Kysely: Suomalaiset haaveilevat juuri niistä remonteista, joiden tekemistä he lykkäävät – asiantuntija varoittaa vitkutteluun liittyvistä riskeistä

Jaa

Suomalaisten suurimmat remonttihaaveet kohdistuvat keittiöön ja kylpyhuoneeseen. Asia selviää Starkin teettämästä laajasta Suomalaiset remontoivat ja rakentavat -kyselytutkimuksesta. Samaan aikaan nämä kaksi ovat myös kohteita, joiden remontointia useimmiten lykätään, vaikka ne jo vaatisivat toimenpiteitä. Kyselyn mukaan noin joka viides kylpyhuoneremonttia lykkäävä asuu kiinteistössä, johon iän puolesta remontti on mahdollisesti ajankohtainen.

Tutkimuksen osallistuneista 22 prosenttia laittaisi keittiön vastaamaan omia unelmiaan, jos raha ei olisi este. Kylpyhuoneen remontoinnista puolestaan haaveilee 19 prosenttia.

Näitä tuloksia katseltaessa näkyy selvä ristiriita unelmien ja tekojen välillä, sillä uusimista jo kaipaavan kylpyhuoneen remontointia on lykännyt 14 prosenttia ja loppuun käytetyn keittiön 11 prosenttia.

”Keittiö ja kylpyhuone ovat kodin kalleimpia neliöitä, joiden remontointi vaatii aikaa, rahaa ja taitoa – yleensä myös ammattilaisen apua, joten niitä ei muokata jokaisen trendin mukaiseksi. Mutta ne ovat kodin ja arjen toimivuuden kannalta keskeisiä tiloja, joten en ihmettele, että niiden remontoinnista haaveillaan eniten”, Starkin toimitusjohtaja Harri Päiväniemi sanoo.

Tuloksia tarkasteltaessa eroja löytyy myös sukupuolten ja ikäryhmien välillä. Nimenomaan keittiön uusimisesta unelmoi 26 prosenttia naisista ja miehistä 19 prosenttia. Selkeästi eniten keittiöhaaveilijoita löytyy 18–34-vuotiaista, joista noin kolmasosa remontoisi ruuanlaittotilat, jos raha ei estäisi. Kylpyhuoneunelmoijia puolestaan on eniten ikäluokassa 35–44-vuotiaat (28 %).

Remontin lykkääminen voi kostautua

Vaikka kylpyhuone- ja keittiöremontin lykkääminen voi niiden haastavuuden ja kalleuden vuoksi houkuttaa, liian pitkään empiminen voi kostautua. Kylpyhuoneen tekninen käyttöikä on normaalissa rasituksessa noin 20–30 vuotta. Käyttöikään vaikuttavat tehty suunnittelu, tuotevalinnat, asennusohjeiden noudattaminen, toteutus sekä käyttö ja ylläpito.

Tutkimuksen mukaan kylpyhuoneremonttia lykkäävät asuvat yleisimmin 1990-luvulla rakennetussa kiinteistössä (21 % on lykännyt pesutilojen uusimista). Keittiöiden uusimista taas vitkutellaan yleisimmin 1960–70-luvuilla rakennetuissa taloissa (14 %).

”Jos esimerkiksi kylpyhuone on rakennettu tai remontoitu viimeksi 30 vuotta sitten, niin riski muun muassa vesivahingoille alkaa olla huomattava, ja silloin kylpyhuoneen remontointi on jo mittavampi projekti. Vaikka ajatus remontista tuntuisi epämukavalta, näitä remontteja ei kannata lykätä loputtomiin, kun kylppäri tai keittiö alkavat olla parhaat päivänsä nähneet”, Päiväniemi toteaa.

Asiantuntija muistuttaa, että kun remonttiin ryhtyy ennen vahingon sattumista, pääsee sitä myös suunnittelemaan ja tekemään ajan kanssa. Näin on paremmat mahdollisuudet muun muassa vertailla materiaaleja, kilpailuttaa urakoitsijoita ja pohtia omia tarpeita.

Stark Suomen teettämä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2024 -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Paneelissa alkuvuodesta 2024. Siinä selvitettiin tuhannelta 18–76-vuotiaalta suomalaiselta remonttitarpeista, mielipiteitä remonttitöistä ja rakentamissuunnitelmistaan. Otanta on kansallisesti edustava sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. 

Lisätietoja
Harri Päiväniemi, toimitusjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 040 643 1800
Satu Otala, viestintäjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 044 475 7483, satu.otala@stark-suomi.fi

Tietoja julkaisijasta

STARK - reilusti rakentajan asialla
Olemme jokaisen rakentajan reilu ja luotettava kumppani, joka tekee työtään intohimolla ja tinkimättömällä ammattiylpeydellä. Meitä 
starklaisia on noin 1 000 ympäri Suomen, ja valtakunnallinen 27 myymälän verkostomme, jakelukeskuksemme sekä verkkokauppamme palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta. Stark on osa Pohjois-Euroopan suurinta rakennustarvikeyritystä STARK Groupia.

Verkkokauppa: www.stark-suomi.fi/ 

Yhtiösivut: yritys.stark-suomi.fi/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Stark Suomi Oy

Kysely: Vain noin neljäsosa suomalaisista tietää asunnostaan tärkeän asian – asiantuntija neuvoo, miten voi pienentää asumisen hiilijalanjälkeä11.11.2024 09:50:00 EET | Tiedote

Suomalaisten tietämys asumisensa hiilijalanjäljestä ei ole kovin korkealla. Starkin teettämään Suomalaiset remontoivat ja rakentavat -tutkimukseen osallistuneista ainoastaan neljäsosa oli vähintään melko samaa mieltä ”tiedän oman asumiseni hiilijalanjäljen” -väitteen kanssa. Starkin asiantuntija neuvoo nyt, miten kodin hiilijalanjälkeä voi lähteä pienentämään.

Stark tukee lapsia ja nuoria RoKi-yhteistyöllä23.10.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Stark Suomi lähtee tukemaan lasten ja nuorten liikuntaharrastusta Rovaniemen Kiekon kanssa sovitulla yhteistyösopimuksella. "RoKi tekee laadukasta työtä lasten ja nuorten kilpa- ja harrastustoiminnan hyväksi. Harrastustoiminnalla on merkittävä vaikutus lasten ja nuorten fyysiseen, henkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Tästä on puhuttu paljon viime aikoina, kun tutkimusten mukaan lasten ja nuorten liikkuminen on vähentynyt. Yhteistyössä meille tärkeää ovat konkreettiset teot ja paikallisen yhteisön tukeminen", Stark Rovaniemen yksikönpäällikkö Tero Aho sanoo. Yhteistyö mahdollistaa uusien pelipaitojen hankinnan. "Yhteistyön turvin saamme vihdoin uudistettua joukkueiden pelipaidat vaiheittain ja pystymme tarjoamaan paidat jatkossa joukkueille seuran kautta, jolloin joukkueiden kustannukset pienenevät. Yhteistyö on seurallemme merkittävä asia, ja odotamme innolla tulevaa kautta", Rovaniemen Kiekon puheenjohtaja Hannu Gröhn kommentoi. "Asiantuntijoiden mukaan lapsuuden ja nuoruuden liik

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye