Esitys alkoholijuomien kotiinkuljetuksesta uhkaa kansanterveyttä ja lasten hyvinvointia

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry on erittäin huolissaan hallituksen lakiesityksestä (10.10.2024), joka mahdollistaisi alkoholijuomien kotiinkuljetuksen ja verkkokaupan Suomessa. EHYT katsoo lakimuutoksen lisäävän alkoholin saatavuutta ja päihdehaittoja. Kansanterveystoimijoiden lisäksi valtioneuvoston alainen lainsäädännön arviointineuvosto on kiinnittänyt huomiota siihen, että esitysluonnos sivuuttaa perustuslain 19. pykälän 3 momentin, jonka mukaan julkisella vallalla on velvollisuus edistää väestön terveyttä sekä turvata lasten hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu. EHYT katsoo, että hallituksen esitys ei toteuta näitä perustuslaillisia tavoitteita, vaan on vaarassa lisätä sote-palveluiden kuormitusta, heikentää suomalaisten terveyttä ja työkykyä sekä merkittävällä tavalla vaarantaa lasten hyvinvointia.

Hallituksen esityksen mukaan alkoholia voisi tilata kotiin Alkosta sekä vähittäismyyntiluvallisista myyntipaikoista, kuten kaupoista, kioskeista ja ravintoloista. Lisäksi tilaviinien ja käsityöläisoluiden valmistajat voisivat toimittaa tuotteitaan suoraan kuluttajille.

Lakimuutos tulisi voimaan tilanteessa, jossa Suomessa on rekisteritietojen mukaan 89 000 lasta, jonka vanhemmista vähintään toisella on ollut vakava, hoitoa vaatinut päihdeongelma ennen lapsen täysi-ikäisyyttä. Lakiesitys vaikuttaisi etenkin ikärajavalvontaan ja alkoholin saatavuuteen. Tällä hetkellä alkoholipolitiikan muutokset etenevät liian nopeasti, väärään suuntaan ja ilman kokonaisvaltaista vaikutusten arviointia.

”Käytännössä kaikkien sosiaali- ja terveysalan toimijoiden lisäksi myös valtioneuvoston alainen lainsäädännön arviointineuvosto suhtautuu lakiesitykseen erittäin kriittisesti ja peräänkuuluttaa useiden erillisten alkoholipolitiikka koskevien muutosten kokonaisarviointia suomalaisten hyvinvoinnin ja terveyden sekä alkoholista aiheutuvien kustannusten osalta", toteaa Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n toiminnanjohtaja Juha Mikkonen

Lausuntokierroksella esitystä vastustettiin hyvinvointialueista poliisiin ja lapsijärjestöihin. Kymmenet tahot toivat esille vakavan huolensa lakiesityksen kielteisistä vaikutuksista. Erikoista on, että ainoat lausuntopalautteen pohjalta tehdyt muutokset olivat nykyisen alkoholin vähittäismyynnin yksinoikeusjärjestelmän vaarantavia myynnin laajennuksia: 13 prosenttisten tilaviinien sekä 12 prosenttisten käsityöläisoluiden kotiinkuljetuksen salliminen.

Tuore selvitys tuo esiin kansalaisten huolen alkoholin saatavuuden lisäämisestä

E2 Tutkimus selvitti äskettäin kansalaisten näkemyksiä alkoholista ja alkoholipolitiikasta. Tuoreen selvityksen mukaan yli 70 prosenttia suomalaisista on huolissaan alkoholin aiheuttamista kustannuksista ja rasituksesta kansantaloudelle. Kustannuksista ollaan huolissaan, vaikka niiden suuruusluokkaa aliarvioidaan. Suomalaisista ne, jotka tietävät kustannusten suuruuden, eivät ole myynnin laajentamisen kannalla.

FCG Finnish Consulting Group selvitti EHYTin toimeksiannosta alkoholin kustannusvaikutuksista terveydenhuollolle. Selvityksessä hyödynnettiin julkisen terveydenhuollon kokonaiskustannuksia, jotka olivat yhteensä noin 12,9 miljardia euroa vuonna 2021. Katsauksen pohjalta arvioitiin, että alkoholista johtuvat kustannukset voivat olla 648–1141 miljoonaa euroa vuonna 2021 pelkästään julkiselle terveydenhuollolle.

Suomalaiset haluavat huomioida lapset ja nuoret alkoholipolitiikassa, hallituksen esitys ei

Suomalaiset pitävät alkoholipolitiikan tärkeimpänä tehtävänä lasten ja nuorten suojelua. Esityksessä kotiinkuljetuksen sallimisessa ei ole riittävästi huomioitu lapsen etua. Lapsen edun tulee ohjata päätöksentekoa valmisteltaessa lapsia koskevaa tai heihin vaikuttavaa lainsäädäntöä.

"Kymmenet tuhannet lapset elävät tälläkin hetkellä perheissä, joissa vanhemmalla on vakava päihdeongelma. Alkoholin kotiinkuljetuksen helpottaminen on vastuutonta. Muutos heikentäisi nimenomaan näiden lasten hyvinvointia pitkälle tulevaisuuteen. Tutkimuksista tiedetään, että päihteiden käyttö on yleisin taustasyy huostaanotoille", varoittaa Mikkonen

EHYTin, Ensi- ja turvakotien liiton sekä A-klinikkasäätiön tekemän kyselyn mukaan yli 70 prosenttia suomalaisista uskoo, että lastensuojelun kuormitus kasvaisi, jos alkoholijuomien kotiinkuljetus sallittaisiin. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toteuttaman väestökyselyn mukaan suomalaisista 75 prosenttia ei luota lainkaan (45 %) tai luottaa vain vähän (30 %) siihen, että ikärajoja ja päihtyneille myynnin kieltoa voidaan tehokkaasti valvoa alkoholijuomien kotiinkuljetuksessa

EHYT näkee esityksessä suuria riskejä, koska alkoholin kotiinkuljetus siirtäisi kulutusta entisestään koteihin ravintoloiden kaltaisista valvotuista tiloista. On ristiriitaista, että juuri nyt, kun esimerkiksi lastensuojelu sekä päihdepalvelut kamppailevat riittämättömien resurssien kanssa, hallitus suunnittelee alkoholin saatavuuden lisäämistä. Samaan aikaan suomalaisten terveyttä ja hyvinvointia edistävien järjestöjen tekemästä työstä ennaltaehkäisevästä työstä ollaan leikkaamassa 130 miljoonaa euroa.

”Hallituksen esityksessä kuuluu vahvemmin alkoholia myyvän ja tuottavan elinkeinon ääni kuin kansalaisten. Tällainen arvovalinta ei ole kestävä tapa tehdä politiikkaa. Suomalaisten on lupa odottaa hallitukselta päätöksiä, jotka asettavat kansanterveyden ja lasten hyvinvoinnin turvaamisen kaupallisten etujen edelle”, korostaa Mikkonen.

Juha Mikkonen, toiminnanjohtaja, PhD, VTM
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
juha.mikkonen@ehyt.fi

EHYT on valtakunnallinen ehkäisevän päihde- ja pelihaittatyön asiantuntijajärjestö.

Selvitys: Urheiluseurojen valmentajilla ei ole aikaa puhua nuorille päihdehaitoista20.9.2024 08:05:00 EEST | Tiedote

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n SPORTTI-hanke selvitti, mitä esteitä valmentajat kokevat päihteistä puhumiselle seuratoiminnassa. Tulosten perusteella valmentajat kokevat yleisimmiksi esteiksi ajan puutteen sekä sen, ettei heillä ole velvollisuutta puhua päihteistä. EHYT ry:n toteuttamaan kyselyyn vastasi 286 valmentajaa, jotka toimivat 12–17-vuotiaiden nuorten parissa.

Päihdehaittojen ehkäisystä leikkaaminen on väärä arvovalinta11.9.2024 08:28:08 EEST | Tiedote

Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelma ”Vahva ja välittävä Suomi” esittää sosiaali- ja terveyspoliittiseksi tavoitteeksi painopisteen siirtoa korjaavista palveluista kohti varhaisempaa tukea ja apua sekä ennaltaehkäisyä. Hallitus toimii kuitenkin päinvastoin leikkaamalla kolmen valtakunnallisesti kattavan päihdejärjestön – Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n, A-klinikkasäätiön ja Sininauhaliiton – rahoitusta 800 000 eurolla.

Alkoholin kotiinkuljetuksen salliminen lisää turvattomuutta kodeissa30.8.2024 13:17:38 EEST | Tiedote

Hallituksen esitys alkoholin kotiinkuljetuksen sallimisesta herättää vakavia huolia lisääntyvistä sosiaalisista, terveydellisistä ja yhteiskunnallisista haitoista. Esitys sallisi alkoholijuomien verkkokaupan sekä muut jakeluun ja noutoon perustuvat vähittäismyyntikonseptit, kuten alkoholijuomien toimituksen. Esitys sisältää lukuisia ongelmia, jotka uhkaavat lisätä alkoholin aiheuttamia haittoja sekä käyttäjälle itselleen, läheisille ja yhteiskunnalle. Järjestöt ovat huolissaan erityisesti lasten, nuorten ja lähisuhdeväkivallan uhassa elävien tilanteesta.

Tuore selvitys: Alkoholin kustannukset julkiselle terveydenhuollolle jopa 1,1 miljardia euroa vuodessa21.8.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Nykyiset arviot alkoholin kustannusvaikutuksista terveydenhuollolle ovat vahvasti alimitoitettuja, mikä käy ilmi FCG Finnish Consulting Groupin tekemästä ja Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n tilaamasta tuoreesta katsauksesta. Laskentatavasta riippuen alkoholi voi aiheuttaa julkiselle terveydenhuollolle jopa 648–1 141 miljoonan euron vuosittaiset kustannukset. Summa on iso, jos sitä vertaa esimerkiksi vuoden 2020 perusterveydenhuollon vuodeosastohoidon kokonaismenoihin, jotka olivat 789 miljoonaa euroa. Euromääräisesti eniten alkoholi tuottaa kustannuksia Helsingissä, Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa.