SDP EDUSKUNTA

Välikysymys palkkatasa-arvosta

Jaa

SDP, Keskusta, Vihreät, Vasemmistoliitto ja Liike NYT jättivät 11.10.2024 hallitukselle välikysymyksen palkkatasa-arvosta. Välikysymyksessä kysytään mm. että miten hallitus näkee naisvaltaisten alojen palkkakuoppaan lukitsemisen vaikuttavan pyrkimykseen vahvistaa sukupuolten tasa-arvoa työmarkkinoilla.

Sukupuolten palkkauksen tasa-arvoisuuden lisääminen on ollut yksi suomalaisten työmarkkinoiden pysyvimpiä haasteita viime vuosikymmeninä. Naisvaltaisten alojen palkkataso laahaa yhä työn vaatimuksiin nähden tyypillisesti miesvaltaisia aloja jäljessä. Nämä alat ovat viimeisillä työehtosopimuskierroksilla pyrkineet nousemaan palkkakuopasta hakemalla työehtosopimusratkaisuja, jotka ylittäisivät tasoltaan yleisen palkkakehityksen. 

Nyt hallitus pyrkii esityksellä HE 146/2024 estämään palkkakuoppa-alojen yritykset parantaa suhteellista asemaansa. Esityksen ydinsisältö on pyrkimys rajoittaa valtakunnansovittelijan toimintavapautta ja sitoa hänen kätensä työriitojen sovittelussa niin, että hän ei tekisi esityksiä, joiden taso ylittää vientialojen palkkaratkaisun. Vaikka hallitus on valmistelun kuluessa joutunut muuttamaan esityksen sanamuotoja vähemmän ehdottomiksi, käy tämä tarkoitus kuitenkin edelleen selkeästi ilmi hallituksen esityksestä.

Suomen työmarkkinoilla vakautta ja jatkuvuutta on perinteisesti ylläpitänyt läpi puoluekentän jaettu ymmärrys siitä, että valtiovallan ei pidä ryhtyä sotkeutumaan neuvotteluiden kautta tapahtuvaan palkanmuodostukseen tai mikromanageroimaan yksittäisiä neuvottelukysymyksiä työmarkkinoilla. Hallitus on nyt tästä yleisesti viisaaksi hyväksytystä linjasta poiketen lähtenyt murentamaan valtakunnansovittelijan riippumattomuutta, joka on ollut olennaisen tärkeä osa suomalaista työmarkkinajärjestelmää.


Hallituksen esityksen vaikutukset

Hallituksen esityksen häviäjät ovat selvät. Jos vientialat määrittävät palkankorotusten enimmäistason, on muiden alojen mahdotonta parantaa omaa asemaansa suhteessa niihin. Kärsijöinä ovat alat, jotka ovat matalasti palkattuja, joko suhteessa työn vaatimuksiin tai absoluuttisesti. Nämä ovat yleensä naisvaltaisia aloja, joissa työskennellään esimerkiksi hoito- ja hoivahenkilöstönä, opettajina, varhaiskasvatuksen ammattilaisina tai kaupan alan myyjinä. Esityksellään hallitus vaikeuttaisi näin sukupuolten tasa-arvon vahvistamista työmarkkinoilla. Samalla esitys toisaalta rajoittaisi myös muiden julkisen alan työntekijöiden kuten poliisien tai puolustusvoimien henkilökunnan henkilöstön mahdollisuuksia parantaa palkkaustaan.

Lähivuosikymmeniltä löytyy erityisesti kaksi merkittävää tapausta, jossa yksittäinen suurempi ala on poikennut selvästi ylöspäin yleisestä palkankorotuslinjasta. Näissä on kyse terveydenhuollon hoitohenkilöstön neuvottelutuloksista 2007 ja 2022. Hallituksen esityksen ongelmallisuus tasa-arvon suhteen on ilmeinen, jos sillä pyritään jatkossa poistamaan torjumaan naisvaltaisten palkkakuoppa-alojen mahdollisuudet yleistä linjaa korkeampiin palkankorotuksiin.

Vientialojen suuresta merkityksestä Suomen kansantaloudelle ei ole epäselvyyttä. Lakiesitys on kuitenkin omiaan vaikeuttamaan myös näiden alojen työehtosopimusneuvotteluja. Jos ne tosiasiallisesti joutuvat sopimaan palkankorotusten tasosta koko työmarkkinakentän puolesta, tuo se näihin Suomen talouden kannalta kiistattoman tärkeisiin neuvotteluihin valtavasti sellaisia intressejä, jotka eivät niihin kuuluisi. Suomalaisen työmarkkinamallin periaatteisiin on kuulunut, että eri alat neuvottelevat omat ratkaisunsa alan omien intressien ja olosuhteiden pohjalta ja sopimuskäytännöt pääsevät kehittämään yhteiskunnan eri sektoreiden kehityksen mukaisesti. Vientialojenkin pitäisi pystyä tekemään ratkaisunsa ilman, että niiden tarvitsee keskittyä sen vaikutuksiin läpi koko työmarkkinakentän.

Valtakunnansovittelijainstituutio on toistuvasti osoittanut kykenevänsä tuottamaan tasapainoisia esityksiä, joissa huomioidaan vahvasti Suomen talouden tilaa ja palkankorotusten yleistä linjaa. Samalla on ollut tärkeää, että sovittelijalla on ollut myös vapaus hakea erilaisia ratkaisuja ja huomioida eri alojen yksilöllisiä tilanteita. Tällä esityksellä rikottaisiin sovittelijan puolueettomuus, joka on ollut sovittelijan työn onnistumisen avaintekijä. Esityksen ei edes teeskennellä pyrkivän tasapuolisuuteen, vaan sen ainoa tarkoitus on hillitä palkankorotusten tasoa sitomalla sovittelutoiminta tosiasiallisesti palkkakattoon. Tämä paitsi vaikeuttaisi sovittelijan työtä ja veisi häneltä työkaluja, myös uhkaa heikentää sovittelijainstituutiota. Jos etukäteen on tiedossa, että sovittelija on sidottu edistämään tietynsisältöistä ratkaisua, on vaikea odottaa osapuolten kovin tosissaan panostavan ratkaisun hakemiseen sovittelijan luona. Vaarana on, että sovittelijan luona käymisestä tulee pakollinen muodollisuus, joka ei enää aikaisemmalla tavalla edesauta tosiasiallisesti sovun syntymistä.


Hallituksen esitykseen kohdistunut laaja kritiikki

Hallituksen esitys on eri vaiheissaan kohdannut runsaasti perusteltua kritiikkiä. Työmarkkinatoimijoiden lisäksi esimeriksi oikeuskansleri on esitysluonnoksesta antamassaan lausunnossa katsonut, että kyseessä on ”uusi linjanveto, jossa lakisääteisesti puututtaisiin työehtosopimusten vapauteen”. Oikeuskanslerin mukaan tällainen avaa tulevaisuudessa ennalta-arvaamattomia vaikutuksia ja ”vaarana on, että puuttumalla työmarkkinajärjestöjen sopimusautonomiaan ja sovitteluinstituution riippumattomuuteen lainsäädännön keinoin, saatetaan vaarantaa epätarkoituksenmukaisella ja oikeudellisesti ongelmallisella tavalla sopimustoimintaan perustuvan työmarkkinajärjestelmän toimivuutta”.

Jos hallitus ei ole valmis kuuntelemaan asiantuntijoita, työntekijäjärjestöjä tai kansalaisia, voisiko se kuunnella edes valtioneuvoston oikeuskansleria? Pidemmällä aikavälillä se, että politiikka ryhtyy sekaantumaan työmarkkinoiden palkkaneuvotteluihin, ei palvele kenenkään etua. Kun portit kerran avataan, niitä voi olla vaikea saada taas kiinni. Lopputuloksena voi olla vaalikausittaisten hallitus- ja oppositio –asetelmien mukaan muuttuva sääntely ja eduskuntavaaleissa hankala huutokilpailu palkankorotuksista. Tällaisen asetelman vahingollisuuden luulisi olevan ainakin pääministeripuolueen muistissa.

