Talous & Yhteiskunta 3/2024 | Terveystaloustiede

Kuinka paljon lisäelinvuosi saa maksaa, kun uudet lääkkeet ovat yhä kalliimpia? Missä ja miten käytettynä rahalla tuotetaan ihmisille eniten terveyttä? Niin kauan kuin priorisointi ei ole läpinäkyvää ja perustu tietoon, hoito uhkaa toteutua sattumanvaraisesti.

Lehden kansi, jossa lukee "T&Y Hoidon hinta ja hyöty." Taustalla erilaisia lääketieteellisiä kuvia.

Lokakuun Talous & Yhteiskunta -lehdessä perehdytään terveystaloustieteeseen. Lehden kansijutussa toimittaja Anna Tommola käsittelee sitä, miten ja millä perusteilla rajalliset resurssit Suomen terveydenhoitojärjestelmässä jaetaan. Siihen, mitkä asiat hoidetaan hyvin, vaikuttaa tutkimustiedon lisäksi esimerkiksi vanhat tottumukset, vahvat potilasyhdistykset ja osin markkinavoimatkin. Lääkkeiden hintoja meillä on jo opittu tarkastelemaan kriittisesti, mutta ammattilaisten työaikaa myydään edelleen liian halvalla, sanoo jutussa vaikuttavuusylilääkäri Aapo Tahkola

Päättäjä-haastattelussa lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen puolustaa sivistystä ja lapsiasiavaltuutetun toimiston hajasijoittamista Jyväskylään sekä kertoo, miksi on perheasioissa usein arvokonservatiivi. Heikki Pursiainen vastaa kolumnissaan Li Anderssonille, joka kritisoi edellisessä T&Y:ssä numeeristen työllisyysvaikutusarvioiden ylivaltaa poliittisessa keskustelussa. Taloustieteen klassikoita -palstalla Laboren johtaja Mika Maliranta käy läpi Eino Leinon Hymni tulelle-runoa ja analysoi, mitä se kertoo yritysten välisestä kilpailusta ja innovaatioista.

Lehden tiedeartikkeleissa käsitellään terveystaloustieteen lisäksi suomalaista taloushistoriaa, talouskasvua ja pääomatulojen verotusta:

1) Entistä parempien lääkkeiden ja muiden hoitokeinojen kehittämisen ja käyttöönoton luulisi olevan kaikkien etu. Terveydenhuoltojärjestelmän innovaatioihin liittyy kuitenkin monenlaisia kannustinongelmia, jotka saattavat ohjata lääkkeiden ja hoitokeinojen kehittäjiä ja terveydenhuollon toimijoita hakemaan pieniä ja nopeita hyötyjä sen sijaan, että tavoiteltaisiin suuria hyötyjä pitkän ajan päästä, kirjoittaa apulaisprofessori Liisa T. Laine Missourin yliopistosta.

Liisa T. Laine: Osaammeko kannustaa kehittäjiä mullistaviin terveydenhuollon innovaatioihin?

2) Eurooppa vanhenee tulevina vuosikymmeninä nopeasti. Työikäisten osuus laskee ja eläkeikäisten kasvaa. Tämä aiheuttaa kasvupainetta valtioiden sosiaali- ja terveysmenoihin, mutta näiden menojen ennustaminen on vaikeaa. Ikääntyminen ei ole ainoa menoihin vaikuttava tekijä. Huomioon on otettava myös se, miten paljon elinvuosia ihmisillä on jäljellä ja miten paljon he sairastavat, kirjoittavat sosiaali- ja terveystaloustieteen professori Ismo Linnosmaa ja väitöskirjatutkija Terhi Auvinen Itä-Suomen yliopistosta.

Ismo Linnosmaa ja Terhi Auvinen: Miten väestön ikääntyminen vaikuttaa sote-menoihin?

3) Mauno Koiviston talouspoliittinen ajattelu oli joustavuudessaan ristiriitaista. Hän oli tahtopoliitikko, mutta hänen tavoitteensa taipuivat toisiksi vaihtuvien asemien, poliittisten mahdollisuuksien ja oman ajattelun kehityksen mukaan. Professori Tapio Bergholm käy läpi Koiviston talouspoliittisia tavoitteita, kun hänen asemansa vaihtui ensin pakinoitsijasta valtiovarainministeriksi ja sitten Suomen Pankin pääjohtajasta pääministeriksi.

Tapio Bergholm: Mauno Koiviston tie itsehallintososialismista rakennemuutoksen vauhdittamiseen

4) Olemme tottuneet ajattelemaan, että talouskasvu jatkuu aina vain – onhan se jatkunut ennenkin. Tämä pitää kuitenkin paikkansa oikeastaan vain, jos katsomme 1900-luvun jälkimmäistä puoliskoa. Pidemmälle historiaan mentäessä talouskasvu on usein ollut olematonta. Tulevaisuudelle saadaan hyvin erilaisia kasvuennusteita riippuen siitä, oletetaanko tuottavuuden kasvun olevan vakiosuuruista vai oletetaanko kasvunopeuden olevan vakio, kirjoittaa emeritusprofessori Matti Viren.

Matti Viren: Talouskasvu loppuu aikanaan, vai loppuuko?

5) Pääomatulot jakautuvat suomalaisessa yhteiskunnassa paljon ansiotuloja epätasaisemmin. Verotuksessa ansiotuloja tasataan silti voimakkaasti, kun taas pääomatuloihin kohdistuu liki olematon progressio. Vaikka olemme ehkä ehtineet tottua tähän, perusasetelma on siinä määrin omituinen, että sen perusteita on syytä aika ajoin miettiä, pohtii kirjoituksessaan OTT, Senior Fellow Timo Viherkenttä Aalto-yliopistosta.

Timo Viherkenttä: Onko pääomatulojen verotus Suomessa ajan tasalla?

Talous & Yhteiskunta 3/2024 ilmestyy viikolla 42.

M&A-podcast: ”Lyödäänkö vetoa, että vedonlyönti lyö gallupit?”18.10.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Mikä olisi tarkin tapa arvioida ihmisten mielenliikkeitä ja onko USA:n vaaleissa kukaan kolikonheittoa viisaampi? Suomen talouspoliittisin podcast M&A sukeltaa kyselyiden ja kertoimien maailmaan ja erottelee höpinän oikeista signaaleista. Lisäksi paljastamme yritysten suurimman perisynnin ja kehotamme laittamaan toimitusjohtajat valvonnan alaisiksi. Tarkkailuluokan rehtorina toimii M&A:n vieras, organisaatioiden taloustieteen kärkinimi Mikko Ketokivi.

Kehittämistarvetta perhesideperusteisen oleskeluluvan toimeentuloedellytyksen täyttymisen arviointitavoissa15.10.2024 13:11:36 EEST | Tiedote

Tuore tutkimus osoittaa, että perheenyhdistämiseen liittyvissä oleskelulupien toimeentuloedellytyksen täyttymisen arviointitavoissa on suuria kehitystarpeita. Työperäisten lupien tulorajoihin perustuvaa toimeentuloedellytyksen täyttämistä suositellaan säilytettäväksi pääsääntönä, mutta erittäin osaavan työvoiman kohdalla voisi harkita joustoja. Tutkimus tarkasteli myös tulorajojen lieventämisen vaikutuksia maahanmuuton määrään ja rakenteeseen.

Esimerkkiperheet 2024–2026: Ostovoima kasvuun synkän kauden jälkeen10.10.2024 00:01:00 EEST | Tiedote

Laboren syksyn 2024 esimerkkiperhelaskelmissa seurataan kahdeksan kuvitteellisen perheen tulojen, verojen ja veronluontoisten maksujen sekä ostovoiman kehitystä. Uutuutena tänä vuonna esitellään uusi esimerkkiperhe: yksinasuva korkeakoulutettu. Ostovoima kääntyy kasvuun melkein kaikilla perheillä kuluvan vuoden aikana. Pääsyynä tähän on inflaation tuntuva hidastuminen. Yleisen asumistuen ja ansiopäivärahan leikkaukset iskevät kipeästi kyseisiä etuuksia saaviin.

M&A-podcast: Onko hoito pahempi kuin tauti?27.9.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Eurooppalaisen tietosuojasäännöstön, eli GDPR:n, tarkoitus on hyvä: turvata kuluttajien yksityisyys. Mutta onko hinta noussut liian korkeaksi? Onko se halvaannuttanut eurooppalaisten yritysten innovoinnin ja hyydyttänyt talouskasvun? Asiaa on pohtimassa M&A:n vieraana Aija Leiponen, joka on strategian ja yritystaloustieteen professorina Cornellin yliopistossa. M&A miettii myös aluepolitiikan tarvetta sekä julkaisee uuden biisin. Revolverihaastattelussa Matti tulittaa Mikaa hänen uudesta kirjastaan.