Kustannusosakeyhtiö Parvs

Ensimmäinen kattava tietokirja jugendarkkitehti Gustaf Estlanderista

Jaa

Gustaf Estlander (1876–1930) oli 1900-luvun ensimmäisten vuosien ahkerin asuinkerrostalojen arkkitehti Suomessa. Hänen suunnittelemansa rakennukset kertovat aikansa kansallisista ja kansainvälisistä tyylivirtauksista, ja hänen piirtämänsä lukuisat linnaromantiikkaa huokuvat talot ovat muovanneet Helsingin kaupunki-ilmettä ja mielikuvaa koko suomalaisesta jugendarkkitehtuurista. Nyt julkaistava kirja esittelee kattavasti Estlanderin arkkitehtuuria.

Gustaf Estlander vaikutti Helsingin kehitykseen myös perustamalla asunto-osakeyhtiöitä ja piirtämällä sekä rakennuttamalla asuinkerrostaloja laajasti eri kansankerroksille. Nuoruudessaan pikaluistelijanakin kunnostautunut Estlander lopetti arkkitehdinuransa vain 40-vuotiaana. Hän ryhtyi päätoimiseksi purjevenesuunnittelijaksi ja kehittyi sillä alalla kansainväliseksi mestariksi.

Estlanderin arkkitehtuuri on jäänyt vähälle huomiolle, vaikka lähes kaikki hänen suunnittelemansa rakennukset ovat säilyneet. Estlander on jäänyt syrjään myös tutkimuksesta, sillä hän ei osallistunut teoreettiseen keskusteluun tai suunnittelut merkittäviä julkisia rakennuksia.

Helsingin maine yhtenä Euroopan tärkeimmistä jugendkaupungeista on osaltaan Gustaf Estlanderin ansiota. Huomattavia Gustaf Estlanderin suunnittelemia rakennuksia ovat muun muassa NJK:n klubirakennus Helsingin Valkoluodolla sekä lukuisat asuinkerrostalot Helsingin Punavuoressa, Katajanokalla, Kruununhaassa ja Eirassa. 

Arkkitehti ja tutkija Eero Okkosen teos tarjoaa kokonaisesityksen Gustaf Estlanderin monipuolisesta arkkitehtuurista ja Helsingin kasvusta kerrostalojen kaupungiksi.

Arkkitehtuurimuseon vt. tutkimus- ja tietopalvelupäällikkö Petteri Kummala haastattelee Eero Okkosta Helsingin kirjamessuilla torstaina 24.10.2024 klo 14.00–14.30 Vallisaari-lavalla. Kirjasta järjestetään myös keskustelutilaisuus Arkkitehtuuri- ja designmuseolla tiistaina 19.11. klo 17–18 (Korkeavuorenkatu 23, D-Ark Labra museon kellarikerroksessa).


Arkkitehtuurin romantikko – Jugendarkkitehti Gustaf Estlander
kirjoittaja Eero Okkonen, esipuhe Petteri Kummala
168 sivua, sidottu, runsaasti kuvitettu
Parvs ja Arkkitehtuurimuseo x Designmuseo, 2024

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kustannusosakeyhtiö Parvs
Lataa
Gustaf Estlander vuonna 1919. Hatussa on yhä Uudenmaan Purjehdusseura NJK:n kokardi. Piirustusrullan sisältö on vaihtunut arkkitehtuurista purjeveneisiin.
Gustaf Estlander vuonna 1919. Hatussa on yhä Uudenmaan Purjehdusseura NJK:n kokardi. Piirustusrullan sisältö on vaihtunut arkkitehtuurista purjeveneisiin.
Sjöhistoriska Museet, kuvaaja tuntematon Sjöhistoriska Museet, kuvaaja tuntematon
Lataa
Gustaf Estlanderin ensimmäisen kerrostalon, Berggrundin (1903) ympäristö Eläintarhanlahden pohjoisrannalla oli 1900-luvun alussa rauhallinen, vaikka Hakaniemeen korttelin toiselle puolelle rakennettiin suuria asuin- ja liiketaloja.
Gustaf Estlanderin ensimmäisen kerrostalon, Berggrundin (1903) ympäristö Eläintarhanlahden pohjoisrannalla oli 1900-luvun alussa rauhallinen, vaikka Hakaniemeen korttelin toiselle puolelle rakennettiin suuria asuin- ja liiketaloja.
Helsingin kaupunginmuseo / Signe Brander Helsingin kaupunginmuseo
Lataa
Villa Solsken, 1905. Ullankadun puoleinen julkisivu
Villa Solsken, 1905. Ullankadun puoleinen julkisivu
Bostadsaktiebolaget Boulevard 11 / Arkkitehtuurimuseo Bostadsaktiebolaget Boulevard 11 / Arkkitehtuurimuseo
Lataa
Erillään korttelirakenteesta olevana puurakennuksena Valkosaarenkarin paviljonki on harvinaisuus Estlanderin säilyneessä tuotannossa.
Erillään korttelirakenteesta olevana puurakennuksena Valkosaarenkarin paviljonki on harvinaisuus Estlanderin säilyneessä tuotannossa.
Eero Okkonen Eero Okkonen
Lataa
Bulevardi 11:n pääportaan värit ja muodot luovat sadunomaisen tunnelman. Suunnittelua ja toteutusta määrittelee käsityön arvostus.
Bulevardi 11:n pääportaan värit ja muodot luovat sadunomaisen tunnelman. Suunnittelua ja toteutusta määrittelee käsityön arvostus.
Eero Okkonen Eero Okkonen
Lataa
Elisabethin pääjulkisivussa on tarkasti muovailtujen valkoisten listojen ja sammaleenvihreiden roiskerappauspintojen välinen miellyttävä kontrasti.
Elisabethin pääjulkisivussa on tarkasti muovailtujen valkoisten listojen ja sammaleenvihreiden roiskerappauspintojen välinen miellyttävä kontrasti.
Eero Okkonen Eero Okkonen
Lataa
Gustaf Estlanderin Bulevardi 11 muodosti vastaparin Grahn-Hedman-Wasastjernan toimiston Sanmarkin talon (1902) kanssa. Estlanderin tornin ullakkoikkunat muistuttavat Olavinlinnan tornihuippuja, mutta suurin osa rakennuksen detaljeista on linnoitusarkkitehtuurille vieraita.
Gustaf Estlanderin Bulevardi 11 muodosti vastaparin Grahn-Hedman-Wasastjernan toimiston Sanmarkin talon (1902) kanssa. Estlanderin tornin ullakkoikkunat muistuttavat Olavinlinnan tornihuippuja, mutta suurin osa rakennuksen detaljeista on linnoitusarkkitehtuurille vieraita.
Helsingin kaupunginmuseo / Signe Brander Helsingin kaupunginmuseo
Lataa
Albertinkatu 19:n kulmaryhmä on Helsingin omaperäisimpiä. Vasemmalla näkyy kaistale Estlanderin korottamaa vanhempaa rakennusta.
Albertinkatu 19:n kulmaryhmä on Helsingin omaperäisimpiä. Vasemmalla näkyy kaistale Estlanderin korottamaa vanhempaa rakennusta.
Eero Okkonen Eero Okkonen
Lataa
Gustaf Estlanderin perheellä oli kulman B-huvilan toisesta asuinkerroksesta komeat näköalat läntiseen Kaivopuistoon.
Gustaf Estlanderin perheellä oli kulman B-huvilan toisesta asuinkerroksesta komeat näköalat läntiseen Kaivopuistoon.
Svenska litteratursällskapet i Finland / Gustav Sandberg, Gustav Sandbergs fotografisamling Svenska litteratursällskapet i Finland / Gustav Sandberg, Gustav Sandbergs fotografisamling
Lataa
Itäisen Puistotien C-huvilan venetsialainen gotiikka poikkeaa tyystin 1900-luvun alun suomalaisen arkkitehtuurin linjasta.
Itäisen Puistotien C-huvilan venetsialainen gotiikka poikkeaa tyystin 1900-luvun alun suomalaisen arkkitehtuurin linjasta.
Eero Okkonen Eero Okkonen
Lataa
Laivasillankatu 10:n Tehtaankadun puoleinen pääporras (oikealla) on Gustaf Estlanderin uljaimpia.
Laivasillankatu 10:n Tehtaankadun puoleinen pääporras (oikealla) on Gustaf Estlanderin uljaimpia.
Eero Okkonen Eero Okkonen
Lataa
Alkuperäisasussaan Kalevankatu 3 oli Estlanderin tuotannon edustavin keskikaupungin liiketalo.
Alkuperäisasussaan Kalevankatu 3 oli Estlanderin tuotannon edustavin keskikaupungin liiketalo.
Arkkitehtuurimuseo Arkkitehtuurimuseo
Lataa
Valtaosa tunnetuista Gustaf Estlanderia esittävistä valo­kuvista liittyy urheiluun. Vuonna 1898 hän saavutti pikaluistelun Euroopan mestaruuden eli ensimmäisen suomalaisen arvo­kisavoiton urheilussa. Urheilullinen ulkomuoto poikkeaa useimmista nuorien arkkitehtien muotokuvista.
Valtaosa tunnetuista Gustaf Estlanderia esittävistä valo­kuvista liittyy urheiluun. Vuonna 1898 hän saavutti pikaluistelun Euroopan mestaruuden eli ensimmäisen suomalaisen arvo­kisavoiton urheilussa. Urheilullinen ulkomuoto poikkeaa useimmista nuorien arkkitehtien muotokuvista.
Museovirasto / Daniel Nyblin Museovirasto
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kustannusosakeyhtiö Parvs on taidekirjoihin ja arkkitehtuurijulkaisuihin erikoistunut helsinkiläinen kustantamo, joka on perustettu vuonna 2006.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kustannusosakeyhtiö Parvs

Taidekriitikko Timo Valjakka ja taiteentutkija Maria Hirvi-Ijäs jatkavat Parvsin esseekirjasarjaa24.10.2024 13:16:42 EEST | Tiedote

Parvs-kustantamon Kirjoituksia taiteesta ja arkkitehtuurista -esseekirjasarja saa nyt jatkoa suomeksi ja ruotsiksi. Eturivin taidekriitikoihin kuuluva Timo Valjakka on kirjoittanut taiteesta 1980-luvulta lähtien. Nyt julkaistavan Taiteen matkassa – Kirjoituksia taiteesta ja sen tekijöistä -kirjan teksteissä Valjakka kirjoittaa kohtaamisistaan taiteilijoiden kanssa ja paneutuu siihen, miten he ajattelevat ja työskentelevät. Taiteentutkija Maria Hirvi-Ijäs tarkastelee Att tänka konst – Aspekter på teori och praktik -kirjan esseissään erilaisia tapoja suhtautua taiteeseen, sen yhteiskunnalliseen rooliin ja sen muotoon tietona.

Lauri Erikssonin valokuvakirja ”Muodonmuutoksia” on runollinen elämäntarina muistoista ja katoavaisuudesta24.9.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Valokuvataiteilija Lauri Eriksson (s. 1965) on viime vuosina jäljittänyt elinympäristöstään omaelämäkerrallisia tapahtumia, aineksia ja kerrostumia muovaten niistä uusia sommitelmia: valokuvia ja tekstejä. Lauri Erikssonin omakuvat, maisemat ja havainnot sitovat yhteen kollektiivista kaipuuta ihmisen ja ympäristön monimuotoisessa vuorovaikutuksessa.

Kiitoskirjeitä-kirja on nykytaiteilijalta toiselle polveileva viestiketju4.9.2024 12:41:53 EEST | Tiedote

Kiitoskirjeitä on Serlachiuksen samannimiseen näyttelyyn liittyvä poikkeuksellinen näyttelykatalogi, jossa nykytaiteilijat nostavat esiin heihin voimakkaasti vaikuttaneita taideteoksia ja kiittävät niiden tekijöitä. Näistä kiitosviesteistä ja teoksista syntyy taiteilijalta toiselle kulkeva polveileva ketju, joka synnyttää teosten ja tekijöiden välille uusia kytkentöjä ja yllättäviä assosiaatioita.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye