Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry käynnistää muutosneuvottelut

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry käynnistää koko organisaatiota koskevat muutosneuvottelut. Neuvotteluiden perusteena ovat tuotannolliset ja taloudelliset syyt sekä toiminnan uudelleen organisointi. Alustava arvio henkilöstön vähennys- ja muutostarpeesta on 16 työntekijää.

Sosiaali- ja terveysministeriö ilmoitti 5.9.2024 sosiaali- ja terveysalan järjestöihin kohdistuvista määrärahaleikkauksista.  Muutosneuvottelut aloitetaan, jotta EHYT pystyy vastaamaan säästötoimenpiteisiin ja sopeuttamaan toimintaansa vuoden 2025 sosiaali- ja terveysministeriön ilmoittaman avustustason ja -linjausten mukaiseksi. Neuvottelut voivat johtaa irtisanomisiin, lomautuksiin tai tehtävänkuvien muutoksiin.

“Järjestömme toiminnasta riippumattomat ulkoiset syyt johtavat siihen, että EHYT on pakotettu aloittamaan yt-lainsäädännön mukaisesti muutosneuvottelut. Neuvotteluiden aikana ja sen jälkeen EHYTin on tärkeää pysyä hyvänä, houkuttelevana ja vaikuttavana ehkäisevän päihdetyön järjestönä”, sanoo Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n toiminnanjohtaja Juha Mikkonen.

EHYTin tekemä ehkäisevä päihdetyö vaikuttaa vuosittain tuhansien lasten ja nuorten elämään, tarjoaa kynnyksetöntä tukea päihdeongelmista kärsiville ihmisille ja heidän läheisilleen sekä nostaa tietoisuuteen päihteiden vaikutuksia ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin. Toimintojen supistaminen tuo mukanaan väistämättömiä seurauksia: yksilöiden ja väestöryhmien hyvinvointi heikkenee, ongelmat kärjistyvät ja samalla yhteiskunnalle päihteistä koituvat kustannukset kasvavat.

”Päihdehaittojen ehkäisyyn panostaminen on arvovalinta. Nyt alkoholin kotiinkuljetus halutaan sallia ja nikotiinituotteiden saatavuutta on lisätty. Samalla järjestölähtöisestä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä ollaan leikkaamassa 130 miljoonaa euroa. Pelkästään alkoholia myydään Suomessa lähes viidellä miljardilla eurolla joka vuosi. Samalla summalla rahoitettaisiin EHYTin nykyisen laajuista toimintaa lähes 1000 vuotta”, Mikkonen huomauttaa.

Päihdejärjestöjen tarjoaman avun ja ehkäisevän työn turvaamiseksi tarvitaan pitkäjänteistä rahoitusta, joka perustuu realistiseen arvioon toiminnan yhteiskunnallisesta tarpeesta. Päihde- ja pelihaitat tulee tunnistaa merkittäväksi uhkaksi suomalaisten hyvinvoinnille ja terveydelle ja niiden ehkäisyyn tulee panostaa.

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry on valtakunnallinen kansalais- ja asiantuntijajärjestö, joka ehkäisee ja vähentää päihde- ja pelihaittoja. EHYT tukee yhteisöjen ja yksilöiden hyvinvointia sekä vahvistaa sosiaalisesti kestävää kehitystä. Työ ulottuu lapsista ja nuorista työ- ja eläkeikäisiin.

Esitys alkoholijuomien kotiinkuljetuksesta uhkaa kansanterveyttä ja lasten hyvinvointia11.10.2024 08:30:38 EEST | Tiedote

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry on erittäin huolissaan hallituksen lakiesityksestä (10.10.2024), joka mahdollistaisi alkoholijuomien kotiinkuljetuksen ja verkkokaupan Suomessa. EHYT katsoo lakimuutoksen lisäävän alkoholin saatavuutta ja päihdehaittoja. Kansanterveystoimijoiden lisäksi valtioneuvoston alainen lainsäädännön arviointineuvosto on kiinnittänyt huomiota siihen, että esitysluonnos sivuuttaa perustuslain 19. pykälän 3 momentin, jonka mukaan julkisella vallalla on velvollisuus edistää väestön terveyttä sekä turvata lasten hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu. EHYT katsoo, että hallituksen esitys ei toteuta näitä perustuslaillisia tavoitteita, vaan on vaarassa lisätä sote-palveluiden kuormitusta, heikentää suomalaisten terveyttä ja työkykyä sekä merkittävällä tavalla vaarantaa lasten hyvinvointia.

Selvitys: Urheiluseurojen valmentajilla ei ole aikaa puhua nuorille päihdehaitoista20.9.2024 08:05:00 EEST | Tiedote

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n SPORTTI-hanke selvitti, mitä esteitä valmentajat kokevat päihteistä puhumiselle seuratoiminnassa. Tulosten perusteella valmentajat kokevat yleisimmiksi esteiksi ajan puutteen sekä sen, ettei heillä ole velvollisuutta puhua päihteistä. EHYT ry:n toteuttamaan kyselyyn vastasi 286 valmentajaa, jotka toimivat 12–17-vuotiaiden nuorten parissa.

Päihdehaittojen ehkäisystä leikkaaminen on väärä arvovalinta11.9.2024 08:28:08 EEST | Tiedote

Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelma ”Vahva ja välittävä Suomi” esittää sosiaali- ja terveyspoliittiseksi tavoitteeksi painopisteen siirtoa korjaavista palveluista kohti varhaisempaa tukea ja apua sekä ennaltaehkäisyä. Hallitus toimii kuitenkin päinvastoin leikkaamalla kolmen valtakunnallisesti kattavan päihdejärjestön – Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n, A-klinikkasäätiön ja Sininauhaliiton – rahoitusta 800 000 eurolla.

Alkoholin kotiinkuljetuksen salliminen lisää turvattomuutta kodeissa30.8.2024 13:17:38 EEST | Tiedote

Hallituksen esitys alkoholin kotiinkuljetuksen sallimisesta herättää vakavia huolia lisääntyvistä sosiaalisista, terveydellisistä ja yhteiskunnallisista haitoista. Esitys sallisi alkoholijuomien verkkokaupan sekä muut jakeluun ja noutoon perustuvat vähittäismyyntikonseptit, kuten alkoholijuomien toimituksen. Esitys sisältää lukuisia ongelmia, jotka uhkaavat lisätä alkoholin aiheuttamia haittoja sekä käyttäjälle itselleen, läheisille ja yhteiskunnalle. Järjestöt ovat huolissaan erityisesti lasten, nuorten ja lähisuhdeväkivallan uhassa elävien tilanteesta.