Kela huomioi jatkossa toimeentulotuen ratkaisuissa rahapeleistä vain käyttöön saadut voitot
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi).
Kela on päivittänyt toimeentulotuen ratkaisutyön ohjeistusta rahapelivoittojen huomioimisessa. Muutoksen taustalla ovat pelimarkkinoiden muutokset ja Kelan omat havainnot ratkaisutyöstä. Kun pelaaminen näyttäytyy ongelmana, Kelasta tehdään huoli-ilmoitus tai ohjataan asiakas avun äärelle.
Aiemmin toimeentulotuen ratkaisutyössä on otettu huomioon vain rahapelivoitot, mutta jatkossa Kela huomioi myös pelaamiseen käytetyt rahat. Käytännössä ratkaisutyössä huomioidaan asiakkaan pelitililtä voittojen ja panosten erotus.
Uudella ohjeistuksella halutaan välttää tilanteet, joissa toimeentulotukiasiakas joutuisi voittojen vuoksi kohtuuttomiin tilanteisiin. Näin on voinut käydä, koska tähän asti pienetkin kertavoitot on laskettu tukea vähentävinä tuloina, vaikka asiakas olisi pelannut kaikki voittonsa usein saman tien. Uuden ohjeistuksen myötä Kela siirtyykin tarkastelemaan pelivoittoja yksittäisten pelitapahtumien sijaan pidemmällä ajanjaksolla.
Kelassa tavoitteena on ratkaisutyön ohessa edistää toimeentulotuen saajien itsenäistä selviytymistä. Näin ollen pyrkimyksenä on ehkäistä toimeentulotuen saajien taloudellisia vaikeuksia ja myös peliongelmiin liittyviä haittoja.
– Emme ohjaa Kelassa asiakkaidemme toimeentulotuen käyttöä, mutta olemme tietenkin huolissamme, jos pienituloiset käyttävät rahaansa rahapeleihin. Toimeentulotuki on viimesijainen taloudellinen tuki, joka on tarkoitettu päivittäisten elinkustannusten kuten vuokran ja ruoan maksamiseen. Tavoitteenamme on auttaa, kun rahapelaaminen syventää taloudellisia ongelmia, sanoo etuuspäällikkö Marja-Leena Valkonen.
Rahapelaamisen ongelmat paljastuvat usein vasta tilanteen kriisiytyessä. Valkonen muistuttaa, että peliongelmiin on saatavilla apua esimerkiksi Peluurin kautta.
Toimeentulotukiasiakkaista noin 5 % käyttää rahaa pelaamiseen. Kela voi asiakkaan suostumuksella tehdä pelaamisesta huoli-ilmoituksen hyvinvointialueen sosiaalitoimelle. Tavoitteena on näin saada pelaamiseen apua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Uusi ohjeistus on tullut voimaan lokakuussa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marja-Leena ValkonenEtuuspäällikköKela
Puh:040 487 2541etunimi.sukunimi@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Upphandlingen av produkter till moderskapsförpackningen för 2026 avbryts18.10.2024 13:30:00 EEST | Pressmeddelande
FPA avbryter anbudsförfarandet för produkter till moderskapsförpackningen för 2026. Orsaken är att efterfrågan på moderskapsförpackningar är lägre än väntat till följd av att nativiteten sjunker. FPA inleder ett nytt anbudsförfarande så snart som möjligt.
Vuoden 2026 äitiyspakkauksen tuotteiden tarjouskilpailu keskeytetään18.10.2024 13:30:00 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kela keskeyttää vuoden 2026 äitiyspakkauksen tuotteiden tarjouskilpailun. Keskeytyksen taustalla on äitiyspakkausten odotettua pienempi menekki, joka johtuu syntyvyyden laskusta. Kela avaa uuden tarjouskilpailun mahdollisimman pian.
Procurement process for the 2026 edition of the maternity package suspended18.10.2024 13:30:00 EEST | Press release
Kela has suspended the procurement of products for the 2026 maternity package. The decision was made in response to lower than expected demand for the package, which in turn is due to a decline in the birth rate. Kela will launch a new procurement as soon as possible.
Kelan Uudenkaupungin palvelupisteen aukioloaika muuttuu18.10.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Kelan palvelupiste Uudessakaupungissa on jatkossa avoinna tiistaisin klo 12–15 sekä muulloin ajanvarauksella. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Povdiittâs webinaarân: Uáinuh sämmilij vuoigâdvuođáid virgeomâhâšpalvâlusâin17.10.2024 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Virgeomâhááh já almoshaldâttuv eres tuáimeeh láá majemui iivij aktiivlávt ovdedâm palvâlusâid meid sämikielâláid. Moos sämikielâlij palvâlusâi ovdedem vuáđuduvá? Maid lahâasâttem váátá virgeomâháin já almos tuáimein? Nabai moos sämmilijn äššigâsâin lii vuoigâdvuotâ? Taid koččâmuššáid mij uuccâp oovtâst vástádâsâid sämitige, riehtiministeriö já Kela ornim Uáinuh sämmilij vuoigâdvuođáid virgeomâhâšpalvâlusâin -webinaarist. Webinaar sárnon lává haldâttâsčällee Pamela Sarasmo riehtiministeriöst já kielâtorvočällee Anne-Kirste Aikio sämitiggeest. Webinaar liäkká spesiaalvuávájeijee Lahja Johansen-Lampsijärvi Kelast. Webinaar lii čujottum virgeomâháid já almoshaldâttuv eres tuáimeid sehe kuálmád sektor tuáimeid tego servijd. Webinaar kielâ lii suomâkielâ. Webinaar ulmen lii lasettiđ ibárdâs sämmilij kielâlijn, sosiaallijn já kulttuurlijn vuoigâdvuođâin almoshaldâttuv palvâlusâin. pieijâđ jurduid tast, moh láá almoshaldâttuv kenigâsvuođah já maht toh olášuveh jieijâs ornijduumeest. Webinaarân
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme