Kokoomuksen Sirén: Oppositio toistaa välikysymyksen verran perusteettomia uhkakuvia

Oppositio jätti tänään hallitukselle välikysymyksen, jonka taustalla on hallituksen esitys sovittelujärjestelmän kehittämisestä. Kokoomuksen kansanedustajan ja työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Saara-Sofia Sirénin mukaan oppositio jatkaa välikysymyksessään perusteettomien uhkakuvien maalailua ja esittää paikkaansa pitämättömiä väitteitä hallituksen esityksen sisällöstä ja vaikutuksista.

Saara-Sofia Siren

”Toisin kuin oppositio väittää, tällä esityksellä ei puututa mitenkään työmarkkinaosapuolten vapauteen sopia palkoista ja työehdoista. Esityksellä annetaan valtakunnansovittelijalle ja sovittelulautakunnalle nykyistä vahvempi selkänoja tukea kansantalouden ja työmarkkinoiden toimivuuden kannalta kestäviä ratkaisuja. Tätäkö oppositio vastustaa? Toimivia työmarkkinoita ja kansantalouden kokonaisetua” Sirén kysyy.

Sirén torjuu jyrkästi väitteet siitä, että esityksen myötä julkisten naisvaltaisten alojen palkat eivät voisi enää kehittyä.

”On surullista, miten oppositio SDP:n ja Keskustan johdolla toistaa virheellistä väittämää siitä, että julkisten naisvaltaisten alojen palkat eivät voisi tulevaisuudessa kehittyä. Tämä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Vientiyritysten pärjääminen on edellytys julkisen sektorin palkanmaksukyvyn turvaamiselle ja julkisen sektorin palkkojen kehittymiselle. Oppositiossa on unohdettu, miten suomalainen hyvinvointi rahoitetaan”, Sirén sanoo.

”Palkkaeroja ja palkkakuoppia on jatkossakin täysin mahdollista korjata sopimusalojen sisällä kohdentamalla korkeampia palkankorotuksia eniten tarvitseville ammattiryhmille. Kohdennuksista sopiminen edellyttää toki ammattiyhdistysliikkeeltä sisäistä solidaarisuutta. Tämän lisäksi keskustelussa on unohtunut, että valtakunnallisissa työehtosopimuksissa sovitaan vain minimikorotuksista. Näitä ratkaisuja voidaan jatkossakin täydentää paikallisesti sopien. Hallitus ei puutu tähän mitenkään” Sirén jatkaa.

Sirén nostaa myös esille hallitusohjelman sisältämät useat toimet työelämän tasa-arvon edistämiseksi.

”Suomen työmarkkinat ovat varsin voimakkaasti eriytyneet sukupuolen mukaan. Tämän ongelman hallitus on tunnistanut jo hallitusohjelmaneuvotteluissa ja sitoutunut selvittämään toimenpiteitä sen ratkaisemiseksi. On hyvä muistaa, että ensisijaisesti tätä kysymystä ratkotaan koulutuspolitiikan keinoin. Hallitus edistää työelämän tasa-arvoa myös esimerkiksi kohdistamalla raskaus- ja perhevapaasyrjintään tehokkaampia keinoja sekä edistämällä työ- ja perhe-elämän parempaa yhteensovittamista. Lisäksi hallitus jatkaa kolmikantaista samapalkkaisuusohjelmaa yhdessä työmarkkinaosapuolten kanssa” Sirén kertoo.