Pyydä apua -palvelu ohjaa lapsiperheet tarvitsemansa tuen luo
Olemme ottaneet käyttöön uuden lapsiperheille suunnatun digitaalisen palvelukanavan. Pyydä apua -lomakkeella vanhempi, lapsi, nuori tai muu läheinen voi jättää yhteydenottopyynnön mihin vuorokauden aikaan tahansa. Asiakasohjauksemme vastaa pyyntöihin 3–5 arkipäivän kuluessa.
Vanhemmat voivat olla yhteydessä Pyydä apua -palvelun kautta, kun he kokevat huolta lapsensa hyvinvoinnista tai omasta vanhemmuudestaan ja jaksamisestaan. Haasteellisia tilanteita perheissä voivat olla esimerkiksi taloudelliset vaikeudet, eroaminen tai lähisuhde- ja perheväkivalta.
Yhteyttä voi ottaa myös lapsi tai nuori itse tai perheen muu läheinen. Asiakas voi täyttää digilomakkeen omalla nimellään tai halutessaan pelkällä nimimerkillä.
– Pyydä apua -lomake on matalan kynnyksen palvelu ja toivomme, että perheet ottavat yhteyttä varhaisessa vaiheessa, sanoo Anna Håkans, sähköisen perhekeskuksen projektipäällikkö.
Uuden palvelukanavan käyttöönottoa on valmisteltu hyvinvointialueen EU-rahoitteisessa Prima Botnia -hankkeessa, joka keskittyy erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien hoitoon ja palveluihin pääsyn parantamiseen.
Pyydä apua -palvelu on tarkoitettu ei-kiireellisiin avunpyyntöihin
Pyydä apua -palvelun kautta jätetty yhteydenottopyyntö menee sosiaalipalveluiden asiakasohjaukseen, jonka ammattilaiset vastaavat 3–5 arkipäivän kuluessa joko sähköpostitse tai puhelimitse.
Asiakasohjaus etsii keinoja yhteyttä ottaneiden perheiden elämäntilanteen helpottamiseksi ja ohjaa heidät oikeaan palveluun.
– Asiakkaan ei siis tarvitse itse tietää, mihin palveluun tai ammattilaiseen tulisi olla yhteydessä, kertoo Dominique Donner, asiakaspalveluohjauksen esihenkilö.
Varhainen yhteydenotto mahdollistaa nopean avun saamisen ja ehkäisee huolien kärjistymistä suuremmiksi ongelmiksi. Haasteellinen tilanne voi lähteä purkautumaan jo ensimmäisen keskustelun aikana, kun asiakas ja ammattilaiset miettivät yhdessä, kuinka asiassa voisi edetä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anna HåkansPrima Botnia -hankkeen projektipäällikkö
anna.m.hakans@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Kuvat
Linkit
Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Ikäihmisten perhehoito käynnistyy Pohjanmaalla – infotilaisuuksia marraskuussa25.10.2024 07:40:22 EEST | Tiedote
Pohjanmaalla kehitetään ikäihmisten perhehoitoa, joka tarjoaa mahdollisuuden saada tukea ja hoivaa kotona. Perhehoito tuo merkityksellisyyttä niin hoidettavan kuin hoitajan elämään.
Familjevård för äldre startar i Österbotten - informationstillfällen i november25.10.2024 07:40:19 EEST | Pressmeddelande
I Österbotten utvecklas familjevården för äldre för att de ska kunna erbjudas stöd och omsorg hemma. Familjevården ger mening i både den vårdbehövandes och vårdarens liv.
Invånarna kan nu ta ställning till ändringarna i välfärdsområdets servicenät21.10.2024 15:51:39 EEST | Pressmeddelande
Ändringar föreslås i välfärdsområdets servicenät. Den bakomliggande orsaken till förslagen är dels behovet att minska verksamhetskostnaderna för att de ska motsvara den statliga finansieringen, dels behovet av att få personalen att räcka till. Konsekvenserna av de föreslagna ändringarna har bedömts. Tjänsterna ersätts med nya, lättare tjänster eller flyttas till nya adresser. Förändringsförslagen presenterades den 21 oktober för välfärdsområdesstyrelsen som tar beslut om dem den 25 november. Du kan nu besvara en enkät och ta ställning till förslagen.
Asukkaat voivat nyt ottaa kantaa hyvinvointialueen palveluverkon muutoksiin21.10.2024 15:50:33 EEST | Tiedote
Hyvinvointialueen palveluverkkoon esitetään muutoksia. Ehdotusten taustalla on sekä tarve pienentää toiminnan kuluja vastaamaan valtion rahoitusta, että henkilöstön riittävyys. Ehdotetuista muutoksista on tehty vaikutusten arvioinnit. Palvelut korvataan uusilla, kevyemmillä palveluilla tai palvelut siirtyvät uuteen osoitteeseen. Muutosehdotukset on esitelty aluehallitukselle 21.10. ja aluehallitus päättää niistä 25.11. Voit nyt vastata kyselyyn ja ottaa kantaa ehdotuksiin.
På grund av tekniskt fel styrdes begäranden om förnyande av recept fel18.10.2024 07:32:32 EEST | Pressmeddelande
På grund av ett tekniskt fel i klient- och patientdatasystemet har en del begäranden om förnyande av recept styrts fel mellan den 7 oktober och den 16 oktober. Felet har åtgärdats och recept kan nu förnyas som normalt.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme