Savon Voima Oyj investoi Euroopassa ainutlaatuiseen lämpöpumppuratkaisuun

Savon Voima Oyj ja Calefa Oy ovat aloittaneet yhteistyöhankkeen, jossa lämpöpumpuilla hyödynnetään Joensuun voimalaitoksen savukaasupesurin hukkalämpöjä. Kesällä voimalaitoksen ollessa poissa käytöstä lämpöpumppujen lämmönlähteenä käytetään jokivettä. Ratkaisu on Euroopassa ensimmäinen laatuaan.

Jokiveden lämpö ja savukaasupesurin lauhdelämpö lämpöpumppulaitoksen lämmönlähteinä

Savon Voiman Joensuun voimalaitoksen yhteyteen sijoitettava lämpöpumppulaitos tulee tuottamaan talviaikaan noin 7 MW lisälämpötehoa Joensuun kaukolämpöverkkoon. Osuus on merkittävä esimerkiksi huipputehontarpeeseen vastaamisen osalta.

“Lämpöpumpputekniikan käyttöönotto parantaa merkittävästi Joensuun voimalaitoksen energiatehokkuutta” – Jukka Varonen, Savon Voiman kunnossapito- ja projektipäällikkö

Tuleva lämpöpumppulaitos hyödyntää talviaikana voimalaitoksen savukaasupesurista poistuvaa lauhdelämpöä, mikä auttaa parantamaan savukaasupesurin toimintaa. Kesäaikaan voimalaitoksen kattilan ollessa poissa käytöstä lämpöpumppulaitos vaihtuu käyttämään lämmönlähteenään jokivettä.

“Myös kesäaikoina käytettävissä oleva lämpöpumppujärjestelmä pitää investoinnin kannattavuuden hyvällä tasolla ja käyttöasteen korkeana”, kertoo Varonen.

Innovatiivinen toteutus vastaa talviajan huipputehontarpeeseen ja vähentää polttoon perustuvaa lämmöntuotantoa

EU:n NextGeneration-rahoitusta saanut, savukaasupesuria ja jokivettä lämmönlähteenään hyödyntävä lämpöpumppulaitos on mittakaavassaan ensimmäinen Euroopassa. Se koostuu neljästä lämpöpumpusta, jotka sijoitetaan moduulina Savon Voiman valmistelemiin tiloihin.

Tutun kumppanin kanssa toimintatavat ja työnjako pysyvät selkeinä. Calefa toimittaa lämpöpumppulaitoksen Savon Voiman Joensuun voimalaitoksen tiloihin kesäkuussa 2025. Tuotannolliseen käyttöön laitos saadaan syksyn 2025 lämmityskaudelle.

“Voimalaitoksen savukaasujen hukkalämmöstä saatava teho on talviaikaan jopa 7 MW. Kesällä jokivesikäytössä lämpöpumppulaitoksen teho on noin 4–5 MW”, kertoo Varonen.

Lämpöpumppuratkaisu tulee vähentämään osaltaan Savon Voiman palamiseen perustuvaa lämmöntuotantoa Joensuun kaukolämpöverkon alueella. Vaikutus näkyy erityisesti kesäisin, kun kaukolämpöverkon lämmöntarve on pienempi ja lämpöä saadaan talteen jokivedestä.

“Kun kesäajan kaukolämpökuormat ovat noin 20–30 MW, puhutaan lämpöpumppulaitoksen osalta merkittävistä prosenttiosuuksista lämmöntuotannossa”, Varonen jatkaa.

Kustannustehokkaan ja taloudellisesti kannattavan lämpöpumppulaitoksen vaikutukset näkyvät konkreettisesti myös ulospäin.

“Ihan käytännössä tämä tulee näkymään siinä, että voimalaitoksen lähiojat eivät enää jatkossa höyryä, kun savukaasupesurin hukkalämpöä ei valu sinne asti”, Varonen kertoo esimerkkinä.

Kumppanuudella luodaan selkeät raamit projektille

Siinä missä jokiveden lämmön hyödyntäminen savukaasupesurin tehostuksen ohella on täysin uutta, on Calefa puolestaan Savon Voimalle jo entuudestaan tuttu toimija.

“Savukaasupesurin tehostaminen lämpöpumpuilla on meille tuttua jo Iisalmen voimalaitokselta. Sieltä olemme saaneet hyviä kokemuksia Calefan lämpöpumpuista”, kertoo Jukka Varonen.

“Mielestäni on erittäin positiivista, että Suomessa on tämän kaltaista lämpöpumppuosaamista”, Savon Voiman Jukka Varonen toteaa. Hän arvostaa tutun kumppanin selkeitä toimintatapoja ja yhdessä määritettyjä urakkarajoja.

“Calefan kanssa toteutettaessa kokonaisuus pysyy selkeänä. Heidän kanssaan yhteistyössä huomaa, että kyseessä on kokenut toimija, joka on tehnyt erilaisia toteutuksia myös isossa mittakaavassa” – Jukka Varonen, Savon Voima

Hanke on saanut EU:n NextGeneration-rahoitusta.
Kesällä Joensuun voimalaitoksen ollessa poissa käytöstä lämpöpumppujen lämmönlähteenä käytetään jokivettä.

Vatajankoski tuottaa AmbiHeat-laitoksella kaukolämpöä datakeskuksen hukkalämmöstä jopa 400 kiinteistölle16.8.2024 11:05:03 EEST | Tiedote

Uusiutuviin ja polttoon perustumattomiin energiantuotantomuotoihin panostava uuden energian yhtiö Vatajankoski tuottaa jatkossa koko kesäajan kaukolämpötarpeen datakeskuksesta saatavan hukkalämmön avulla. Datakeskuksen hukkalämmön jalostamisesta kaukolämpöverkkoon sopivaksi sekä datakeskuksen kiinteistön jäähdytyksestä vastaa Calefan AmbiHeat-lämpöpumppulaitos.