Taideyliopisto

Tuore tutkimus: Kielten opiskelun tulisi olla luovaa ja kehollista

Jaa

Kehollinen ja taiteellinen toiminta tukee kielen oppimista. Kielen opiskelu luovasti ja toiminnallisesti innostaa ja motivoi kaikenikäisiä. Nelivuotisessa ELLA-tutkimushankkeessa tutkitut lähestymistavat tuovat uutta näkökulmaa muun muassa varhennettuun kielen opetukseen, kotouttamiseen ja kansainvälisten osaajien suomen oppimiseen. 

ELLA-hankkeen logo
ELLA-hankkeen logo

Mitä jos kieliä opiskeltaisiinkin laulaen, tanssien ja teatterin tai sirkuksen keinoin? Kielen opettaminen taiteen avulla kannattaa, koska ELLA-hankkeen tuoreen tutkimuksen mukaan kehollinen ja luova toiminta voi edistää esimerkiksi sanaston oppimista. 

”Lapset hahmottavat käsitteitä ja muistavat sanoja paremmin, kun he myös tulkitsevat niitä kehollisesti”, kertoo ELLA-hankkeen johtaja Eeva Anttila. Anttila työskentelee tanssipedagogiikan professorina Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa.

Kehollinen ja taiteellinen toiminta tukee oppijoita kielenkäytössä ja rohkaisee heitä luovuuteen vuorovaikutuksessa.

”Samalla he riemuitsevat vapaudesta saada liikkua esiopetuksessa tai oppitunnilla, ja ilo tarttuu myös kielenoppimiseen.”

Toiminnallinen ja luova kieltenoppiminen toisi samalla koulupäivään kaivattua lisäliikuntaa. Vain noin puolet alakoululaisista liikkuu suositusten mukaisesti.  

Ainutlaatuinen, monitieteinen kokoonpano

Pääosin Koneen säätiön rahoittama ja Taideyliopiston johtama ELLA-tutkimushanke (2021–2024) laajentaa käsityksiä kielestä, kielen oppimisesta, oppimisesta ylipäätään, sekä taiteen kietoutumisesta tähän kaikkeen. Hankkeen tavoitteena on uudistaa pedagogisia käytäntöjä eri oppimisympäristöissä sekä herättää kriittistä keskustelua siitä, miten koulutuksen rakenteet voivat paremmin vastata yhteiskunnallisiin muutoksiin.

ELLAn lähtökohtana on käsitys kielestä aktiivisena toimintana, kieleilynä. Tällainen kokonaisvaltainen käsitys kielestä on viime vuosina saanut jalansijaa soveltavassa kielitieteessä, kertoo professori Anttila. Tutkimusryhmä sitoutuu myös näkemykseen oppimisen kehollisesta perustasta.

Kansainvälinen tutkimusryhmä koostuu kielenopettajista, opettajankouluttajista. taiteilijoista, taideopettajista sekä eri alojen, kuten soveltavan kielitieteen ja taidekasvatuksen tutkijoista.  

”Tutkimusryhmämme kokoonpano on ollut ainutlaatuinen näiden ilmiöiden tutkimisessa”, Anttila sanoo.

Loistava työkalupakki suomen oppijoille

Tutkimushankkeen laaja käsitys kielestä kehollisena ja luovana toimintana voisi mullistaa myös aikuisten kielenoppijoiden työkalupakin uuden kielen oppimiseen.

ELLA-hankkeessa tutkittiin monikielisiä ja -kulttuurisia kuoroja sekä kehollisen kielenoppimisen työpajoja osana kotouttavaa vapaaehtoistoimintaa.

Tutkijat työskentelivät moniammatillisissa tiimeissä aikuiskoulutuksen konteksteissa, kuten vapaan sivistystyön oppilaitoksessa, osana julkisia kulttuuripalveluja sekä monikulttuurisessa keskuksessa.

”Tulokset osoittavat, että taiteellinen toiminta tuo myös aikuisille kielenoppimiseen leikillisyyttä ja iloa. Se motivoi ja rohkaisee kielen tuottamiseen sekä kokeilemaan ja käyttämään kieltä luovasti”, Anttila kertoo.

Musiikki, laulaminen, luova liikunta ja tanssi tuovat kielenoppimiseen monia aisteja ja useita eri keinoja. Ne tukevat vuorovaikutusta ja puhumisen harjoittelua.

Kieli on osa kaikkea oppimista - myös taiteen oppimista

ELLA-hankkeen tulokset valottavat taiteen ja kehollisten menetelmien potentiaalia kaikilla koulutustasoilla ja -aloilla. ”Kieli on keskeinen elementti kaikessa oppimisessa. Siksi sillä, miten kieli ymmärretään, miten sitä opetetaan ja käytetään, on suuri merkitys.”

Kehollista ja taiteellista toimintaa ei tule tutkijoiden mukaan nähdä erillisenä alueena kielen oppimisessa tai koulutusjärjestelmässä, sillä kieli ja taide keskeisinä inhimillisen elämän ilmiöinä ovat toisiinsa kytköksissä monin tavoin.

Haastattelupyynnöt

Tanssipedagogiikan professori Eeva Anttila, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Taideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, esittävien taiteiden sekä kirjoittamisen koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto

Taideyliopiston rehtori Kaarlo Hildén: "Kulttuuri on keskeinen voima tulevaisuuden Suomea rakennettaessa"14.10.2024 15:23:51 EEST | Tiedote

Taideyliopisto lausui 14.10.2024 valtioneuvoston kulttuuripoliittisen selonteon luonnoksesta, jossa ehdotetaan 2040-luvulle ulottuvaa kulttuuripoliittista tavoitetilaa. Taideyliopiston rehtori Kaarlo Hildén pitää kulttuuripoliittisen selonteon visiota ja tavoitteita ratkaisevan tärkeinä Suomen tulevaisuuden kannalta. Hänen mukaansa on pidettävä kiinni siitä Orpon hallitusohjelmaankin kirjatusta tavoitteesta, että kulttuuri- ja luoville aloille luodaan oma kasvustrategia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye