Compass Group Finland Oy

Joka neljäs kärsii yksinäisyydestä töissä – työyksinäisyys on globaali ilmiö

Kansainvälinen tutkimus paljastaa, että sosiaaliset kohtaamiset lisäävät tuottavuutta ja vähentävät sairauspoissaoloja. Monella ei ole työpaikalla yhtään ystävää. Nuoret kokevat tilanteen pahimpana.

Kolme ihmistä seisoo parvekkeella, jossa on pöytiä ja tuoleja. Taustalla näkyy puita.
71 prosenttia suomalaisista kokee, että ystävät työpaikalla ovat hyväksi hyvinvoinnille. Terhi Hytönen Compass Group

Työyksinäisyys vaikuttaa työntekijöiden hyvinvointiin, jaksamiseen, motivaatioon ja tuottavuuteen. Peräti 27 prosenttia työssäkäyvistä kokee yksinäisyyttä ja eristäytyneisyyttä kansainvälisesti, Suomessa luku on 22 prosenttia. Tiedot ilmenevät kansainvälisestä tutkimuksesta, johon osallistui 30 000 vastaajaa 21 maasta. Suomesta vastaajia oli 2000. Tutkimuksen toteuttivat johtava markkinatutkimusyhtiö Mintel ja ateria- ja monipalveluyritys Compass Group, joka on n. 500 000 työntekijällään yksi maailman suurimmista työnantajista.

Nämä viisi seikkaa nousivat tutkimuksessa:

• Vastaajista 27 % globaalisti sekä 22 % suomalaisista kokevat yksinäisyyttä työpaikalla
  • Ystävyyssuhteet töissä vahvistavat työntekijöiden hyvinvointia
  • Sosiaaliset hetket lisäävät tuottavuutta ja houkuttelevat tulevaisuuden tekijöitä
  • Tulevaisuuden työntekijät odottavat osallistavia hetkiä
  • Työntekijät tahtovat sekä spontaaneja että suunniteltuja kohtaamisia työpaikalla
  • Toimistojen hotellimaistuminen on nousussa

Spontaanit kohtaamiset miellyttävät enemmän kuin tiimiaktiviteetit

Esimerkiksi 71 prosenttia suomalaisista kokee, että ystävät työpaikalla ovat hyväksi hyvinvoinnille. Joka toisen suomalaisen työssäkäyvän mielestä ystävät ovat töissä yhtä tärkeitä kuin työpaikan ulkopuolella. Kuitenkin vain 66 prosenttia sanoo, että työpaikalla on ainakin yksi ystävä – kolmanneksella ei ole. Yksinäisyyttä ja eristäytyneisyyttä kokevilla on kaksi kertaa enemmän sairauspoissaoloja.

Spontaanit kohtaamiset työpaikalla esimerkiksi pienten taukojen tai lounaan yhteydessä ovat yksilön hyvinvoinnin kannalta tärkeimpiä. Suomessa lähes kolmannes kokee yritysten järjestetyt kohtaamiset kuten tiimiaktiviteetit epämiellyttävinä. Jos tilaisuuksia järjestetään, niiden pitää olla merkityksellisiä.

Sosiaalisilla työpaikoilla pysytään pidempään

Työyksinäisyys on globaali epidemia etenkin Z-sukupolvelle eli vuoden 1996 jälkeen syntyneille. Tutkimuksen mukaan yksinäiset työntekijät ovat todennäköisempiä lähtijöitä, ja Z-sukupolvi on sitoutunut työpaikkaansa kaikista heikoiten. Maailmanlaajuisesti lähes kolmannes nuorista työntekijöistä harkitsee työpaikan vaihtoa tai etsii jo uutta. Suomalaisista nuorista työpaikan vaihtoa harkitsee jo joka neljäs. Viidennes suomalaisista on myös sitä mieltä, että työnantaja ei helpota työntekijöiden keskinäisiä kohtaamisia.  Jos työpaikka taas koetaan sosiaaliseksi, tutkimuksen mukaan työntekijät ymmärtävät myös yrityksen strategian ja tavoitteet paremmin.

Organisaatiot menettävät osan potentiaalistaan

Tutkimuksen mukaan työtyytyväisyys paranee 20 prosenttiyksikköä, kun spontaaneja tapaamisia on ainakin kerran viikossa, tiimiaktiviteetti vähintään kerran kuukaudessa ja lounas työkavereiden kanssa vähintään kerran viikossa. “Menetämme mahdollisuuksia, jos yhteisön rakentaminen ei ole osa johdon agendaa niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla. Kilpailua osaavasta työvoimasta ei ratkaista etätyöpolitiikalla tai tiimien yhteisleikeillä. Tärkeintä on muistaa tavallisten kohtaamisten voima ja mahdollistaa näiden toteutuminen arjessa”, sanoo Compass Group Suomen toimitusjohtaja Hannu Rahnasto.

Haastattelupyynnöt: Hannu Rahnasto, toimitusjohtaja, Compass Group Suomi, hannu.rahnasto@compass-group.fi, P. 041 530 3538

Lisätiedot tutkimuksesta: Merja Olari-Sintonen, Senior Manager, tutkimukset & asiakasviestintä
merja.olari-sintonen@compass-group.fiP. 050 378 4305

Embargo: Tutkimuksen tulokset julkaistaan kansainvälisesti 16.10.2024.

Kuvat

Terhi Hytönen Compass Group

Compass Group Suomi

Compass Group Suomi tarjoaa laadukkaita ruoka- ja monipalveluita, joista asiakkaan on aina vaivatonta valita vastuullisesti. Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt ravintoloissamme tarjottavalle lounaalle ja pakatulle ruoalle Avainlippu-tunnuksen. Kotimaiset ja sesonginmukaiset raaka-aineet ovat meillä etusijalla. Palvelemme asiakkaitamme suurella sydämellä, aina turvallisuus, terveys ja hyvinvointi etusijalla. Tuomme iloa ja virkistystä päivään koululaisille, opiskelijoille, työntekijäille, toipilaille, senioreille ja tapahtumakävijöille paikan päällä tai mukaan otettuna. Meillä jokaisen työpanosta arvostetaan: rakennamme yhdessä uusia toimintatapoja sekä parempaa henkilöstö- ja asiakaskokemusta. Meitä compassilaisia on Suomessa 3000. Palvelubrändejämme Suomessa ovat muun muassa Amica, Food & Co, Market 24/7 ja Unison.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Compass Group Finland Oy

Tutkimus: Onko etätyö pahasta terveydellemme?18.9.2023 06:50:00 EEST | Tiedote

Uusi tutkimus osoittaa, että suomalaisilla hybridityöntekijöillä vaikuttaa olevan parempi tasapaino työn ja vapaa-ajan välillä kuin kanssasisarillaan ja veljillään maailmalla. Kansainvälisesti hybridityöntekijät syövät vähemmän terveellisesti ja työskentelevät pidempään etätyöpäivinä. Suomalaiset etätyöntekijät sulkevat tutkimuksen mukaan koneensa tasan silloin, kun työaika tulee täyteen. Kun suomalaiset työskentelevät etänä, he rentoutuvat paremmin tauoilla, liikkuvat ja käyvät luonnossa. He syövät terveellisempiä välipaloja kuin kansainvälisesti. He pitävät nk. ruutuvapaita taukoja enemmän kuin työpaikalla työskennellessä. Työpaikalla työskennellessä tavataan kollegoja ja syödään yhdessä. Työnantajan toivotaan ohjaavan myös terveelliseen ja vastuulliseen syömiseen, etenkin nuorten vastaajien keskuudessa.