Sweco kumppaniksi Norsk e-Fuelin sähköpolttoaineiden tuotantolaitosten kehittämiseen

Sweco tuottaa suunnittelupalveluja synteettisen lentopolttoaineen (SAF) tuotantohankkeisiin norjalaiselle Norsk e-Fuelille Suomessa.

Havainnekuva teollisuuslaitoksesta, jossa on "Norske e-Fuel" -logoja ja moderneja rakennuksia, joiden edessä on puita.
Havainnekuva tuotantolaitoksesta. Kuva: Norsk e-Fuel

Sähköpolttoaineiden tuotantoon keskittyvä hankekehitysyhtiö Norsk e-Fuel suunnittelee fossiilittomien polttoaineiden toimittamista lentoliikenteeseen. Yhtiö etsii hankkeille sopivia sijainteja vastatakseen sähköpolttoaineiden kasvavaan kysyntään. Yhtiö on ilmoittanut laajentuvansa Suomeen käynnistettyään projektin Mosjøenissa, Pohjois-Norjassa. Suomessa Norsk e-Fuel aloittaa synteettisten polttoaineiden tuotantolaitoksen varhaisen kehittämisen Rauman satamassa. Suunnitellun laitoksen tuotantokapasiteetti on jopa 100 miljoonaa litraa.

Suomi on Norsk e-Fuelin laitoksille kiinnostava sijainti useamman tekijän vuoksi. "Suomessa on vakiintunut sähköverkkoon liittymisen suunnitteluprosessi, yhteiskunnallinen ja poliittinen kiinnostus uusia energiaintensiivisiä teollisuudenaloja kohtaan sekä hyvä keskeisten raaka-aineiden, kuten biogeenisen CO2:n, saatavuus. Nämä tekevät Suomesta erityisen houkuttelevan markkinan", sanoo Norsk e-Fuelin toimitusjohtaja Karl Hauptmeier

Sweco on valittu tukemaan Norsk e-Fuelia uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantolaitosten kehittämisessä ja suunnittelussa Suomessa. Kumppanuus kattaa monialaista suunnittelua, joka keskittyy esimerkiksi vihreän vedyn tuotantoprosessiin sekä luotettavaan sähkönjakeluun tuotantolaitoksille. Kumppanuus kattaa myös luvitukseen liittyviä palveluita, esimerkiksi luvitussuunnitelmien valmistelua sekä YVA-ohjelman laadintaa.

"Yhteistyömme Swecon kanssa on ollut erittäin antoisaa ja se on alkanut jo varhaisessa vaiheessa. Swecon asiantuntemus, syvällinen osaaminen ja omistautuminen on osoittautunut erittäin arvokkaaksi. Arvostamme heidän käytännönläheistä ja ratkaisukeskeistä otettaan uuden toimialan kehittämisessä. Odotamme innolla yhteistyötä Rauman projektin ja muiden projektien parissa tulevaisuudessa!", sanoo Norsk e-Fuelin projektipäällikkö Martin Straub.

"Norsk e-Fuel on innovatiivinen yritys, jolla on uskottava suunnitelma tuottaa SAF-polttoaineita lentoliikenteen tarpeisiin. Näemme, että heillä on oikea lähestymistapa ja tarvittavat resurssit päästäkseen markkinoille, ja jo Rauman laitoksen suunniteltu SAF-tuotantokapasiteetti mahdollistaa lentoliikenteen päästöjen merkittävän vähentämisen. Yhteistyö Norsk e-Fuelin kanssa on ollut tehokasta ja saumatonta, ja tuemme mielellämme heitä myös tulevissa suunnitteluvaiheissa", sanoo Tomas Norrena, Swecon vetyliiketoiminnan kehitysjohtaja.