Liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-edustajat: Perussuomalaisten lupauksen hintalappu selvisi – 2 miljardia

Jaa

Perussuomalaiset hylkäsivät liikenneturvallisuuden parantamiseen tähdänneen nopeusrajoitusohjeen päivittämisen ja tarjosivat tilalle teiden kunnostusta nopeusrajoitusten laskemisen sijaan.

– Nyt näiden kriittisten 1 800 tiekilometrin kunnostamiselle saatiin hintalappu: 2 miljardia euroa. Odotamme mielenkiinnolla liikenneministerin ratkaisua haasteeseen, toteaa liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-ryhmän vastaava, kansanedustaja Seppo Eskelinen.

Marko Asell, Anna-Kristiina Mikkonen, Pinja Perholehto, Seppo Eskelinen
Marko Asell, Anna-Kristiina Mikkonen, Pinja Perholehto, Seppo Eskelinen Kuva: Jukka-Pekka Flander/SDP

Väylävirasto kohahdutti keväällä ilmoittamalla päivittävänsä nopeusrajoitusohjettaan osana kansallisen liikenneturvallisuusstrategian toimeenpanoa. Eniten palstatilaa sai ehdotus nopeusrajoituksen laskemisesta 100 kilometristä 80 kilometriin tunnissa kohtaamisonnettomuusriskin kannalta kriittisellä 1 800 km:n osuudella tieverkkoa. Rajusti otsikoitu ehdotus joutui odotetusti vastatuuleen ja kesän jälkeen Väylävirasto ilmoittikin luopuvansa päivityshankkeesta käytyään keskustelua sidosryhmien kanssa. Hallituspuolueista etenkin perussuomalaiset ottivat asiasta ilon irti sosiaalisessa mediassa: nopeusrajoituksia ei lasketa, vaan hallitus korjaa teitä paremmiksi.

– Ministeri Lulu Ranne (ps) vastasi kirjalliseen kysymykseemme, paljonko esitetyn 1 800 km:n kunnostaminen maksaisi, jotta kohonnut kohtaamisonnettomuuden riski laskisi. Vastaus oli Väyläviraston karkean arvion mukaan noin 2 miljardia euroa, josta puolet menisi keskikaiteisiin ja toinen puolikas teiden leventämiseen. Tämä kustannus tulisi hallituksen lisäpanostuksista huolimatta koko ajan kasvavan korjausvelan päälle. Korjausvelan on arvioitu olevan nyt noin 4,2 miljardia euroa ja kasvavan noin 5 miljardiin vaalikauden loppuun mennessä, kansanedustaja Marko Asell kertoo.

– Väyläviraston lausuntoluonnoksen ehdotus 1 800 km nopeusrajoituksen laskusta kerralla ei ollut realistinen, muttei sitä ollut myöskään hallituspuolue Perussuomalaisten puheet väylien kuntoon laittamisesta. Tämä tapaus on vain hyvä esimerkki siitä, millaiseen keskusteluun päädytään, kun pelataan mielikuvilla, toteaa kansanedustaja Anna-Kristiina Mikkonen.

– Orpon hallituksen tavoite liikenneturvallisuuden parantamisesta vuoden 2050 nollavision mukaisesti, jossa kenenkään ei tarvitsisi kuolla tai vakavasti loukkaantua liikenteessä, on ollut jo useamman hallituksen tavoitteiden pohjana. Hyvä kehitys on hidastunut helppojen tai halpojen ratkaisujen vähetessä. Monimutkaisten ja hankalien ongelmien keinoista tavoitteisiin pääsemiseksi olisikin hyvä käydä asiapohjaista keskustelua identiteettipolitiikan sijaan, päättää kansanedustaja Pinja Perholehto.  

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SDP EDUSKUNTA

SDP:n Eloranta: Taiteilijallakin on oikeus riittävään toimeentuloon ja työttömyysturvaan16.10.2024 09:47:59 EEST | Tiedote

SDP:n kansanedustaja, sivistysvaliokunnan jäsen Eeva-Johanna Eloranta vaatii hallitukselta toimia taiteilijan apurahajärjestelmän uudistamiseksi. Elorannan mukaan nykyjärjestelmä ei enää vastaa sen alkuperäistä tarkoitusta ja mahdollista taiteilijoille täysipäiväistä taiteen tekemistä, vaan jättää heidät tyhjän päälle apurahakauden päätyttyä. Orpon hallituksen kulttuurialaan suuntaamat leikkaukset antavat lisää aihetta kiirehtiä uudistusta.

SDP:n Jani Kokko: Hallitus – miksi ajatte naisvaltaiset alat ikuiseen palkkakuoppaan?15.10.2024 14:59:00 EEST | Tiedote

Hallitus on ajamassa naisvaltaiset alat ikuiseen palkkakuoppaan. Niin opettajat, hoitajat, toimistotyöntekijät kuin esimerkiksi nuorisotyöntekijät uhkaavat jäädä ikuisiksi ajoiksi palkkakuoppaan ilman mahdollisuutta päästä sieltä pois. – Hallituksen pitäisi parantaa julkisen sektorin houkuttelevuutta ja työvoimapulaa, mutta nyt se toimii juuri päinvastaisesti. Eihän tässä touhussa ole mitään järkeä, kansanedustaja Jani Kokko (sd) toteaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye