanna Pirkkalainen ja Aki Laine. Tuloslähetys jatkuu radion puolella klo 8.10 Yle Radio 1:ssä.

Ruotsiksi voi jännittää Svenska Ylen kanssa. Suora lähetys vaalipäivän aamuna Yle Areenassa ja osoitteessa svenska.yle.fi klo 06.00 alkaen. Juontajana toimii Ville Hupa ja asiantuntijakommentaattorina tutkijatohtori Oscar Winberg Turun yliopiston John Morton -keskuksesta. Lisäksi lähetykseen osallistuvat kirjeenvaihtajat ja avustajat vaa’ankieliosalvaltioista ja eri puolilta maailmaa sekä Svenska Ylen toimittajat. Tulosta analysoimassa on joukko asiantuntijoita. Yleisö voi osallistua keskusteluun chatissa, jossa voi esittää kysymyksiä lähetyksen asiantuntijoille.

Vaalitulosta, sen merkitystä sekä reaktioita tulokseen Yhdysvalloissa ja maailmalla analysoidaan myös keskiviikkoiltana TV1:llä Ylen erikoislähetyksessä kello 19.30–20.30 sekä A-studiossa kello 21.05.

Vaalituloksen kehittymistä seurataan tiiviisti Ylen verkkosivuilla yle.fi - kootusti löydät vaaliuutiset täältä.

Yle Areenassa tarjolla on kattava kokonaisuus Yhdysvaltain vaaleihin liittyviä tv- ja radio-ohjelmia: Yhdysvaltain presidentinvaalit 2024.

Lue tiedote verkossa

Susanna Pesonen / Yle