Yhteenveto

Hallitus on välillä puolustellut esitystään myös sillä, että se ei oikeastaan muuttaisi mitään tai vaikuttaisi suuremmin mihinkään. Selitys ei ole uskottava, kun samaan aikaan hallitukselle on ollut selkeästi äärimmäisen tärkeä runnoa laajasti kritisoitua lakia kaikesta huolimatta eteenpäin.

On sinänsä täysin perusteltu vakiintunut käytäntö, että vientialojen palkkaratkaisu luo raameja työmarkkinoiden neuvottelukierrokselle.  Sen sijaan ei ole perusteltua, pyrkiä lainsäädäntöteitse estämään tästä linjasta poikkeamista silloin, kun sitä tarvitaan esimerkiksi naisvaltaisten matalapalkka-alojen palkkakuopan kiinni kuromiseksi. Nyt hallitus tekee esityksen, jolla pyritään varmistamaan, että kuopassa olevat myös sinne jäävät. Esitys on jatkoa hallituksen työntekijöiden asemaa johdonmukaisesti heikentävälle politiikalle. Se ei perustu todelliseen tarpeeseen, eikä se tuota Suomelle tai sen taloudelle hyötyä. Esitys on omiaan vain aiheuttamaan levottomuutta ja sekaannusta työmarkkinoilla ja heikentämään tärkeää valtakunnansovittelijainstituutiota. 

Edellä olevan perusteella ja Suomen perustuslain 43 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan välikysymyksen:

- Mikä on se todellinen konkreettinen tarve, johon hallitus esityksensä perustaa?

- Mitkä ovat ne valtakunnansovittelijan epäonnistumiset, joiden kaltaisia esitettävällä lailla pyrittäisiin jatkossa estämään?

- Katsooko hallitus todella, että poliitikkojen puuttuminen työmarkkinoiden neuvottelujärjestelmässä palkanmuodostukseen ja sopimusautonomiaan palvelee työmarkkinajärjestelmän toimivuutta ja vakautta pidemmällä aikavälillä?

- Onko hallituksen mielestä oikein pyrkiä estämään yleistä linjaa korkeammat palkankorotukset tilanteessa, jossa näitä ovat käytännössä hakeneet naisvaltaiset palkkakuoppa-alat?

- Miten hallitus näkee naisvaltaisten alojen palkkakuoppaan lukitsemisen vaikuttavan pyrkimykseen vahvistaa sukupuolten tasa-arvoa työmarkkinoilla?

- Jos vientialojen ratkaisua korkeampia palkkaratkaisuja ei saisi tulla, niin millä keinoin palkkakuoppa-alat voisivat hallituksen käsityksen mukaan nousta palkkakuopasta?

- Pitääkö hallitus todella valtakunnansovittelijan toimivaltuuksien rajoittamista lainsäädännöllä tehokkaana ja välttämättömänä keinona Suomalaisen vientiteollisuuden kustannuskilpailukyvyn vaalimiseksi?

- Erityisesti hoitoala kärsii jo sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuuttakin uhkaavasta työvoimapulasta. Julkisessa sote-toiminnassa ei palkkakuoppaa ole käytännössä mahdollista kuroa kiinni ilman keskimääräistä linjaa korkeampia yleiskorotuksia. Miten hallitus arvioi esityksensä vaikuttavan hoitoalan houkuttelevuuteen ja työvoiman saatavuuteen?

- Jos hallitus esittää, että ehdotettavan lain merkitys tai vaikutus on vähäinen, miksi sen pitää väkisin yrittää ajaa kyseistä lakia huolimatta kaikesta sen kohtaamasta vastustuksesta ja arvostelusta sekä työmarkkinoille aiheutuvasta levottomuudesta?

