Open Doors Finland ry

Kyung-Soo: Pohjois-Korean uskonnonvapauden puute ja ihmisoikeusloukkaukset ovat järkyttäviä

Pohjois-Koreasta paennut entinen poliittinen vanki Kyung-Soo kertoi koskettavan tarinansa Open Doors -järjestön tilaisuudessa, joka pidettiin eduskunnan Pikkuparlamentissa 9.10.2024. Tilaisuudessa tuotiin esiin Pohjois-Korean vakavat ihmisoikeusloukkaukset ja uskonnonvapauden tukahduttaminen. Kyung-Soon kokemukset paljastavat, miten kristityt elävät Pohjois-Koreassa pelon, vainon ja jatkuvan tarkkailun alla.

Kuvituskuva. Kyung-Soota ei voi kuvata tunnistettavasti turvallisuussyistä.
Kuvituskuva. Kyung-Soota ei voi kuvata tunnistettavasti turvallisuussyistä. Open Doors

Kyung-Soo oli 1990-luvulla Pohjois-Korean eliitin jäsen ja yliopisto-opiskelija, joka sai tehtäväkseen valvoa kristittyjä kansalaisia. Hänelle annettiin lista 45 kristitystä perheestä, ja hänen tuli tarkkailla, levittävätkö nämä uskoaan muille ja kokoontuvatko he salaa uskonnollisiin tilaisuuksiin. Pohjois-Korean viranomaiset tiesivät jo, ketkä olivat kristittyjä. Heidän tavoitteensa oli estää uskon leviäminen ja pitää kristityt tiukassa valvonnassa.

Kristittyjen elämä teki Kyung-Soohon syvän vaikutuksen. Hän kertoi tilaisuudessa, kuinka kristityt jakoivat 1990-luvun alun vakavassa nälänhädässä vähäisen ruokansa, vaikka kärsivät itsekin nälänhädästä. Tämä epäitsekkyys ja sydämellisyys, joita hän ei ollut koskaan nähnyt valtion propagandassa, sai hänet miettimään, mitä kristinusko todella opettaa. Vaikka kristinusko on Pohjois-Koreassa kielletty ja sen harjoittaminen voi johtaa kuolemaan, kristityt todistavat uskonsa teoilla, mihin valtion kontrolli ei ulotu.

Vuonna 1997 Kyung-Soo pidätettiin, kun hän kiersi Pohjois-Korean maaseutua yhdessä pastori Leen kanssa. He levittivät kristillistä sanomaa ja auttoivat nälänhädästä kärsiviä. Pidätyksen jälkeen Kyung-Soo joutui vankilaan, missä häntä kidutettiin ja pidettiin epäinhimillisissä oloissa. Hän joutui kärsimään nälkää ja pahoinpitelyä yhdessä kymmenien muiden vankien kanssa. Omien sanojensa mukaan hän selvisi hengissä vain Jumalan armosta.

Pohjois-Korean vankilat ovat hirmuhallinnon keino tukahduttaa ihmisten oikeudet. Kyung-Soo oli vangittuna 120 päivää, ja hänen selviytymisensä on ihme, sillä harva vanki selviää pahamaineisessa vankilassa aliravittuna yli kahta kuukautta. Hänet vapautettiin vasta kotiin kuolemaan, kun vankilan lääkäri totesi, että hänellä oli vain vuorokausi elinaikaa. Kyung-Soo kuitenkin selvisi.

Kyung-Soon tarina korostaa Pohjois-Korean vakavia ihmisoikeusloukkauksia, erityisesti uskonnonvapauden suhteen. Pohjois-Korea on ollut World Watch List -vainoraportin ykkössijalla maailman vaarallisimpana maana kristityille lähes 20 vuoden ajan. Kyung-Soon kokemukset ovat esimerkki siitä, miten uskon harjoittaminen voi johtaa epäinhimilliseen kohteluun, kidutukseen ja jopa kuolemaan. Uskonnonvapauden täydellinen puuttuminen Pohjois-Koreassa heijastaa laajempaa ongelmaa: hallinto pyrkii hallitsemaan ihmisten elämää ja ajatuksia kaikin keinoin.

Kyung-Soo nosti esiin myös Kiinan ja Pohjois-Korean välisen rajan tiukan valvonnan, mikä tekee pakoyrityksistä yhä vaikeampia. Jopa ne harvat, jotka onnistuvat pakenemaan Kiinaan, ovat vaarassa joutua takaisin Pohjois-Koreaan, missä heitä odottaa kuolema tai elinkautinen vankeus. Kiinan viranomaiset palauttavat pakolaiset usein takaisin ja rikkovat näin kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia. Rajan valvonnan kiristyminen on tehnyt Pohjois-Koreasta pakenevien kristittyjen kohtalon entistä synkemmäksi.

Kyung-Soo korosti, että Pohjois-Korean uskonnonvapaustilanne on vain pahenemassa, ja kansainvälisen yhteisön on tärkeää muistaa tämä tosiasia. Pohjois-Korean kristityt elävät äärimmäisen vainon keskellä, mutta heidän uskonsa ja yhteisöllisyytensä pysyvät vahvoina.

Open Doors -järjestö, joka tukee vainottuja kristittyjä ympäri maailmaa, vaatii kansainvälistä yhteisöä puuttumaan Pohjois-Korean ihmisoikeusloukkauksiin ja uskonnonvapauden rikkomuksiin. Kyung-Soon tarina muistuttaa, kuinka tärkeää on puolustaa ihmisoikeuksia ja uskonnonvapautta. Kansainvälinen tuki ja tietoisuus voivat tuoda toivoa niille, jotka kärsivät Pohjois-Korean kaltaisissa maissa.

Nykyään Kyung-Soo asuu Pohjois-Korean ulkopuolella vaimonsa ja neljän lapsensa kanssa, mutta hänen sydämensä on aina Pohjois-Korean vainottujen kristittyjen rinnalla.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Open Doors Finland ry