Kainuun ELY-keskus antoi ohjelmalausuntonsa Puolangan Ahvenvaaran tuulivoimahankkeen YVA-ohjelmasta (Kainuu, Pohjois-Pohjanmaa)

Solarwind Finland Oy suunnittelee Puolangan Ahvenvaaran alueelle tuulivoimalahanketta, jonka pinta-ala on noin 1200 hehtaaria. Alueelle suunnitellaan enintään seitsemää tuulivoimalaa ja mahdollisen akkuvaraston sijoittamista. Kainuun ELY-keskus nostaa ohjelmalausunnossaan huomioitavaksi yhteisvaikutukset maiseman, luonnon ja ekologisten yhteyksien osalta.

Kaksi valkoista tuulivoimalaa, taustalla pilviä ja metsää.
Puolangalle suunnitellaan tuulivoimapuistoa. Kainuun ELY-keskus, Miina Lukkari

Hankealue sijaitsee noin seitsemän kilometrin päässä Puolangan keskustasta etelään. Voimalat liitetään sähköverkkoon maakaapelilla, jonka reittivaihtoehto sijaitsee kokonaan Puolangan kunnan alueella. Alue on pääosin yksityisten maanomistajien omistuksessa. Arviointiohjelman laatimisessa on käytetty konsulttina Ecobio Oy:tä.

Hankkeen arviointiohjelma on ollut nähtävillä 21.8 - 22.9.2024 ja sitä koskeva yleisötilaisuus pidettiin 5.9.2024 Puolangalla. Yleisötilaisuuteen pystyi osallistumaan myös etäyhteydellä. Nähtävillä olon aikana arviointiohjelmasta on voinut YVA-lain mukaisesti toimittaa mielipiteitä ja lausuntoja YVA-menettelyn yhteysviranomaisena toimivalle Kainuun ELY-keskukselle.

Saatu palaute ja lähialueen muut tuulivoimahankkeet vaikuttivat lausunnon painopisteisiin

Ahvenvaaran YVA-ohjelmassa esitetään tarkasteltavaksi YVA-lain mukaisen hankkeen toteuttamisen 0-vaihtoehdon (hanketta ei toteuteta) lisäksi kaksi vaihtoehtoa. Vaihtoehdossa VE1 rakennetaan seitsemän 261 metrin korkuista voimalaa ja vaihtoehdossa VE2 saman korkuisia voimaloita kuusi kappaletta. Molemmissa vaihtoehdoissa hankkeen teho on sama 7,2 megavattia.

Ahvenvaaran arviointiohjelmassa ympäristövaikutusten arvioinnin painopiste on asetettu luonto- ja maisemavaikutuksiin sekä sosiaalisiin ja yhteiskunnallisiin vaikutuksiin. Saadun palautteen ja lähialueille sijoittuvien useiden tuulivoimahankkeiden määrän vuoksi yhteysviranomainen nostaa lausunnossaan huomioitavaksi myös yhteisvaikutukset erityisesti maiseman, luonnon ja ekologisten yhteyksien osalta.

Ohjelmalausunnossaan yhteysviranomainen kiinnitti huomiota myös muun muassa vaikutusalueiden määrittelyyn ja vaikutusten merkittävyyden arviointiin, arviointimenetelmien valintaan sekä epävarmuuksien hallintaan.

Tuulivoimahankkeissa arviointiohjelman tulee kertoa muun muassa hankkeen todennäköisesti merkittävimmät ympäristöön kohdistuvat vaikutukset, miten näitä vaikutuksia arvioidaan ja mitä menetelmiä arvioinnissa käytetään. Ohjelmassa kuvataan myös vaikutusalueen nykytila.

Suunnittelu jatkuu selostuksen nähtäville asettamisella

YVA-menettelyn osalta Ahvenvaaran tuulivoimahankkeen suunnittelu jatkuu selostuksen nähtäville asettamisella. Hanketoimijan esittämän aikataulun mukaisesti voimala-alue voitaisiin rakentaa vuonna 2027 ja se otettaisiin kaupalliseen käyttöön vuonna 2028.

YVA-menettelyn yhteysviranomainen:
Kainuun Elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskus
Ympäristöasiantuntija Mari Helin
mari.helin@ely-keskus.fi, 0295 023 895

Hankevastaava:
Solarwind Finland Oy
Petri Honkanen
petri.honkanen@solarwind.fi, 050 5594 160

YVA-konsultti:
Ecobio Oy
Projektipäällikkö Elina Strandman
elina.strandman@ecobio.fi, 020 765 9758

Projektikoordinaattori Minttu Valjakka
minttu.valjakka@ecobio.fi, 020 765 6143

Kaksi valkoista tuulivoimalaa, taustalla pilviä ja metsää.
Puolangalle suunnitellaan tuulivoimapuistoa.
Kainuun ELY-keskus, Miina Lukkari

Funderar du på att avstå från olje- eller naturgasuppvärmning? Agera nu, för snart är det sista chansen att ansöka om understöd28.10.2024 08:00:00 EET | Pressmeddelande

NTM-centralen beviljar ännu understöd till ägare av egnahems- och parhus som avstår från olje- eller naturgasuppvärmning. Ansökan om de populära understöden avslutas dock senast under nästa vår. De renoveringar som beviljats understöd ska vara slutförda senast den 31.8.2025, så det lönar sig att börja planera projektet och ansöka om understöd nu. NTM-centralen kommer att meddela det exakta slutdatumet för ansökan i början av 2025.

Harkitsetko öljy- tai maakaasulämmityksestä luopumista? Toimi nyt, sillä pian on viimeiset hetket hakea avustusta28.10.2024 08:00:00 EET | Tiedote

ELY-keskus myöntää vielä toistaiseksi avustuksia öljy- tai maakaasulämmityksestä luopuville omakoti- ja paritalojen omistajille. Suosittujen avustusten haku kuitenkin päättyy viimeistään ensi kevään aikana. Avustettavien remonttien on oltava valmiita viimeistään 31.8.2025, joten hankkeen suunnittelu ja avustuksen hakeminen kannattaa käynnistää nyt. ELY-keskus tiedottaa haun tarkasta päättymisajasta vuoden 2025 alkupuolella.

Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset tulevat voimaan tällä viikolla (Kainuu, Pohjois-Pohjanmaa)24.10.2024 11:12:30 EEST | Tiedote

Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset talvikaudella 2024–2025 otetaan käyttöön viikolla 43. Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakuntien alueella rajoitukset asetetaan Väyläviraston ohjeen mukaisessa laajuudessa perjantaihin 25.10.2024 mennessä. Merkit vaihdetaan koko maassa tiistaihin 29.10.2024 mennessä siten, että pääasiallinen vaihtopäivä on perjantai 25.10.2024.