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SDP EDUSKUNTA

SDP:n Juha Viitala jatkaa eduskunnan meriryhmän puheenjohtajana11.10.2024 11:10:30 EEST | Tiedote

Eduskunnan Meriryhmä on valinnut jäsenet ja vastuuhenkilöt vuodelle 2025. Puheenjohtajana jatkaa kansanedustaja Juha Viitala ja varapuheenjohtajana kansanedustaja Mats Löfström. Ryhmän tavoitteena on edistää kansanedustajien ja eduskunnassa työskentelevien merialan tuntemusta sekä tukea tiedonkulkua ja yhteydenpitoa merialan toimijoiden, yritysten, yhdistysten, viranomaisten ja eduskunnan välillä. Merenkulku on erityisen isossa roolissa Suomen geopoliittisessa ympäristössä, sillä noin 96 prosenttia Suomen viennistä ja tuonnista kulkee meriteitse. Sen lisäksi että meriliikenne sujuu merellä ja satamissa, niin on pidettävä huolta myös satamien syöttöliikenteen toimivuudesta kumipyörillä sekä rautateillä. Laivoilla liikkuvan rahdin on siirryttävä satamista myös sujuvasti käyttökohteisiin. Eduskunnan Meriryhmä jatkaa työtään merenkulun merkityksen korostamiseksi ja alan toimintaedellytysten tukemiseksi Suomessa.

KUTSU MEDIALLE: Oppositio jättää välikysymyksen palkkatasa-arvosta 11.10.2024 klo 1011.10.2024 07:00:00 EEST | Kutsu

Tervetuloa opposition yhteiseen mediatilaisuuteen, jossa julkaistaan välikysymys palkkatasa-arvosta. Medialla on välikysymyksen jättämiseen liittyvä kuvausmahdollisuus keskuskansliassa noin klo 10, minkä jälkeen SDP:n, Keskustan, Vihreiden, Vasemmistoliiton ja Liike Nytin edustajat esittelevät välikysymyksen sisällön ja vastaavat median kysymyksiin valtiosalissa. Tervetuloa!

SDP:n Riitta Mäkinen: Nyt huolehdittava, ettei työttömyys pääse kasvuun10.10.2024 17:11:48 EEST | Tiedote

Metsä Wood ilmoitti tänään lakkauttavansa vaneritehtaansa Äänekosken Suolahdella, päätös koskee tehtaiden koko noin 370 hengen henkilöstöä. Tehtaiden alasajon suunnitellaan tapahtuvan vaiheittain. – Pidän tärkeänä, että nyt huolehditaan henkilöstön uudelleen työllistymisestä. Äänekoskella on ollut viime vuosina positiivinen vire teollisten investointien osalta ja tämän kehityksen on jatkuttava. Yrityskentän ja paikallisten toimijoiden ohella valtiovallan on selvitettävä, mitä uudelleen työllistymisen eteen olisi tehtävissä. Ilmeisesti Suolahdenkin päätöksen yhtenä vaikuttavana tekijänä on ollut rakennusalan tilanne, josta hallitusta varoiteltu jo vuosi, sanoo kansanedustaja Riitta Mäkinen (sd).

SDP:n Filatov: Osaajapulaan tarvitaan eri aloille räätälöityjä ratkaisuja10.10.2024 16:04:54 EEST | Tiedote

Eduskunnan II varapuhemies, kansanedustaja Tarja Filatov (sd) katsoo, että työelämän osaajapulan ratkaisemisessa on huolehdittava eri alojen vetovoimasta ja pitovoimasta. Tarvitaan koulutusta, houkuttelevuutta, rekrytointiosaamista sekä työelämän joustoja. – Osaajapulaan ei ole yhtä ratkaisua, koska pulan syyt ovat eri työpaikoissa erilaisia, joten tarvitaan erilaisia toimialakohtaisia ratkaisuja, Filatov sanoo.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye