Köpcentrum Myllys affärslokaler har en användningsgrad på nästan 100 % – Under höstlovsveckan besannas något som många önskat, när artisten Mirella uppträder på Myllytorget
Köpcentrum Mylly lockar till sig både inhemska och internationella varumärken. Hela 99 procent av affärslokalerna är i bruk, medan användningsgraden i andra jämförbara köpcentrum är omkring 93 procent. Under julen blir det helt fullt i Mylly, då pop up-butiker tar över det fåtal affärslokaler och korridorutrymmen som fortfarande är lediga. Fredagen den 18 oktober firar Mylly sin 23-årsdag, och då går en önskan som många haft i uppfyllelse: den populära artisten Mirella uppträder på Myllytorget, i ett av sina få offentliga uppträdanden under hösten.

Enligt statistik som sammanställts av föreningen Kauppakeskusyhdistys är användningsgraden i allmänhet omkring 93 procent i köpcentrum som ligger utanför de större städerna och cirka 96 procent i köpcentrum i huvudstadsregionen.
– Vi är helt klart det köpcentrum som de stora aktörerna och varumärkena vill komma till i västra Finland. Detta ger oss en stadig grund när vi söker nya samarbetspartner, vilket vi nu kan göra med ännu större ambitioner än tidigare. Dessutom är det en utmärkt grund för att planera utbudet i framtidens hållbara köpcentrum, säger Myllys verkställande direktör Mari Hantula.
Det som Mylly erbjuder sina butiker är just handlande kunder. Den genomsnittliga köpesumman i Mylly var 48 euro i september, och i december stiger den till över 50 euro.
– Under de senaste två åren har fler än 30 butiker antingen öppnat som nya butiker, förnyat sitt koncept eller byggt ut sina lokaler, vilket visar på våra samarbetspartners vilja att investera i sina verksamhetsställen i Mylly. Det sänder ett tydligt budskap: butikerna når kommersiell framgång här i Mylly. För köpcentrumet är det ett viktigt tecken på vår livskraft.
Exempelvis öppnade Finnkino Nordens första Luxe-biograf i Mylly 2022, och polska LPP:s butiker Cropp, House och Sinsay, som kom till Mylly under sommaren förra året, var de första butikerna som koncernen hade öppnat i hela Sydvästra Finland.
Under julen kommer utbudet att växa ytterligare, då pop up-butiker tar över det fåtal affärslokaler och korridorutrymmen som finns lediga.
– Utbudet under julsäsongen blir rikligt och varierat, med såväl nya som redan bekanta varumärken och tjänster. Så här i mitten av oktober är redan fler än tio pop up-platser uppbokade. Bara några få platser är fortfarande lediga, berättar Meri Hakulinen, chef för kommersiell utveckling.
Höstlovsveckan bjuder på dagligt program, populära artisten Mirella på fredag
Denna vecka firar Mylly sin 23-årsdag, samtidigt som många av områdets skolor har höstlov. På fredagen den 18 oktober kl. 18 kommer artisten Mirella att uppträda, och dessförinnan värms scenen upp av saxofonist-DJ:n Kristian Lakari. Efter uppträdandet anordnas ett Meet&Greet kl. 19–19.30, där Mirellas fans får en chans att träffa sin favoritsångare.
– Vi vill att världens mest mirakulösa födelsedagsvecka i Reso ska vara ett tillfälle för var och en att ställa in sig på en bättre våglängd. Mirella och veckans övriga evenemang möjliggör just detta, säger Myllys marknadsföringschef Mira Salo.
Under födelsedagsfirandet har köpcentrumet program hela veckan, och programmet är utformat efter upplevelsestigen och de olika hållplatserna som byggts upp i Mylly. På hållplatserna finns bland annat ansiktsmålning, gnuggbilder och ett lyckohjul med trevliga priser. Måndag till lördag kl. 12–18 får besökarna lov att rita på väggarna i ritrummet, och måndag till söndag kan de spela jättespel i spelarenan. På barnens lekplats anordnas styrt program kl. 12–18 på fredagen.
Kontakter
Mari HantulaVerkställande direktörAffärscentret Mylly
Tel:+358 50 441 9394mari.hantula@kauppakeskusmylly.fiMeri HakulinenChef för kommersiell utvecklingAffärscentret Mylly
Tel:+358 40 025 6881meri.hakulinen@kauppakeskusmylly.fiMira SaloMarknadsföringschefAffärscentret Mylly
Tel:+358 40 778 5515mira.salo@kauppakeskusmylly.fiBilder




Mylly är världens mest mirakulösa köpcentrum i Reso. Köpcentrumet är det största i Egentliga Finland och har över fem miljoner besökare om året. 150 affärer och tjänsteföretag, 3 000 parkeringsplatser och en handelsyta på 91 000 m2 garanterar det största utbudet i regionen med utmärkt läge mitt i ett stort handelsområde.
Andra språk
Följ Kauppakeskus Mylly Oy
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kauppakeskus Mylly Oy
I Köpcentrum Mylly öppnas en 16,5 meter lång rutschkana – pricken över i:et för det förnyade Myllytorget11.2.2025 08:55:51 EET | Pressmeddelande
Köpcentrum Myllys senaste nyhet är Myllyröret, en stor rutschkana mellan våningarna. I invigningen deltar de populära influencerna Joona Puhakka och Roope Rannisto. I vårens pop up-butiker får kunderna ta del av bland annat åländsk vikingachili och trendiga evighetssmycken.
Kauppakeskus Myllyyn avautuu 16,5 metriä pitkä liukumäki – uusittu Myllyntori saa viimeisen silauksen11.2.2025 08:55:51 EET | Tiedote
Kauppakeskus Myllyn tuorein uudistus on Myllynputki, suuri kerrosten välinen liukumäki. Liukumäen avajaisia vietetään suosittujen vaikuttajien Joona Puhakan ja Roope Ranniston kanssa. Kevään pop up -myymälöissä on tarjolla muun muassa ahvenanmaalaista viikinkichiliä ja trendikkäitä ikikoruja.
Inbjudan till medierepresentanter: Köpcentrum Myllys nya rutschkana mellan våningarna tas i bruk – åk till nedre våningen från 6 meters höjd7.2.2025 12:36:01 EET | Pressinbjudan
I Köpcentrum Mylly öppnas en 16,5 meter lång rutschkana från andra våningen till första våningen på Myllytorget. Rutschkanan är unik inom köpcentrumvärlden då den är den enda rutschkanan i denna storleksklass som är öppen och gratis för alla. Rutschkanan kommer att heta Myllyröret och finnas där till kundernas glädje permanent. Vi vill bjuda in medierepresentanter och deras barn att se närmare på den nya rutschkanan och Myllytorget, vars omfattande renovering nu står färdig. Provkörningstillfället för rutschkanan arrangeras på söndag den 16 februari 2025 efter stängningstid kl. 19.30–20.30. Evenemanget är öppet även för Myllys anställda och deras familjer. Den officiella invigningen av Myllyröret sker under sportlovsveckan måndag 17 februari 2025. Vi informerar senare om invigningen och sportlovsveckans händelser. Vi ber intresserade att anmäla sig till provkörningstillfället senast 13.2.2025 via e-post till anna.koivisto@ideagroup.fi eller telefon till 041 433 6165 / Anna Koivisto, Id
Kutsu median edustajille: Kauppakeskus Myllyn uusi kerrosten välinen liukumäki otetaan käyttöön – vauhdilla alakertaan 6 metrin korkeudesta7.2.2025 12:36:01 EET | Kutsu
Kauppakeskus Myllyyn avautuu 16,5 metriä pitkä liukumäki Myllyntorin toisesta kerroksesta ensimmäiseen kerrokseen. Kauppakeskusmaailmassa tämän kokoluokan kaikille avoin ja maksuton liukumäki on ainutlaatuinen. Myllynputkeksi nimetty liukumäki jää pysyvästi asiakkaiden iloksi. Kutsumme median edustajat lapsineen tutustumaan uuteen liukumäkeen sekä Myllyntoriin, jonka mittava uudistus on nyt valmis. Liukumäen koeajotilaisuus pidetään sunnuntaina 16.2.2025 sulkemisajan jälkeen klo 19.30–20.30. Tilaisuus on avoin myös Myllyn henkilökunnalle perheineen. Myllynputken virallisia avajaisia vietetään talvilomaviikon maanantaina 17.2.2025. Avajaisista ja talvilomaviikon tapahtumista kerrotaan myöhemmin. Pyydämme osallistujia ilmoittautumaan koeajotilaisuuteen 13.2.2025 mennessä sähköpostitse anna.koivisto@ideagroup.fi tai numeroon 041 433 6165 / Anna Koivisto, Idea Group. Kerro ilmoittautuessasi tilaisuuteen tulevien aikuisten ja lasten määrä. Ilmoittautuneille annetaan ohjeet, kuinka pääsee pa
Köpcentrum Mylly har bäst rykte i Finland femte året i rad – en ovanlig bedrift i den finländska företagsvärlden10.1.2025 09:01:13 EET | Pressmeddelande
Förtroendet för stora finländska köpcentrum och deras rykte bland konsumenterna mäts i en årlig oberoende undersökning. Köpcentrum Mylly i Reso har haft förstaplatsen som köpcentrumet med bäst rykte ända sedan den första undersökningen. T-Media, som genomför undersökningen, analyserar också finländska företag mer allmänt, och Myllys bedrift är mycket ovanlig: i ingen annan Luottamus&Maine-undersökning av en enskild bransch har ett företag lyckats knipa förstaplatsen fem år i rad.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum