Sweco Finland Oy

Vantaan ratikan kehitysvaihe alkaa: Sweco, AFRY ja WSP suunnittelemaan ratikan itäosaa

Vantaan kaupunki on valinnut Sweco Finland Oy:n, AFRY Finland Oy:n ja WSP Finland Oy:n muodostaman yritysryhmittymän suunnittelemaan Vantaan ratikan itäosaa välillä Tikkurila–Mellunmäki.

Havainnekuva ratikasta Heporinteessä. Ratikka lähdössä Hepokujan pysäkiltä.
Havainnekuva ratikasta Heporinteessä. Ratikka lähdössä Hepokujan pysäkiltä. WSP/Vantaan ratikka

Vantaan kaupunki on valinnut Swecon, AFRYn ja WSP:n muodostaman yritysryhmittymän suunnittelemaan Vantaan ratikan itäosaa välillä Tikkurila–Mellunmäki. Kehitysvaiheen allianssisopimuksen allekirjoittivat tänään 23.10. tilaajat, rakentajat ja suunnittelijat. Tilaajia ovat Vantaan kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy. Rakentajia ovat GRK Suomi Oy ja Kreate Oy.

Allianssihankkeessa suunnitellaan ja toteutetaan Vantaan ensimmäinen raitiotielinja. Laaja hanke on jaettu läntiseen ja itäiseen osaan. Sweco, AFRY ja WSP vastaavat itäosan allianssissa raitiotiehen, katuihin, siltoihin, kunnallistekniikkaan ja ympäristöön liittyvistä suunnittelualoista. Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Tikkurilan välille rakentuvan länsiosan suunnittelusta ja rakentamisesta vastaa länsiosan allianssi.

Nyt käynnistyvä kehitysvaihe jatkuu kesään 2025 saakka. Kehitysvaiheessa itäosan allianssi innovoi ja kehittää laadittuja suunnitelmaratkaisuja, määrittää tavoitekustannuksen sekä valmistelee toteutusvaiheen aikataulua ja tehtäviä. Kehitysvaiheen jälkeen on tarkoitus edetä toteutusvaiheeseen.

Allianssilla vankkaa suunnitteluosaamista ja kokemusta raitiotiehankkeista

Swecolla, AFRYllä ja WSP:llä on erittäin laaja-alaista suunnitteluosaamista ja aiempaa kokemusta merkittävistä kaupunkikehitys- ja raitiotiehankkeista. Vaikka hanke on mittava ja monivuotinen, ryhmittymä pystyy yhdessä varmistamaan suunnitteluresurssit koko hankkeen ajalle. Mukana olevat yritykset ovat tottuneet toimimaan tehokkaasti yli yritysrajojen, ja allianssin toimintatavat ovat kaikille tuttuja. Koska tilaajat, suunnittelijat ja rakentajat työskentelevät allianssissa tiiviisti kolmikannassa, hankkeessa pystytään hyödyntämään kaikkien osapuolten huippuosaaminen mahdollisimman laajasti.

”Swecolle on merkityksellistä olla mukana uudistamassa Vantaan liikennejärjestelmää ja tekemässä samalla Vantaasta Suomen neljättä ratikkakaupunkia. Laadukkaalla raitiotiellä kehitämme yhteyksien lisäksi myös kaupunkirakennetta kestävämmäksi. Aiemmat kokemuksemme allianssityöskentelystä näyttävät, että raidehankkeissa on hyvä jakaa osaamista yli yritysrajojen parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi”, Swecon Infra ja liikenne -toimialan johtaja Juho Siipo sanoo.

”On ilo jatkaa Vantaan ratikan AFRYlle tutun itäisen osan suunnittelua ja luoda sinne kestävää ja viihtyisää tulevaisuuden kaupunkia raitioteineen. Pääsemme tässä allianssissa hyödyntämään erityisesti projektinjohto-osaamistamme ja kokemuksiamme muista suurista monialaisista kaupunkikehitys- ja väylähankkeista”, johtaja Mikko Inkala AFRYn Infra-liiketoimintayksiköstä sanoo.

”Solmittu sopimus on hieno jatkumo työllemme, joka alkoi alustavasta yleissuunnitelmasta vuonna 2017 jatkuen katusuunnitelmat sisältäneen hankesuunnitelman hyväksymiseen vuonna 2023. Jatkossa pääsemme toteuttamaan Vantaalle korkeatasoista raitiotietä hyödyntäen laatimaamme Design Manualia sekä WSP:n globaalia osaamista eri maiden parhaista raitiotieratkaisuista”, sanoo projektijohtaja Juhani Bäckström WSP Finlandista.

Ratikka muuttaa ja kehittää nykyistä kaupunkikuvaa sekä liikkumista Vantaalla, ja se on merkittävä kaupunkikehityshanke. Kyseessä on vähäpäästöinen joukkoliikennemuoto, joka kehittää entisestään korkeatasoisia julkisen liikenteen yhteyksiä pääkaupunkiseudulla. Uusi linja tuo kaupungin itäiset osat raideliikenteen piiriin ja sujuvoittaa poikittaisliikennettä. Ratikan liikennöinti alkaa vuonna 2029.

Euroopan johtava rakennetun ympäristön ja teollisuuden asiantuntija

Sweco suunnittelee tulevaisuuden kaupunkeja ja kestävämpää yhteiskuntaa. Yhdessä asiakkaidemme ja 22 000 arkkitehtimme, insinöörimme ja muun asiantuntijamme voimin tartumme kaupungistumisen haasteisiin ja digitalisaation mahdollisuuksiin ja luomme ratkaisuja, jotka edistävät kestävämmän yhteiskunnan kehittämistä. Sweco on Euroopan johtava suunnittelun ja konsultoinnin asiantuntijayritys, jonka liikevaihto vuonna 2023 oli noin 2,5 Mrd euroa. Sweco on listattu Tukholman pörssiin (Nasdaq). www.sweco.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Sweco Finland Oy