Mika Hentusen ja Kristiina Heleniuksen tietokirja Kiinan tulevaisuudesta ja tavoitteista ilmestyy keväällä 2025

Kiinan maailma – Tulevaisuuden supervalta ja sen tavoitteet -kirja ilmestyy toukokuussa 2025. Kirjan kustantaja on Tammi.

Kirjan kansi, jossa on punaisella pohjalla kultaisia lohikäärmeitä. Teksti: "KIINAN MAAILMA: TULEVAISUUDEN SUPERVALTA JA SEN TAVOITTEET". Tekijät: Mika Hentunen ja Kristiina Helenius. Kustantaja: Tammi.
Kannen suunnittelu: Eevaliina Rusanen

Länsimaat haluavat purkaa Kiinaan liittyviä poliittisia ja taloudellisia riskejä. Silti yli puolet maailman 500 suurimmasta yrityksestä käyttää vakoilusta syytetyn Huawein tuotteita. Mistä se kertoo? Mika Hentusen ja Kristiina Heleniuksen tietokirja Kiinan maailma – Tulevaisuuden supervalta ja sen tavoitteet avaa keskinäisriippuvuuksien monimutkaista maailmaa.

Kiinan tavoite on nousta maailman suurimmaksi taloudeksi, mutta se olisi vasta alkua. Maa tavoittelee myös poliittista ja sotilaallista johtoasemaa. Usko sosialismiin kiinalaisilla erityispiirteillä on kuitenkin alkanut horjua, eikä Kiinan vaurastuva ja ikääntyvä kansa enää halua raataa sen takia. Vai onko tämä pelkkää Yhdysvaltojen toiveajattelua? Entä mihin Nato-Suomi tässä kokonaisuudessa asettuu?

Pekingissä ja Washingtonissa kirjoitettu tietokirja hakee vastauksia vaikeisiin kysymyksiin pelipaikoilla liikkuen ja sisäpiiriläisiä haastatellen.

”Monessa asiassa Kiina mittaa menestystä eri tavalla kuin Länsi, mutta maailman johtoaseman suhteen mittarit ovat selvät. Voittajalla on kilpailijaa parempi talous, teknologia, asevoimat, vaikutusvalta ja kansan itsetunto”, Mika Hentunen sanoo.

Ylen Aasian-kirjeenvaihtaja Mika Hentunen ja Kansainvälisen pakote- ja vientivalvontajärjestön toimitusjohtaja Kristiina Helenius ovat seuranneet suurvaltapolitiikkaa yli 20 vuotta. Hentunen toimi aiemmin kirjeenvaihtajana Washingtonissa. Helenius on työskennellyt Brysselin kirjeenvaihtajana, diplomaattina ja Suomen amerikkalaisen kauppakamarin toimitusjohtajana.

”Kesti hetken löytää hyvä työskentelytapa, kun toinen on Washingtonissa ja toinen Pekingissä, mutta nyt tuntuu, että hyöty kahdesta näkökulmasta alkaa toteutua. Viikoittaisten suunnittelupuheluiden aikana oivaltaa aina jotain uutta. Toivomme, että kirja antaa lukijalle työkaluja ymmärtää Kiinan tavoitteita ja niiden vaikutuksia maailmanpolitiikkaan sekä Suomen asemaan muuttuvassa kansainvälisessä järjestyksessä”, Kristiina Helenius sanoo.

Kirjan kustantaja Tammi on osa Werner Söderström Osakeyhtiötä.

Suomalaisten rakastama dekkaristi Elly Griffiths saapuu Helsingin kirjamessuille24.9.2024 14:58:10 EEST | Tiedote

Brittidekkaristi Elly Griffiths on vahvistanut saapuvansa Helsingin kirjamessuille lokakuussa. Griffiths esiintyy messujen Senaatintori-lavalla lauantaina 26.10. kello 17.30. Arkeologi Ruth Gallowaysta sekä intialaistaustaisesta komisario Harbinder Kaurista kertovista sarjoistaan tunnettu Griffiths aloittaa tänä vuonna uuden, historiallisen dekkarisarjan, jonka ensimmäinen osa Taikatemppumurhat on juuri ilmestynyt. Tähän mennessä Griffithsin kirjoja on Suomessa myyty lähes puoli miljoonaa kappaletta.

Janne Kataja avaa uuden puolen elämästään tammikuussa ilmestyvässä kirjassa4.9.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Janne Kataja on näyttelijä, ohjaaja, juontaja ja yrittäjä, joka on ollut vuosikausia suomalaisen tv-viihteen ja komiikan huipulla. Tammikuussa 2025 ilmestyvässä Loppuunmyyty -kirjassa yksityisyydestään tarkka Kataja kertoo elämästään avoimesti ja rehellisesti. Kirjan myötä hänestä avautuu puoli, joka on aiemmin jäänyt julkisen hauskuuttajan taakse piiloon. ”Kirja ei ole elämäkerta vaan henkilökuva ja seikkailuromaani, jonka päähenkilön nimi nyt vaan sattuu olemaan Janne. Kirja on tarina niistä tapahtumista, mihin päähenkilö on elämänsä varrella joutunut. Prosessi on ollut antoisa, koska muistin syövereistä on löytynyt paljon kiinnostavia kohtaamisia, nauruja, värejä, hämmennystä, jännitystä ja vähän suruakin. Ennen kaikkea kuitenkin vahvaa uskoa huomiseen niiden ihmisten ansiosta, jotka ovat matkan varrelle sattuneet”, Janne Kataja sanoo. Kirjan kirjoittaja Janne Sarja on kirjailija ja käsikirjoittaja. Hän on aiemmin julkaissut kirjat Läpimurtoteos (2020) ja Rakkaudella, Jami (2023). S

Timo Parvelan Itämeripäivänä ilmestyvä Ella-kirja tarjoaa hauskan seikkailun lisäksi konkreettisia keinoja Itämeren pelastamiseksi21.8.2024 12:23:29 EEST | Tiedote

Itämeripäivää vietetään torstaina 29.8. ja samalla julkistetaan Timo Parvelan kirja Ella ja kaverit Itämeren pelastajina. Kirja on toteutettu yhteistyössä Itämeren suojeluun erikoistuneen John Nurmisen Säätiön kanssa. Se sisältää hauskan tarinan lisäksi tietoa Itämerestä ja siitä, miten voimme kaikki yhdessä pitää huolta merestä ja sen eliöistä.